• Anonym (fega människor)

    Hur hanterar ni personer som uppenbart ljuger för sig själv?

    Hamnar ofta i situationer där människor i min omgivning förnekar saker eller allmänt har väldigt dålig självinsikt. Har också en uppväxt med alkoholister i min närhet. Dessa ljuger ju som bekant för de flesta, men självförnekelse kan ju drabba en lite varstans. Som i jobbsituationer, vänskapsrelationer, familjen ,partners osv.

    Jag kan förstå på många sätt varför folk ljuger och förnekar sanningen, för livet är jävligt tufft att leva, men jag har så svårt att handskas med det när människor ljuger framför ögonen på mig och försöker undvika det själv. De allra flesta verkar lägga huvudet i sanden och låta lögnerna fortgå, för att slippa obehag men jag finner detta outhärdligt och konfronterar ofta personen, så klart med allvarliga konsekvenser som följd. V

    et inte hur många vänskaper som gått förlorade för att jag inte orkar spela med i deras självförnekelser.

    Hur handskas ni med livslögner och hur är ni själv?

  • Svar på tråden Hur hanterar ni personer som uppenbart ljuger för sig själv?
  • Anonym (yes)
    Anonym (L) skrev 2019-06-12 17:48:33 följande:
    En del människor vill verkligen dels ställa frågor som jag inte är beredd att svara på - jag berättar inte vad som helst för vem som helst. Och dels vara rätt snabba med att berätta vad de tycker jag borde göra utan att ha blivit tillfrågade. 

    När jag får en sån där fråga som går över min gräns så brukar jag svara diplomatiskt och undvikande, det skulle ju du kunna uppfatta som att jag ljuger ts - men det är trevligare än att säga det jag egentligen tänker. Jag skulle nog tycka att ditt beteende är jobbigt, sk "sanningssägare" brukar inte alltid vara så kul att ha nära.

    Rena livslögner hos andra är jobbigt men kan inte säga att någon nära mig direkt har några. Visst, några kollegor jag inte direkt gillar men dom kan jag undvika tillräckligt bra.

    Hos mig...är ju ursvårt att känna till det hos sig själv. Kanske att jag känner mig berättigad till en massa saker som jag egentligen inte har täckning för...
    Fast delvist är det kulturellt, vi svenskar gillar inte rakt på och för ärligt trotts att vi ser oss som ärliga utan föredrar lite lagom ärligt. Vi säger inte "såhär är det" vi säger "det kanske är såhär". Vi säger inte vad vi tycker rakt på utan hintar lite neutralt så vi slipper stå för våra åsikter fullt ut.  I spanien har man ett ord för det beteendet, det kallas träffande nog "hacerse el sueco" vilket betyder "spela svensk".

    Givetvis gäller detta inte alla, folk är olika, men generellt är det ett kulturellt drag.
  • Anonym (fega människor)
    Anonym (???) skrev 2019-06-12 14:37:07 följande:
    Hon pratar om "ljuger för sig själv". Dvs den sjuke ljuger för sig själv. Det har inget med medberoende att göra. Det sista är när en anhörig hjälper den sjuke med den sjukes beroende utan att ens begripa det själv. Eller ibland begriper, men som stöttar för familjefridens skull. 
    Precis vad jag tänkte.Att påtala destruktiva beteenden eller tillrättavisa någon som uppenbarligen inte ser att deras handlingar är felaktiga och missvisande tycker jag inte har något alls med medberoende att göra. Att tvingas stå ut med alkoholistföräldrar eller anhöriga t ex eller passiv aggressiva människor som styr stämningar med järnhand genom sin konflikträdsla är ett annat, där man ingår osunda förhållningssätt till dessa individer och förlorar sig själv. Medberoende har inget att göra med att pådyvlas andras lögner i det avseendena jag tar upp Människor överlag i vår kultur har dålig självinsikt och är uselt rustade för att rannsaka och våga kritisera uppenbara hycklerier.
  • Anonym (Ljuga)

    Varför tycker du att det är din plats att tala om för människor vilka fel du tycker att de har? Du känns socialt osmidig och det faktum att du förlorat flera vänner tyder på att du inte kan läsa signaler eller har koll på sociala ?regler?. Vilka människor är det du talar om det för, kollegor, nära vänner, familj, främlingar du möter för första gången? Vilket tonfall har du och hur säger du det?

    Ditt fel skulle kunna vara att du tycker att alla ska lyssna på dina åsikter oavsett om de vill eller inte.

  • Siden

    Men om skriver att du själv vet allt om skam och att du besitter en stor portion självförakt, är det inte du som projicerar ditt skamtyngda inre på andra? Att du tycker att dom borde skämmas och veta hut, veta bättre, eftersom du själv kämpar med skam över vem du är?

    Jag är skeptisk mot folk som tror sig veta saker om andras liv eller om andras s.k. livslögner. För att gräva i det måste man ju först ställa sig frågan: vad är ett liv? Det måste vara upp till var och en att leva efter bästa sätt och regissera sin egen tillvaro, så länge det inte plågar någon annan direkt. Vem är jag att döma andra? Om en tjock människa inte inser att hen är tjock, so what? Om en person trycker en vinare varje dag och fnyser åt alkoholister samtidigt, so what? Vi ägnar oss alla mer eller mindre åt självbedrägerier. Kolla bara på sociala medier.

  • Anonym (jenny)

    Man säger "mmmm" på ett sätt som varken bekräftar eller motsäger den som ljuger. Byter samtalsämne och går vidare. Du ska inte behöva dras med i deras lögner, men samtidigt är det deras liv och det är inte upp till dig att få dem att hålla sig till sanningen.

    Undantaget är kanske om det är någon som kan direkt  påverkas av deras lögner och kan råka illa ut eller såras. 

  • Anonym (Herre)

    Jag tycker det låter som att du projicerar din uppväxt på andra hela tiden och är skitjobbig.

    Lös din egen skit istället och sluta analysera om andra ljuger för sig själva eller inte, det är inte din business!!

    Jesus, jobba med ditt sjuka medberoende!

  • Anonym (Herre)
    Anonym (???) skrev 2019-06-12 14:37:07 följande:

    Hon pratar om "ljuger för sig själv". Dvs den sjuke ljuger för sig själv. Det har inget med medberoende att göra. Det sista är när en anhörig hjälper den sjuke med den sjukes beroende utan att ens begripa det själv. Eller ibland begriper, men som stöttar för familjefridens skull. 


    Ja fast det vet hon inget om men hon letar aktivt efter det i andra och tycker att det är hennes business. Det är medberoende som in i helvete, du förstår inte begreppet.
  • Anonym (Herre)
    Anonym (yes) skrev 2019-06-12 18:18:43 följande:

    Fast delvist är det kulturellt, vi svenskar gillar inte rakt på och för ärligt trotts att vi ser oss som ärliga utan föredrar lite lagom ärligt. Vi säger inte "såhär är det" vi säger "det kanske är såhär". Vi säger inte vad vi tycker rakt på utan hintar lite neutralt så vi slipper stå för våra åsikter fullt ut.  I spanien har man ett ord för det beteendet, det kallas träffande nog "hacerse el sueco" vilket betyder "spela svensk".

    Givetvis gäller detta inte alla, folk är olika, men generellt är det ett kulturellt drag.


    Det är inte bara svenskar som har integritet. Du har missförstått. Jag har familj i Italien bla och nära vänner från Sydamerika, USA, Frankrike, Syrien, Irak, Kenya mm och alla har en privat sfär och en extrovert som är mer ytlig.

    Det är den ytliga delen som svenskar knappt har när vi inte vill prata med främlingar. I ?varmare? länder är det bara på ytan man snackar mer ?öppet? med folk. Man frågar ?ca va? och svaret ska vara ?ca va?=Det är bra. Inte ?Jag går omkring med en livslögn, fråga ut mig om mina alkoholvanor och barndomstrauman och hemliga kärlekar, snälla?.
  • Anonym (L)
    Anonym (yes) skrev 2019-06-12 18:18:43 följande:
    Fast delvist är det kulturellt, vi svenskar gillar inte rakt på och för ärligt trotts att vi ser oss som ärliga utan föredrar lite lagom ärligt. Vi säger inte "såhär är det" vi säger "det kanske är såhär". Vi säger inte vad vi tycker rakt på utan hintar lite neutralt så vi slipper stå för våra åsikter fullt ut.  I spanien har man ett ord för det beteendet, det kallas träffande nog "hacerse el sueco" vilket betyder "spela svensk".

    Givetvis gäller detta inte alla, folk är olika, men generellt är det ett kulturellt drag.
    Så är det väl, jag känner dock att jag verkligen gillar rätt sorts ärlighet i rätt sällskap, brukar få höra att jag är rak och jag uppskattar andra raka personer. Men det beror på, har inga problem med att stå för vad jag tycker men när någon steppar över de gränser man har, ens integritet, så tar det stopp. Så det är något annat, en del har inte det inbyggt att veta när man skall stoppa. Eller så vet man det men tycker att det är tillfredställande att ge sig in där man inte har att göra, någon sorts makthandling.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Medberonde) skrev 2019-06-12 13:36:21 följande:

    När jag läser vad du skriver tänker jag på medberoende, hur man av att leva nära någon annans missbruk formats till en person som tror att den oombedd  har ansvar eller skyldighet  att rodda i andras liv.

    Jag har tvingats inse att medberoende är den del av MIG, oavsett vilken relation jag ingår i och det är nåt jag behöver ta tag i själv. Lösningen är inte att tala om för andra människor att vad de har för livslögner, flyr från etc. Att känna ett stort behov av att gripa in är en del av symtombilden.


    Bra skrivet. Jag är inte TS men känner delvis igen mig och jag tror att ditt svar stämmer helt in på mig. Så tack!
  • Anonym (yes)
    Anonym (Herre) skrev 2019-06-12 21:11:57 följande:
    Det är inte bara svenskar som har integritet. Du har missförstått. Jag har familj i Italien bla och nära vänner från Sydamerika, USA, Frankrike, Syrien, Irak, Kenya mm och alla har en privat sfär och en extrovert som är mer ytlig.

    Det är den ytliga delen som svenskar knappt har när vi inte vill prata med främlingar. I ?varmare? länder är det bara på ytan man snackar mer ?öppet? med folk. Man frågar ?ca va? och svaret ska vara ?ca va?=Det är bra. Inte ?Jag går omkring med en livslögn, fråga ut mig om mina alkoholvanor och barndomstrauman och hemliga kärlekar, snälla?.
    Ja det finns det säkert, jag har iof inte påstått att vi är de enda, dock är det tillräckligt vanligt hos svenska för att mynta ett uttryck i spanien.

    Jag har jobbat i många år i olika länder och kan absolut se många brister i vår kultur, men också väldigt bra saker.

    Verkar som att det är ett känsligt ämne för dig att påpeka att svenska har vissa kulturella drag. Alla kulturer har fördelar och brister, varför skulle svenskar vara perfekta?
  • Anonym (yes)
    Anonym (L) skrev 2019-06-12 21:14:20 följande:
    Så är det väl, jag känner dock att jag verkligen gillar rätt sorts ärlighet i rätt sällskap, brukar få höra att jag är rak och jag uppskattar andra raka personer. Men det beror på, har inga problem med att stå för vad jag tycker men när någon steppar över de gränser man har, ens integritet, så tar det stopp. Så det är något annat, en del har inte det inbyggt att veta när man skall stoppa. Eller så vet man det men tycker att det är tillfredställande att ge sig in där man inte har att göra, någon sorts makthandling.
    Ja att vara för på är inte ok i något land, alla människor har en personlig sfär som man inte ska pressa, dessutom är människor olika inom samma kultur så det är ganska självklart att man måste ha en viss taktkänsla. Dock finns det skillnader i hur människor interagerar i olika kulturer. Vi tillhör nog de mer reserverade kulturerna. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Herre) skrev 2019-06-12 21:08:08 följande:
    Ja fast det vet hon inget om men hon letar aktivt efter det i andra och tycker att det är hennes business. Det är medberoende som in i helvete, du förstår inte begreppet.
    Jag förstår begreppet alldeles utmärkt:

    Medberoende är ett tillstånd som kan drabba en person som lever tillsammans med en missbrukare, exempelvis en alkoholist, narkoman eller annat destruktivt eller problematiskt beteende. Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa.
  • Anonym (Herre)
    Anonym (yes) skrev 2019-06-12 23:56:03 följande:

    Ja det finns det säkert, jag har iof inte påstått att vi är de enda, dock är det tillräckligt vanligt hos svenska för att mynta ett uttryck i spanien.

    Jag har jobbat i många år i olika länder och kan absolut se många brister i vår kultur, men också väldigt bra saker.

    Verkar som att det är ett känsligt ämne för dig att påpeka att svenska har vissa kulturella drag. Alla kulturer har fördelar och brister, varför skulle svenskar vara perfekta?


    Eh, Hahaha, kan du inte bara svara konkreta saker, måste du säga att det verkar känsligt för mig? Så löjligt drag. Du talar antagligen av erfarenhet när du antar att jag är känslig över svenskhet och perfektion för såna tankar har jag inte.

    Så varför är det känsligt för dig?

    Jag bara påpekar att det är en missuppfattning om andra länders öppenhet. Jag föredrar hur det är i varmare länder där man pratar mer med främlingar. Dock så vet jag att svenskar kan ha svårt för kulturella koder utomlands och delar med sig alldeles för mycket av skvaller, skitsnack och egna problem.

    Man blir lättare tjenis med folk utomlands men det innebär inte att man ska fläka ur sitt privatliv hursomhelst
  • Anonym (Herre)
    Anonym (???) skrev 2019-06-13 13:27:30 följande:

    Jag förstår begreppet alldeles utmärkt:

    Medberoende är ett tillstånd som kan drabba en person som lever tillsammans med en missbrukare, exempelvis en alkoholist, narkoman eller annat destruktivt eller problematiskt beteende. Den medberoende anpassar sitt beteende och sin personlighet efter den som är beroende i hopp om att kunna hjälpa.


    Det är mer än så. Det blir en del av den medberoendes personlighet och något som hen måste jobba med resten av livet då det annars omedvetet kommer påverka genoms relationer och sätt att förhålla sig till andra på och reagera.
Svar på tråden Hur hanterar ni personer som uppenbart ljuger för sig själv?