Forum Motor - Fritid & hobby
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Ni som kämpar med körkortet?!

Ons 12 jun 15:36 Läst 0 gånger Totalt 9 svar
    Ons 12 jun 15:36

Jag känner mig rätt ensam, vilket nog är pga åldern. De flesta i min omgivning har redan körkort, medans jag prioriterat annat och tidigare bott i en större stad och inte behövt det.

Men. Nu är det hög tid.

Men jag äääär så orolig/rädd när jag kör. Hur fan kommer man över det? Ser hela tiden faror och KAN INTE slappna av! Har kört av och till i kanske 2 år. Väldigt oregelbundet dock. Håller just nu på att plugga teori.

Körkortet MÅSTE vara klart innan augusti.

Hur går det för er?

Ni som redan har körkort, har ni tips att ge?

• Ons 12 jun 15:47 #1

Är du så rädd fastän du kört av och till i två år så ska du INTE ha körkort för då är du en stor fara för andra i trafiken. 

• Anonym (Fgf)
    Visa endast
    Ons 12 jun 15:49 #2

Rädslan försvann efter en månad med rätt många timmar bakom ratten när jag lärde mig att köra som folk. Körde väldigt intensivt i början. Men jag var så rädd och satt och spännde mig så jag fick träningsvärk.

Jag är också sist ut att skaffa körkort, snart 30 och allt. :) Började i januari med ett litet uppehåll på en månad+. Nu har jag bestämt mig för att köra minst 1-2 timmar varje dag och pluggar teori dagligen med böcker och körtkortonline. Hoppas verkligen att jag klarar det mot slutet av juli iallafall.

Enda rådet jag har är att träna, träna, träna så hoppas jag att rädslan försvinner automatiskt efter att du känner dig säker på alla regler.

• Ons 12 jun 16:54 #3
    Långbenopluto skrev 2019-06-12 15:47:28 följande:

Är du så rädd fastän du kört av och till i två år så ska du INTE ha körkort för då är du en stor fara för andra i trafiken. 

Bra upplysning. Medans det mer normala svaret är att öva mera kanske?
  • Ons 12 jun 16:57 #4
    Anonym (Fgf) skrev 2019-06-12 15:49:55 följande:

Rädslan försvann efter en månad med rätt många timmar bakom ratten när jag lärde mig att köra som folk. Körde väldigt intensivt i början. Men jag var så rädd och satt och spännde mig så jag fick träningsvärk.

Jag är också sist ut att skaffa körkort, snart 30 och allt. :) Började i januari med ett litet uppehåll på en månad+. Nu har jag bestämt mig för att köra minst 1-2 timmar varje dag och pluggar teori dagligen med böcker och körtkortonline. Hoppas verkligen att jag klarar det mot slutet av juli iallafall.

Enda rådet jag har är att träna, träna, träna så hoppas jag att rädslan försvinner automatiskt efter att du känner dig säker på alla regler.

Träningsvärken känner jag igen. Eller det onda i axlarna dagen efter en körning.

Hade också velat få in körning varje dag, men det blir bara 1-4 timmar i veckan på sin höjd, så jag hinner liksom inte känna mig riktigt säker innan nästa körning.

Nu har dock sambon snart semester, så då kan man köra varje dag.

Har du några svagare punkter i körningen?
  • Anonym (Fgf)
    Visa endast
    Ons 12 jun 18:14 #5
    Enniie skrev 2019-06-12 16:57:21 följande:

Träningsvärken känner jag igen. Eller det onda i axlarna dagen efter en körning.

Hade också velat få in körning varje dag, men det blir bara 1-4 timmar i veckan på sin höjd, så jag hinner liksom inte känna mig riktigt säker innan nästa körning.

Nu har dock sambon snart semester, så då kan man köra varje dag.

Har du några svagare punkter i körningen?

Kör du något med körskola? Det är också jätte bra, de ger en mycket bättre tips, kollar vad man kan och vad man behöver träna mer på osv. Det är ju över 10 år sedan min sambo tog körkort, så jag kan trafikregler bättre än han haha.

Jag har inte lärt mig att fickparkera ännu. Har inte heller lärt mig hur man gör en inre och yttre koll. Ska köra några lektioner med körskolan om två veckor och framåt, så då hoppas jag att jag får bättre koll på de sakerna. Sen är det säkert massor som jag är sämre på, får se vad körskolan säger.

Hur går din körning annars då förutom rädslan?
  • Ons 12 jun 18:22 #6
    Anonym (Fgf) skrev 2019-06-12 18:14:05 följande:

Kör du något med körskola? Det är också jätte bra, de ger en mycket bättre tips, kollar vad man kan och vad man behöver träna mer på osv. Det är ju över 10 år sedan min sambo tog körkort, så jag kan trafikregler bättre än han haha.

Jag har inte lärt mig att fickparkera ännu. Har inte heller lärt mig hur man gör en inre och yttre koll. Ska köra några lektioner med körskolan om två veckor och framåt, så då hoppas jag att jag får bättre koll på de sakerna. Sen är det säkert massor som jag är sämre på, får se vad körskolan säger.

Hur går din körning annars då förutom rädslan?

Ja, men det var säkert 8 år sedan. Men jag ska ta en intensivkurs nu i sommar tänkte jag. Man lär sig oftast annat och mer med en handledare från en körskola än privat. Om man nu inte har en väldigt bra privat handledare såklart.

Okej. Tänkte du bara boka risktvåan och uppkörning då sen eller?

Alltså, köringen går faktiskt bra. Men i rondeller eller korsningar blir jag så jäkla nervös. Också för att i dessa lägen SKA du ha koll på allt samtidigt. Inte bara utanför bilen, men också växla osv.

Motorväg har jag inte kört än, men landsväg.
  • Ons 12 jun 23:44 #7

Jag har tagit mitt körkort tre gånger! Har fått ta om det fullständigt med alla kurser, halka, teori och uppkörning tre gånger. Sista gången dom drog det trodde jag aldrig att jag skulle fixa att ta det på nytt. Men jag har aldrig kuggat heller på vare sig teori eller körning. Jag förlorade körkortet bla genom flera rån och ca 150st LOB. Inte genom dålig bilkörning. Jag levde ett stökigt liv under 15års tid men har idag fullständigt brutit med mitt förflutna. Sista gången tog jag tre körlektioner och körde sedan upp! Bära eller brista tänkte jag och hade då varit utan körkort i nästan 10år. Tro på dig själv och kom ihåg att du har ju någon vid din sida som är ansvarig för din körning så länge du inte har körkort! Släpp taget och uppskatta tiden som du får göra fel utan att behöva stå till svars om något händer :=D

• Tor 13 jun 07:25 #8
    Zippos skrev 2019-06-12 23:44:02 följande:

Jag har tagit mitt körkort tre gånger! Har fått ta om det fullständigt med alla kurser, halka, teori och uppkörning tre gånger. Sista gången dom drog det trodde jag aldrig att jag skulle fixa att ta det på nytt. Men jag har aldrig kuggat heller på vare sig teori eller körning. Jag förlorade körkortet bla genom flera rån och ca 150st LOB. Inte genom dålig bilkörning. Jag levde ett stökigt liv under 15års tid men har idag fullständigt brutit med mitt förflutna. Sista gången tog jag tre körlektioner och körde sedan upp! Bära eller brista tänkte jag och hade då varit utan körkort i nästan 10år. Tro på dig själv och kom ihåg att du har ju någon vid din sida som är ansvarig för din körning så länge du inte har körkort! Släpp taget och uppskatta tiden som du får göra fel utan att behöva stå till svars om något händer :=D

Bra jobbat av dig!

Ja, jag har en rätt usel självkänsla vilket speglar av sig på körningen då jag inte har en minsta tro på mig själv.

Jag får helt enkelt bara vända tankarna till det positiva och öva massor.
  • Tor 13 jun 20:54 #9

Puff

Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll