• Wed 12 Jun 2019 16:57
    1772 visningar
    7 svar
    7
    1772

    Världens godaste stuvade makaroner efterlyses

    Hej!

    Jag älskar stuvade makaroner. Men av någon anledning har jag aldrig lagat det själv.

    Skulle verkligen uppskatta om ni ger mig ert absolut godaste recept samt tips på hur man lagar de då jag tänker att det kanske bränns vid lätt?

  • Svar på tråden Världens godaste stuvade makaroner efterlyses
  • Wed 12 Jun 2019 17:47
    #1

    Inte riktigt stuvade makaroner, utan mer en cross between stuvade makaroner och mac&cheese.

    1; Koka makaroner al dente, häll av, chocka och häll tillbaka på kastrullen. Tillbaks på sprisen. 

    2: Häll på grädde upp till ca halva volymen makaroner. Se till att det blir varm/sjuder lätt men absolut inte kokar.

    3: Häll i kryddor och rör ordentligt (ta vad du gillar, jag gillar dessa 3 versioner bäst: 1: helsikes massa tabasco 2: Vitlök, oregano och soltorkade tomater 3: torkad svamp, timjan, 5-peppar)

    4: Häll på FÄRDIGRIVEN OST PÅ PÅSE! Viktigt! Inte egenriven ost.  Jag har testat Coop, Arla och Garant och de funkar.

    5: Rör tills osten smält

    6: Servera!


    I have a growing lack of disgust for you
  • Wed 12 Jun 2019 19:20
    #2

    Koka pastan i mjölk, när makaronerna är så mjuka som jag vill ha dem (brukar vara lite längre än vanlig koktid så smaka av allt eftersom) så lägger jag i en liten klick smör och lite mjöl för att reda mjölken. Krydda upp med salt, svart- & vit- peppar, och sedan muskotnöt! 


    Supergott till stek falukorv eller köttbullar!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Wed 12 Jun 2019 19:49
    #3

    Har även två olika mac&cheese recept  

    Det ena är att koka upp pasta häller av och sedan tillbaka till kastrullen med pastan, ösa ner Philadelphia, när den smält lägger jag till mozzarella och parmesan. Smakar av med salt och peppar (vit och svart) 

    Andra receptet är att jag kokar upp pastan häller av och tillbaka i kastrullen med pastan, häller i nån dl mjölk i en kastrull och när det kokat upp så öser jag ner riven gräddost i mängder tillsammans med någon starkare ost som cheddar eller gouda (man bör dock först kolla hur de beter sig i smält format, vissa bli för feta eller för gryniga när man smälter dem) under omrörning, stannar av ibland så osten hinner smälta och så jag har koll på konsistensen, blir det för tjockt häller jag på lite mer mjölk   Sen häller jag allt över makaronerna och toppar av med lite mer riven ost. Smakar av med svartpeppar vid behov, brukar servera det med knaperstekt hackad bacon!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Wed 12 Jun 2019 21:45
    #4
    +1

    Min mormor gjorde världens bästa!

    Koka makaroner, helst idealmakaroner, spola dem i kallt vatten så de behåller spänsten.

    I en gryta smälter du sen en rejäl klick smör, rör ner nån matsked mjöl och sen mjölk (ev. lite grädde). Låt koka, rör noga. Smaka av med salt, vitpeppar och gärna lite hackad persilja, rör ner makaronerna och vänd runt så allt blir varmt, ät och njut!

  • Wed 12 Jun 2019 22:13
    #5

    Såhär gör jag:

    Koka idealmakaroner i saltat vatten i 7 minuter. Använd en tjockbottnad kastrull.

    Häll av vattnet.

    Ställ tillbaka på spisen och klicka i en stor klick smör.

    Häll på mjölk med idealmjöl i. Till 3 dl makaroner använder jag 3 dl mjölk och 3 msk idealmjöl. (Går med vanligt mjöl också)

    Rör hela tiden tills det börjar sjuda.

    Sänk värmen till låg värme.

    Sjud i 4 minuter. Rör om då och då.

    Krydda med salt och lite socker.

    Muskot är gott också.

  • Wed 12 Jun 2019 23:07
    #6

    Jag kör helt efter receptet på förpackningen med idealmakaroner.

    Koka upp 5 dl mjölk (rör ofta så det inte bränner fast)

    Tillsätt 2.5 dl idealmakaroner

    Tillsätt ca1/4 krm salt

    Fortsärr röra rätt frekvent tills det känns klart.

    Det tar ca 20 min för mig.

    Sen tillsätter jag gärna lite kryddor som Muskot.

    Men jag ser att jag har mycket att lära :)

  • Fri 6 Sep 2019 11:29
    #7

    Tack alla för så mkt goda recept:)!

Svar på tråden Världens godaste stuvade makaroner efterlyses