• Anonym (anony­m_dr)
    Wed 12 Jun 2019 17:06
    2103 visningar
    64 svar
    64
    2103

    Hjälp att dölja inkontinensskydd på arbetsplats.

    Hej,

    För att göra en lång historia jättekort så har jag sedan ungefär två månader en skada på S1/L5 som gjort att jag drabbats av inkontinens, främst urin men om jag slarvar med kosten även avföring. 

    I övrigt frisk, medicineras med Vesicare för att lugna blåsan, men det har inte hjälpt någonting. Man, 30 år gammal, 190 lång, 82kg. Hälsofantast, aldrig rökt, dricker alkohol max någon gång varannan månad vid högtider, aldrig tagit droger förutom smärtstillande som förskrivits.

    Vill ogärna specificera hur jag gjorde illa mig, eftersom det kanske kan avslöjas vem jag är om man är den som orkar gräva tillräckligt och dra lite logiska slutsater. Anledningen till att jag öht skriver här är att jag skäms så otroligt mycket för besvären att jag bara vill sjunka genom golvet ibland. Att någon skulle få veta vem jag är då vet jag inte vad jag skulle göra. 

    Kort sagt så det som hände var att jag gjorde illa mig i ryggen i april, opererades ganska fort efter det, och lider sedan skadoögonblicket av ovan beskriven inkontinens. 
    Jag ska opereras ännu en gång, men det blir antagligen inte förrän efter sommaren är slut. Smärtan är i stort sett borta, klarar mig nu utan problem på naproxen lågdos två gånger om dagen.


    Jag är själv läkare, och jobbar på medicinavdelning. Har dock bara vågat berätta för en mycket mycket god vän på löfte om att hon inte skulle förtälja om besvären för någon. Det var oundvikligt eftersom hon såg skyddet under byxorna och bussarongen en dag när jag inte tänkte mig för och satt ner utan läkarrocken. Har aldrig skämts så mycket i hela mitt liv, även om hon sa att det var ingenting farlig. Hon lovade högt och heligt att aldrig berätta för någon, och jag litar på henne när hon säger det. 

    Det som jag känner, är dock att eftersom jag har så otroligt svårt att prata om det här med någon annan än min flickvän och min vårdcentral så skulle jag behöva tips från er som kanske är i liknande situationer. Män eller kvinnor spelar ingen roll, men jag klarar bara inte av att berätta för alla jag jobbar med att jag måste ha blöjor/skydd på mig. Det är en ganska prestigelös arbetsplats, men skitsnacket går ändå alltid runt. 

    Min förhoppning är att efter nästa operation kommer det bli bättre, och då kanske jag kan klara mig några månader nu utan att någon märker någonting. 

    Det jag behöver är tips från er med antingen samma besvär, eller erfarenhet i form av usk/ssk/dsk med bättre koll på vad det finns för utbud av skydd att få tag på. Via min VC har jag bara fått två olika, ett skydd för dagen (Abriflex pullon) samt ett för natten av samma tillverkare, Abena, som heter AbriForm. 

    Jag är livrädd för att man ska kunna se att jag har skydd på mig när jag jobbar. Använder av hygienskäl aldrig rock i vanliga fall, men har börjat göra det nu (ej vid patientkontakt, innan någon skriker om det) för att känna mig mer bekväm i exempelvis kontoret eller matsalen. 

    Jag tycker man kan se konturer genom de vita landstingsbyxorna, eller så har jag fel och det är bara inbillning, men eftersom jag inte riktigt vågar fråga min vän då jag tycker det är så otroligt pinsamt så har jag börjat ha tighta långkalsonger under och skyller på att jag fryser på avdelningarna. Tycker att det hjälper mot min rädsla för att det ska synas, men det är naturligtvis inte jätteroligt ändå. 

    Vidare så mår jag psykiskt otroligt dåligt av det här, och har funderat på att försöka sjukskriva mig fram till operationen och be till gud att den fungerar. Men jag älskar mitt jobb och har en inre konflikt där jag räds för att gå till jobbet, men hatar att bara sitta hemma. 

    Min fru är också orolig för mitt mående. Hon är väldigt förstående och gör allt vad hon kan för att hjälpa mig, och jag kan inte trycka tillräckligt på hur tacksam jag är för henne. Men jag märker själv att jag drar mig undan aktiviteter. Jag tackar exempelvis nej till att träffa folk när det är sol och fint väder ute, för vad ska jag göra där i långbyxor och en stor tröja jag kan knyta runt magen? Skulle bara kännas ännu mer utsatt. 
    Tackar nej till att träffa familj, åka bort etcetera. Jag är djupt olycklig över det hela. Jag vet att andra har det värre än mig, och det gör att jag känner mig skyldig att må bra. Men jag kan inte hjälpa hur jag känner, och nu börjar jag verkligen må väldigt dåligt av allt det här. 

    Finns det någon här som upplevt samma sak, eller som har ett bra tips på produkter och bra sätt att dölja det faktum att man behöver använda skydd på det här sättet. Hur kan man förbereda sig för en olycka "bakifrån" när man är ute och kanske inte har möjlighet att gå och ta en dusch hela tiden? 

    Alla svar är uppskattade. Fråga gärna om det är någonting ni tycker jag glömt skriva ned. 

    Tack
    //Olycklig

  • Svar på tråden Hjälp att dölja inkontinensskydd på arbetsplats.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 19:23
    #3

    Tack för ditt svar. Jag har provat iläggsblöjor, två olika varianter beskrivet ovan, med såna fixeringsbyxor i bomull som jag fick som varuprov. Problemet jag har med typ "linjer" eller konturer på rumpan är att jag är ganska lång, och regionens bussaronger är liksom inte långa nog för att kompensera när man böjer sig framåt. Det är skitjobbigt att hela tiden känna att någon ska se bakifrån när man ex palperar en patient. 

    Funderar på om det finns några smarta sätt att dölja skydd av den typ jag behöver, som inte kräver långkalsonger då det blir så jävla varmt nu när vädret börjar ta sig. 

    Tack för ditt svar annars!

  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 19:28
    #4
    Anonym (Pepp) skrev 2019-06-12 19:21:28 följande:

    Jag har tyvärr inga praktiska tips, men vill bidra med lite pepp. Det är fullt förståeligt att uppleva inkontinens som pinsamt, till och med på en medicinklinik där detta är vardagsmat. För nu handlar det ju inte om en patient där du kan förhålla dig objektiv, utan om dig själv.

    Har du funderat på en samtalskontakt? Det kan hjälpa mycket att få sätta ord på känslorna tillsammans med någon utomstående. Det låter som att du är bra på att förstå dina känslor och reaktioner rent intellektuellt, men att intellektet och känslorna inte är i takt. Det är synd att du låter detta begränsa dig, och det låter också som att du ligger i riskzonen för depression.

    När detta är över kommer du ha en mycket värdefull erfarenhet, som kommer göra dig till en bättre läkare. Att veta hur det kan kännas att inte ha kontroll över sin kropp är något som kan öka din förståelse för patienternas situation.


    Tack för dina ord, och på sikt hoppas jag kunna hantera den här situationen bättre. Det är just nu otroligt svårt för mig att kunna diskutera det utan att rodna eller må fysiskt dåligt ens med min bättre hälft, då det är ett sådant avsteg från den hela och friska person jag upplevde mig vara tidigare. Jag tror också precis som du säger att med tiden kanske detta gör mig till en bättre läkare. 

    Svårigheten är att jag inte riktigt vet vart jag skulle vända mig för samtalskontakt med någon utomstående. Är det någonting jag är ganska dålig på i min yrkesroll så är det faktiskt att rekommendera och hålla mig a'jour med vilka terapeutiska resurser patienterna har tillgång till utanför sjukhusmiljön. 

    För det är dit jag skulle behöva vända mig, då jag inte riktigt skulle kunna prata med en kurator på bygget idag som jag känner det, utan behöver utomstående hjälp. Svårigheten är att jag inte riktigt kan komma på någon bra plats att vända mig till.

    Förhoppningen är att fler som eventuellt har genomgått/lever med liknande problematik, alltså det rent praktiska - dölja blöjan! - kan se den här tråden och komma med tips. 
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 19:39
    #6
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-06-12 19:35:44 följande:

    Vet inte om det är någon hjälp. Men min man har av ryggproblem ett ryggbälte som går brett på nedre delen av ryggen. Kanske de kan dölja något vid byxlinningen.


    Hejsan. Det låter onekligen inte helt dumt att man skulle kunna använda något sådant och hänvisa till att man har ont i ryggen nu medans man väntar på operation. Finns det någon länk till en hemsida som har den typ av bälte du menar så att man kan få kika på vad det är för någonting? 


    Tack på förhand.

  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 20:07
    #13
    Anonym (Linnet) skrev 2019-06-12 19:43:58 följande:

    Om du är rädd att skyddet sticker upp och syns ovanför byxlinningen kan du kanske ha ett linne som du stoppar in innanför byxlinningen.

    Ser inte om du är kvinna eller man, men för kvinnor finns det ju plagg som knäpps i grenen - body. Kollade lite snabbt om det finns något liknande för män och det är nog inte omöjligt att hitta.


    Hej,

    Förstår tanken, men osäker på om det finns några lämpliga plagg för män som du beskriver. Inte så väl bevandrad på den fronten, men bra idé, skall tittas på.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 20:09
    #14
    Anonym (G) skrev 2019-06-12 19:52:13 följande:

    Sök på liknande ämne och du kommer hitta nästan identiska trådar, någon här är besatt av ämnet.

    Sen undrar jag varför du först sa att du hade flickvän, sen är hon din fru? En motsägande story...säger bara.


    Ny på forumet och hittade inte riktigt någonting som stämde bra in med min bakgrund och situation. Men jag är säkert inte ensam om besvären, det har du nog rätt i. 

    Anledningen till att det varierar när jag skriver fort är att vi är relativt nygifta och det har inte riktigt satt sig i fingrarna ännu. Speciellt när man raljerar iväg under ett långt stycke. Förstår din tvekan dock, men jag har absolut inget så att säga "specialintresse" på den här fronten. Skulle betala många många kronor för att inte behöva diskutera detta ens med okända på internet.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 20:12
    #15
    Anonym (Hmm) skrev 2019-06-12 19:42:46 följande:

    Kan du inte ha dina vanliga kalsonger ovanpå inkontinensskyddet så det inte syns vid byxkanten iallafall? Jag antar att det är en ?byxblöja? du har som heter abrifix pullon? Du har inte provat ett lite större iläggsskydd? Jobbar på ett boende och de flesta där har inkontinensskydd från tena och dessa är ganska tunna, har du dessutom lösa byxor, kanske en storlek större? Så lär det inte synas så mycket.


    Njaa, vanliga kallingar funkar inte riktigt eftersom själva skyddet är högre än dessa. Fick med ett par bommulskalsonger som ska fixera ett av de typ av skydd jag fick från leverantören, och dessa är väldigt höga i ryggen/på magen, så med dessa tycker jag det är relativt okej vad gäller byxlinningen. Problemet jag har är att dessa är formade som gamla Y-frontskalsonger, och då närmast "framhäver" en tydlig kontur i skrevet och på häcken, vilket inte är så roligt. Om dessa fanns som boxershorts vore det mycket mycket bättre. Men det är ju lite därför jag skriver här, då jag är säker på att det finns de som har mycket bättre koll på utbudet av såna här produkter än vad jag själv har.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 20:16
    #16
    Anonym (Pepp) skrev 2019-06-12 19:45:42 följande:

    Du skulle kunna kolla på 1177 vad som erbjuds i ditt landsting /region, eller ringa anonymt och fråga. Det är ett dilemma med samtalskontakt när man själv är anställd av vårdgivaren. Min syster som är psykolog och behövde få prata tror jag vände sig till ett annat landsting i slutändan, för att inte behöva prata med en kollega. Det finns ju även privata psykologer/psykoterapeuter.

    Finns det någon annan åkomma du inte skulle skämmas över, som du kan använda som undanflykt? T ex inte kunna bada pga sår eller varböld på ena skinkan eller högt upp på baksidan av låret eller nåt sånt? Det skulle ju kunna behövas både förband och badförbud vid något sånt. Skrymmande förband i ditt fall. Och blir det en varm sommar är det ju det där med Vibrio cholerae och infektionsrisk i sår som gör att du inte bör bada.

    Går det att köpa nya sommarkläder som bättre döljer skydden?


    Som du säger, det är svårt att öppna upp inför sina kollegor, även om det är inom samma region eller landsting. Ännu svårare, tycker jag, att berätta för sin arbetsplats. Tyvärr är det här, känner jag, så otroligt tabu fortfarande, att jag definitivt inte tänker vara den som går i bräschen och plöjer väg för acceptans. Den energin har jag bara inte, och ärligt talat så är jag nog lite för feg för det. 

    Vad gäller det där med sår och dylikt så skyller jag i dagsläget ofta på just detta eller på att jag fortfarande har ont efter första operationen, att jag inte får lyfta/springa eller dylikt. Funkar ibland, men det är naturligtvis jättetråkigt. Framförallt för min fru som också blir lidande av min passivitet. 

    Intressant det där med att kontakta utomstående landsting. Är sådär sugen på privata aktörer då jag vet att sekretessen där kan vara väldigt hipp som happ, tyvärr.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 20:22
    #19
    Anonym (Efemia) skrev 2019-06-12 20:17:49 följande:

    Hej!

    Hade du varit en kvinna hade jag rekommenderat efemia. Inte 100 men tror tyvärr inte de har något för män och det gäller dock bara vid kiss. Men kan vara värt att kolla upp. Finns på apotekets hemsida.

    Mvh


    Tack för svaret, men jag är man och inte kompatibel med den produkten. Har testat diverse andra lösningar än iläggsblöjor och inkontinensskydd, men exempelvis externa KAD-lösningar har inte fungerat, utan ledde bara till klåda och annat olägligt.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 20:25
    #20
    Anonym (Pepp) skrev 2019-06-12 20:17:13 följande:
    Testa att ringa till vuxenhabiliteringen också. De kan ha bra koll på vilka produkter som finns, en del av deras patienter/brukare använder ju skydd.
    Hm, vilken vuxenrehab tänker du på då? Det finns ju så otroligt många olika, och som internmedicinare så har jag sällan kontakter på den fronten. SSK på jobbet har säkert bättre koll på olika, men jag kommer inte på något uppenbart svepskäl till varför jag skulle behöva ställa frågor kring detta. 
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 21:45
    #23
    Flaffy skrev 2019-06-12 21:29:36 följande:

    Det där borde du ha fått hjälp med eller ha lite koll på själv som medicinare. För fekal inkontinens används Peristeen analpropp framgångsrikt. Klart det är jobbigt med KAD. Vanligt inkontinensskydd från ex vis Tena. Du bör ju ha kontakter. Annars är det vuxen up & go som gäller. Hur kul tror du det är som menstruerande kvinna i vita landstingsbrallor?!?


    Absolut, du har helt rätt i det du säger, och jag gör ingen som helst jämförelse eller tävling i att försöka likna det med besvär hos andra. Detta är min helt personliga upplevelse av ett problem som jag har svårt att söka hjälp för på ovan angivna anledningar. Analpropp har jag inte provat, men det är beställt från en leverantör med förhoppningen om att det ska fungera. 

    Viss koll har jag, absolut, men det finns kanske alltid någon som har mer koll än mig, exempelvis en distriktare eller eventuellt någon som jobbar med de här sakerna mer än mig? Jag vill inte börja tjafsa om någonting, men det känns inte riktigt som att du helt läst igenom mitt första inlägg, och därför inte sett varför jag undviker kontakt med kollegor eller tredje part som är verksamma inom samma organisation som jag själv. Bara så det inte blir några missförstång.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 22:43
    #28

    Alla är välkomna att misstro mig om de har lusr. Jag har ingenting att bevisa för främlingar på nätet. Det hela är en skitjobbig historia i sig utan att man ska behöva lägga energi på att dividera sanningshalten i ett inlägg där någon ber om hjälp. Jag tänker inte bevisa att jag är skadad, ej heller tänker jag lägga ut bilder på antingen mitt siths-kort eller läkarlegget. Vill tråkigt folk online tjafsa så får ni gärna göra det. Men ni kan väl ta det någon annan stans?

    Sov gott så länge.

  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 22:44
    #29
    +1
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-06-12 21:59:54 följande:

    Men använd inte busarong då! Det är för kvinnor och i din ts skriver du att du är man.


    Vet inte hur bekant du är med sjukhuskläder, men alternativen som finns är busarong eller klänning. Oavsett om du är man eller kvinna. Men tack för ditt bidrag.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 00:39
    #37
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-06-12 23:17:45 följande:

    Bilder bevisar tyvärr ingenting....Jag är väldig bekant med sjukhuskläder och tydligen mer bekant än dig. Busarong/klänning används av kvinnor. Inte män.

    Alternativen för dig är byxor och skjorta, alt pikéskjorta (kan även användas av kvinnor)


    Alternativen vi har hos oss är vanliga brallor, bussarongen samt klänningen. Vi har inte pikéskjortan den vanliga skjortan eller de gamla kläderna heller. Jag har försökt förklara hur utgångsläget för klädval ser ut, det är ingen lösning att tjata om att jag ska använda kläder som dels inte är tillgängliga, dels bryter mot våran hygienpolicy. Kan vi släppa den fronten nu?
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 00:46
    #38
    +1
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-06-12 23:20:26 följande:

    Att ts vänder på kotorna numrering är för att h*n inte är läkare. Och även en massa andra ring tyder på det. Förmodligen är denne usk alt vårdbiträde och drömmer om att komma in på lärarprogrammet. Om h*n hin ens jobbar inom vården...


    Ta din bitterhet och avlägsna dig ur tråden, för allas trevnad. Jag är läkare, och du får tro vad du vill om det. Att jag vänt på kortonas ordning hänger nog inte på något annat än att jag skrev hela den texten jättefort under dagen och gjorde ett enkelt misstag. Hade kunnat skippa den detaljen helt, men för att undvika massa frågor om vad det är som harskadats så tog jag väl med det. För att ha skrivit allt det här på en mobil så tycker jag att jag klarat mig från allt för många stavfel.

    Jag tänker inte längre bemöta folk som projicerar sin egen osäkerhet på någon okänd online. Du är välkommen att inte lägga dig i diskussionen framgent. Ha en fortsatt trevlig natt.
  • Anonym (anony­m_dr) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 02:12
    #39
    Flaffy skrev 2019-06-12 23:07:16 följande:

    Analproppen jag rekommenderar kommer från Coloplast. Jag behöver väl inte påpeka att du vände på kotornas numrering. Det var det första jag reagerade på. Den ryggskada som jag tänker på är cauda equina-syndromet. Men det ger ju miktionssvårighet och inte inkontinens. Däremot fekal inkontinens samt domningar i underlivet. Sådana symtom kräver akut operation. Just läget L5-S1 ger ischiassmärta. Du bör ha ett multimodalt team kring dig. Dessutom vid annat sjukhus eller om möjligt annat landsting. Av den anledningen att man själv är i tjänst. Fast å andra sidan uppträder man professionellt oavsett. Har inga problem att bli undersökt av kollega förutom gyn.


    Ja det är en sådan från coloplast jag har fått beställt ifrån vc via dsk där. Precis som du skriver vände jag på ordningen, och några fick lite krupp och tråden spårade tyvärr ur åt fel håll. Tråkigt, men det är samtidigt många här som jag tackar jättemycket eftersom det görs försök till att hålla tråden någorlunda på banan.

    Precis som du skriver så var det en akut op samma natt som skadan inträffade för att inte nerverna skulle ligga under tryck för länge, och då bli än värre skadad och ta ytterligare tid att läka.

    Vidare instämmer jag helt i din analys kring teamets utformning., och jag har en mycket bra kontakt via den klinik där jag har mina samlade vårdkontakter. Det är bara så att just nu i processen känns det ganska tungt, av de anledningar jag försökte summera initial, och kände att jag ger det här forumet en chans. Vem vet, det kanske kommer någon här, förutom de tips jag redan fått, och kläcker ur sig en idé eller lösning som jag helt missat.

    Som du även säger skulle jag behandla mina kollegor, oavsett vem det nu är, professionellt. Men av någon anledning så skäms jag så mycket för det här, att jag klarar i dagsläget helt enkelt inte av att bemöta det och förtälja hur läget ligger. Jag känner som du säger där med gyn undersökning, att de flesta saker kan man berätta, eller få hjälp med, men andra områden vill man inte basunera ut för hela avdelningen att prata om sinsemellan. ????

    Tack för ditt svar.
Svar på tråden Hjälp att dölja inkontinensskydd på arbetsplats.