• Anonym (To be or not to be.)

    Vad tänker du kvinna om man som dömts för sexbrott?

    Killen/mannen är dömd för låt oss säga sexuellt ofredande. Han hånglade med en tjej på krogen och lyssnade inte på hennes signaler när hon ville avbryta efter ett tag.

    Han kände för mkt, stoppade in handen innanför trosan, hastigt.

    Och blev dömd för sexbrott, kanske kallas sexuellt ofredande el. liknande.

    Mannen är i övrigt bra/ok, men har detta på sitt CV och infon kommer dig tillhanda!

    Är han dömd på förhand eller inte?
    El hur tänker du kring detta?

  • Svar på tråden Vad tänker du kvinna om man som dömts för sexbrott?
  • Anonym (X)
    Tecum skrev 2019-06-13 11:57:25 följande:
    Om han som 18-åring hade gjort inbrott och blivit dömd för det, skulle du aldrig umgåtts med honom då heller? Eller misshandlat en jämnårig kille?
    Jag tycker inte att det är samma sak. 

    Finns många som tabbat sig på ett eller annat sätt som yngre men tar fullt ansvar för sina handlingar senare och gör allt för att det inte ska bli så igen.
    Du är ju rätt känslig som tonåring och det är lätt att hamna i fel sällskap där man påverkas till saker som ligger helt utanför ens normala persona. Det ihop med en ungdomlig nyfikenhet på diverse droger och att se upp till äldre missanpassade kan ibland slå fel och leda till att ynglingar hetsar varandra till att begå inbrott, köra påverkade osv.

    Är det däremot någon som misshandlat för att hen älskar att skada någon, helt oprovocerat, ja då är det lika illa som sexbrott. Man är en person som helt struntar i andras mående. Mer en personlighetsdefekt som är svår att få bort. Precis som kvinnomisshandlare, de ändrar sig inte ofta, för deras beteende är en del av dem. Man bör hålla avståndet till det klientelet.
  • Anonym (tja)
    Fjäril kär skrev 2019-06-12 18:37:15 följande:

    Tja så här i studenttider är det nog en del killar som vaknar upp dagen efter med baksmälla och polisanmälan på sig om sexuellt ofredande och diverse liknande grejer och det ska väl en 18-åring inte behöva lida av resten av livet?

    Det gäller bara att killen i fråga fattar allvaret och inser att där spriten går in så går vettet ut och därmed inte utsätter sig själv och andra för samma sak igen.

    Om en ångerfull 18-åring kan skärpa sig och dra lärdom av åtal/straff så hoppas jag att en äldre vuxen man kan lära sig detsamma. Den vuxna äldre mannen kommer dock få tuffare tillvaro än 18-åringen eftersom han borde veta bättre än att dricka för mycket och svina sig.


    Tja, så här i studenttider är det nog en hel del tjejer som vaknar upp dagen efter med baksmälla, utan trosor och undrar vad som hände och med vem. Det ska väl inte en 18-åring behöva genomlida överhuvudtaget bara för att ena annan 18-åring inte kan bete sig?

    Eller gäller det bara att tjejen fattar allvaret och inser att killar inte kan bete sig när alkoholen går in och vette går ut? Och hoppas på att ingen utsätter henne för samma sak igen?


  • Anonym (tveksamt)
    Anonym (To be or not to be.) skrev 2019-06-13 15:09:26 följande:
    Nu har du fördomar. Grovt sexsnack förekommer i alla grabbgäng, oavsett klass.
    Inlägget jag svarade på handlade om våld/misshandel.
    Anonym (To be or not to be.) skrev 2019-06-13 15:09:26 följande:
    Nu har du fördomar. Grovt sexsnack förekommer i alla grabbgäng, oavsett klass.
    Och både bratsen på Stureplan och bönderna med Volvo 740 kan prata om hur jävla fulla de varit.
     Jag känner nog för få Stureplansbrats för att relatera till dem.

  • Anonym (Inget jag vill ha att göra med)
    Anonym (To be or not to be.) skrev 2019-06-12 23:11:35 följande:
    han fingerpullade lite för länge, ok. en liten sekvens som kan ska dömas för i all framtis eller?

    Så på krogen så hånglade du och fingerpullade en tjej som försökte visa att hon inte var intresserad men du var för full för att lyssna på hennes signaler...

    Nej du är inte en bra man som gjort ett misstag. Du är en kass person som lyckas hålla dig ok tills du druckit för mycket. 


    Det du borde göra är:


    1: Erkänna att du gjort fel, inte hålla på att skylla på alkohol och försöka förminska vad du gjort. 


    2: Ta kontakt med vården för att få hjälp. Du behöver nog hjälp av psykvården för att lära dig hantera dina impulser samt för att få ordentlig insikt i vad det är du gjort. 


    3: Bli nykter, menar helt och hållet nykter. Du kan aldrig mera dricka för du är inte att lita på när du druckit. Du skyller på alkoholen men det är du som inte kan hantera den. Då kan man inte dricka mer. Kort sagt, ingen mer öl, vin, drinkar, shot eller något. Den delen av ditt liv är över. 


    Om du tar till dig vad du gjort, står för det utan att förminska det eller skylla ifrån dig, samt slutar dricka. Ja då kan du kanske säga att du är en bra man som gjort ett misstag men du har också sett till att det inte kan hända igen....  

  • Ignoramus

    Exakt. Den mannen som gjort allt nedan skulle jag vara villig att förlåta. Ingen annan.


    Anonym (Inget jag vill ha att göra med) skrev 2019-06-13 15:51:50 följande:

    Så på krogen så hånglade du och fingerpullade en tjej som försökte visa att hon inte var intresserad men du var för full för att lyssna på hennes signaler...

    Nej du är inte en bra man som gjort ett misstag. Du är en kass person som lyckas hålla dig ok tills du druckit för mycket. 

    Det du borde göra är:

    1: Erkänna att du gjort fel, inte hålla på att skylla på alkohol och försöka förminska vad du gjort. 

    2: Ta kontakt med vården för att få hjälp. Du behöver nog hjälp av psykvården för att lära dig hantera dina impulser samt för att få ordentlig insikt i vad det är du gjort. 

    3: Bli nykter, menar helt och hållet nykter. Du kan aldrig mera dricka för du är inte att lita på när du druckit. Du skyller på alkoholen men det är du som inte kan hantera den. Då kan man inte dricka mer. Kort sagt, ingen mer öl, vin, drinkar, shot eller något. Den delen av ditt liv är över. 

    Om du tar till dig vad du gjort, står för det utan att förminska det eller skylla ifrån dig, samt slutar dricka. Ja då kan du kanske säga att du är en bra man som gjort ett misstag men du har också sett till att det inte kan hända igen....  


  • Tecum
    Anonym (X) skrev 2019-06-13 15:24:13 följande:
    Jag tycker inte att det är samma sak. 

    Finns många som tabbat sig på ett eller annat sätt som yngre men tar fullt ansvar för sina handlingar senare och gör allt för att det inte ska bli så igen.
    Du är ju rätt känslig som tonåring och det är lätt att hamna i fel sällskap där man påverkas till saker som ligger helt utanför ens normala persona. Det ihop med en ungdomlig nyfikenhet på diverse droger och att se upp till äldre missanpassade kan ibland slå fel och leda till att ynglingar hetsar varandra till att begå inbrott, köra påverkade osv.

    Är det däremot någon som misshandlat för att hen älskar att skada någon, helt oprovocerat, ja då är det lika illa som sexbrott. Man är en person som helt struntar i andras mående. Mer en personlighetsdefekt som är svår att få bort. Precis som kvinnomisshandlare, de ändrar sig inte ofta, för deras beteende är en del av dem. Man bör hålla avståndet till det klientelet.
    Jag tycker att det är exakt samma sak. Ungdomligt oförstånd, påverkan från äldre som man av fel orsaker ser upp till, drogpåverkan, kompistryck osv kan leda till det som TS gjorde. Och de flesta andra brottslingar och deras tillskyndare agerar precis som TS, skyller ifrån sig, det är samhällets fel - det är tjejens fel, jag har inte lika mycket pengar som andra - andra killar gör så med tjejer, offret överdriver - tjejen överdriver.

    Men precis som en ungdomsbrottsling som stjäl och misshandlar kan mogna och ändra sig kan TS göra det. Varför ska han få livstidsstraff men inte tjuven? 
  • Ignoramus

    Jag har mycket lite till övers även för brottslingar som inte visar någon som helst ånger. Straffen borde avse just detta, och ingenting annat. Uppriktig ånger ger straffrabatt, ingen ånger ger ett förlängt straff.


    Tecum skrev 2019-06-13 17:52:10 följande:

    Jag tycker att det är exakt samma sak. Ungdomligt oförstånd, påverkan från äldre som man av fel orsaker ser upp till, drogpåverkan, kompistryck osv kan leda till det som TS gjorde. Och de flesta andra brottslingar och deras tillskyndare agerar precis som TS, skyller ifrån sig, det är samhällets fel - det är tjejens fel, jag har inte lika mycket pengar som andra - andra killar gör så med tjejer, offret överdriver - tjejen överdriver.

    Men precis som en ungdomsbrottsling som stjäl och misshandlar kan mogna och ändra sig kan TS göra det. Varför ska han få livstidsstraff men inte tjuven? 


  • CarinaL26

    Visste jag om hans bakgrund skulle han aldrig någonsin kunna blir intressant för mig. Varför borde jag inte ens behöva förklara.

  • Tecum
    Ignoramus skrev 2019-06-13 18:05:45 följande:
    Jag har mycket lite till övers även för brottslingar som inte visar någon som helst ånger. Straffen borde avse just detta, och ingenting annat. Uppriktig ånger ger straffrabatt, ingen ånger ger ett förlängt straff.
    Ja, uppriktig ånger som leder till ett förändrat beteende. Att spela teater i rätten imponerar inte.
  • fornminne
    Anonym (To be or not to be.) skrev 2019-06-13 15:09:26 följande:
    Nu har du fördomar. Grovt sexsnack förekommer i alla grabbgäng, oavsett klass. Och både bratsen på Stureplan och bönderna med Volvo 740 kan prata om hur jävla fulla de varit. Killens fel var att han fingerknullade lite för länge, till en början med ville hon bli det. 

    Inte en chans att han hade blivit dömd om hon ville, även om hon sedan ändrade sig. Då hade ingen heller sett honom som en oförlåtlig sexbrottsling. Skriv vad som hände i stället för att ändra historien.
Svar på tråden Vad tänker du kvinna om man som dömts för sexbrott?