• Anonym (Money­keeper­)
    Wed 12 Jun 2019 21:06
    513 visningar
    25 svar
    25
    513

    Samboproblem

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 3 år och väntar vårat första barn. Jag börjar bli mycket orolig då jag hittar räkningar konstant i brevlådan, påminnelser om att betalning saknas från olika inkassoföretag osv. Dumt nog har min sambo hand om den sk. Ekonomin. Får aldrig se vart pengarna går någonstans. Detta har pågått i flera månader nu och har börjat att ledsna då han alltid försöker släta över allt och lugna mig. Men jag blir oroligare för jag vet att han har skulder. Men inte hur mycket. Han struntar i att betala vissa räkningar för att vi inte har råd enligt honom och påstår att han gör upp avbetalningar med de olika företagen. Vilket han inte följer och som i vissa fall inte har stämt när räkningar kommer. Jag har studiebidrag samt studielån och han arbetar. Varje månad tvingar han mig att föra över mina pengar till hans konto då vi har sk. Gemensam ekonomi. Så fort jag nämner att han ska betala en räkning säger han jaja jag löser det. Men känns inte som om någonting händer. Vad ska jag göra? Orkar inte må skit längre

  • Svar på tråden Samboproblem
  • Anonym (Gemen­sam.)
    Thu 13 Jun 2019 00:05
    #11

    Skaffa ett gemensamt konto där ni båda har insyn och sätter in pengar på varje månad. Bestäm att du betalar alla räkningar från detta konto, se till att du hanterar allt viktigt som hyra el osv

  • Anonym (H)
    Thu 13 Jun 2019 04:01
    #12

    Säg att du vill ta kontrollen över ekonomin och att du framöver ska betala räkningarna. Så länge han inte ger dig insyn kan ha smussla och ljuga. Han måste lägga korten på bordet. Eller föreslå att ni gör det tillsammans.

  • Anonym (!)
    Thu 13 Jun 2019 08:16
    #13

    Ekonomisk misshandel kallas det som din sambo håller på med. Kontakta en kvinnojour för att få råd och stöd! Han har ingen rätt att kontrollera dina pengar.

  • Anonym (Z)
    Thu 13 Jun 2019 10:14
    #14

    Sluta mesa och sätt ned foten. Skaffa ett gemensamt konto dit ni för över pengar varje månad och betalar gemensamma räkningar från. Sätt absolut inte in dina pengar på hans egna konto - du gör fel när du går med på det.

    Om du bestämmer dig för att fortsätta med denna man så gift dig aldrig någonsin.

  • Pilsne­r
    Thu 13 Jun 2019 10:21
    #15

    Du måste få insyn i er gemensamma ekonomi. Den påverkar ju både dig och barnet. Var bestämd, du har rätt att veta!

  • Anonym (-)
    Thu 13 Jun 2019 13:20
    #16
    Anonym (Z) skrev 2019-06-13 10:14:38 följande:

    Sluta mesa och sätt ned foten. Skaffa ett gemensamt konto dit ni för över pengar varje månad och betalar gemensamma räkningar från. Sätt absolut inte in dina pengar på hans egna konto


    Detta

    Ge han ultimatum - antingen har ni båda insyn och kontroll eller så kommer du lämna
  • Ess
    Fri 14 Jun 2019 09:21
    #17

    Du ska genast separera din ekonomi från hans. Se till att dina pengar kommer in på ditt konto och sen betalar du dina personliga räkningar själv, och de gemensamma räkningarna ser du till att han för över hälften av till ditt konto och sen betalar du dem.
    Hans personliga skulder är du inte ansvarig för, se till att rädda dig själv eftersom du tydligen också har en gammal skuld. 
    Se till att du blir av med din egen skuld så att du kan flytta. Jag ser ingen framtid med den killen du beskriver i ts, ju längre du låter honom "sköta" ekonomin ju mer indragen och skuldsatt kommer du bli.

  • Anonym (H)
    Fri 14 Jun 2019 09:30
    #18

    Tittar man på TV-programmet Lyxfällan uppstår parens problem inte endast av överkonsumtion, det är alltid brist på insyn, ansvar och kommunikation. Precis som ni håller på nu TS. Förstör inte ditt liv i tidig åler pga ekonomiska problem, det är sjukt onödigt. Du verkar dessutom ansvarstagande så sätt ner foten, kräv att få se vad som händer och kartlägg nuläget, hur obehagligt det än må vara.

  • Anonym (Money­keeper­) Trådstartaren
    Fri 14 Jun 2019 10:32
    #19

    Tack för alla svar! Har tagit upp detta med sambon, och han visade tecken på att han ville ändra sig. Vi kommer from. nu ha separat ekonomi. Och jag kommer få ha inblick på vad hans pengar går åt samt hjälpa och betala räkningar. Plan b är att vi ska få in en familjemedlem till honom som borgenär för ett lån som ska täcka alla skulder med en bra ränta. Nu är det valet eller kvalet som gäller. Har varit alldeles för snäll

  • Fri 14 Jun 2019 10:36
    #20
    Anonym (Moneykeeper) skrev 2019-06-14 10:32:21 följande:

    Tack för alla svar! Har tagit upp detta med sambon, och han visade tecken på att han ville ändra sig. Vi kommer from. nu ha separat ekonomi. Och jag kommer få ha inblick på vad hans pengar går åt samt hjälpa och betala räkningar. Plan b är att vi ska få in en familjemedlem till honom som borgenär för ett lån som ska täcka alla skulder med en bra ränta. Nu är det valet eller kvalet som gäller. Har varit alldeles för snäll


    Jag tycker i dehär läget att det är alldeles för tidigt för att ta in nån som får hjälpa till att reda ut soppan åt er. Vad kommer din sambo lära sig av det? Att nån annan löser skiten han sätter sig i och hans beteende kommer fortsätta.

    Sätt er ner med alla räkningar han misskött. Låt honom ringa till alla företag och förklara sig och försöka upprätta en avbetalningsplan. Dom viktigaste räkningarna är dom som ligger hos inkasso och riskerar hamna hos kronkalle.
  • Anonym (H)
    Fri 14 Jun 2019 10:36
    #21
    Anonym (Moneykeeper) skrev 2019-06-14 10:32:21 följande:

    Tack för alla svar! Har tagit upp detta med sambon, och han visade tecken på att han ville ändra sig. Vi kommer from. nu ha separat ekonomi. Och jag kommer få ha inblick på vad hans pengar går åt samt hjälpa och betala räkningar. Plan b är att vi ska få in en familjemedlem till honom som borgenär för ett lån som ska täcka alla skulder med en bra ränta. Nu är det valet eller kvalet som gäller. Har varit alldeles för snäll


    Fantastiskt! Bra jobbat TS.
  • Pilsne­r
    Fri 14 Jun 2019 10:39
    #22

    Bra jobbat! Ni har nu tagit första steget mot en ordnad ekonomi.

  • Anonym (Hjälp­)
    Fri 14 Jun 2019 11:20
    #23

    Se till att packa DINA saker som du inte vill bli av med, och ta bort dom från ert gemensamma boende.

    Kör hem dom till dina föräldrar. Så han inte säljer dom, eller att Kronofogden kommer hem och plockar med sig dom (dina saker) för att han har skulder..

  • Anonym (Hjälp­)
    Fri 14 Jun 2019 11:24
    #24

    Se till att du har ett eget sparande också..

  • Anonym (Psss)
    Fri 14 Jun 2019 13:17
    #25
    Pierott skrev 2019-06-14 10:36:26 följande:

    Jag tycker i dehär läget att det är alldeles för tidigt för att ta in nån som får hjälpa till att reda ut soppan åt er. Vad kommer din sambo lära sig av det? Att nån annan löser skiten han sätter sig i och hans beteende kommer fortsätta.

    Sätt er ner med alla räkningar han misskött. Låt honom ringa till alla företag och förklara sig och försöka upprätta en avbetalningsplan. Dom viktigaste räkningarna är dom som ligger hos inkasso och riskerar hamna hos kronkalle.


    Nej lyssna inte på detta råd. Värdelöst att ha massor av dyra krediter på olika ställen. Mycket bättre om man kan lösa det med ett banklån med bättre ränta.

    Och vad menar du med "alldeles för tidigt att ta in hjälp", hur vet du det? De kanske har kronofogden runt hörnet? På lyxfällan är det en av de första sakerna som ekonomerna försöker då till; att de ska få ett lån med bra ränta. Ibland med familjens hjälp.
Svar på tråden Samboproblem