• Hjärtis

    Högt blodtryck

    Är det någon här som snittats pga för högt blodtryck?
    Är i v 21 och har redan högt blodtryck, ska sannolikt börja medicinera på måndag. Fick svår preeklampsi med förra barnet och hade en lång och utdragen vaginal förlossning där läkarna hade svårt att få trycket under kontroll (det steg flera gånger till 180/120 trots att de sprutade tre olika blodtryckssänkande intravenöst). 

    Jag är förstås rädd att trycket även denna gång ska springa iväg eftersom ökningen kom så tidigt den här gången. Har förstått att man helst undviker ett långt utdrivningsskede vid så högt tryck, för att minska risken för stroke hos mamman, och jag har ingen större lust att krysta i två timmar den här gången också. Funderar därför på om kejsarfödsel är bättre. 

    Någon med tankar eller erfarenhet?

  • Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (M)

    Jag hade högt blodtryck redan vid inskrivning och så var det uppe i 170/100 redan några veckor innan bf. Mig satte de igång när bf passerat, ingen inom vården föreslog snitt varken då eller under nuvarande graviditet. Förra gången var de dessutom väldigt negativa till snitt varje gång jag frågade, men det kanske skiljer åt mellan olika landsting.

Svar på tråden Högt blodtryck