• Anonym (Mamma­)
    Thu 13 Jun 2019 13:10
    1019 visningar
    12 svar
    12
    1019

    Ändra rutiner för förskola

    Hej!

    Jag har en liten som ska börja förskola till hösten, då kommer hon vara 18 månader ungefär. Hon sover vanligtvis från 8-8.30 och vaknar oftast runt åtta på morgonen. När hon var mindre sov hon två gånger på dagen, runt elva och sen vid fyra. Men när hon slutade vilja sova på eftermiddagen så la vi en sovstund runt 1-2 på eftermiddagen istället och det funkade jättebra!

    Då min man jobbar kväll vill förskolan att vi lämnar henne vid halv två, precis efter deras sovstund och lagom till mellanmål vid två. Detta innebär ju att vi måste ändra hennes rutiner igen. Har försökt en vecka nu och förstår att det såklart kan ta tid. Men nu slocknar hon kl sju, vaknar vid ett på natten och är pigg och glad fram tills 4-tiden. Vaknar sen vid åtta, och sover ett par timmar vid tolv på dagen. Känns inte hållbart. Förstår ju att förskolan har ett schema men hur har ni andra som lämnar sent gjort? Har ni ställt om barnets rutiner eller har det kunnat kompromissas lite?

  • Svar på tråden Ändra rutiner för förskola
  • Anonym (Jo)
    Thu 13 Jun 2019 13:19
    #1

    Vi har ofta rört om i rutiner, men börjat i ?rätt? ände. Behöver sovtid flyttas har vi flyttat på den. Det kan ha inneburit att hon varit lite trött en dag eller två, men hon har rätt snabbt fattat galoppen. Att börja i ?fel? ände, att söva tidigare eller senare för att ändra en sovtid på dagen, har aldrig funkat.

    Men klockan 14? Finns det nån pedagogik verksamhet kvar då? Hos oss önskar man att barnen i möjligaste mån lämnas senast 9, för så börjar ?arbetsdagen?. Efter mellis är det bara fri lek.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 13:25
    #2
    Anonym (Jo) skrev 2019-06-13 13:19:32 följande:

    Vi har ofta rört om i rutiner, men börjat i ?rätt? ände. Behöver sovtid flyttas har vi flyttat på den. Det kan ha inneburit att hon varit lite trött en dag eller två, men hon har rätt snabbt fattat galoppen. Att börja i ?fel? ände, att söva tidigare eller senare för att ändra en sovtid på dagen, har aldrig funkat.

    Men klockan 14? Finns det nån pedagogik verksamhet kvar då? Hos oss önskar man att barnen i möjligaste mån lämnas senast 9, för så börjar ?arbetsdagen?. Efter mellis är det bara fri lek.


    Jo förstås, vi började med att hon fick sova tidigare på dagen, och därmed sover hon nu tidigare på kvällen. Att söva tidigare bara sådär hade absolut inte funkat, haha.

    Well, mellanmål som sagt vid kl två och sen fri lek vad jag förstår det som. Förstår upplägget att man lämnar senare ifall man är hemma på förmiddagen, men tycker det känns lite sent ändå med halv två.
  • Thu 13 Jun 2019 13:38
    #3

    Där min son går får vi lämna innan sovstunden, om jag börjar jobba den tid han vanligtsvis sover. Så i ditt fall borde ni få lämna strax innan tolv, så hen får sova där.

  • Anonym (A)
    Thu 13 Jun 2019 15:35
    #4

    Halv 2 tycker jag låter jättemärkligt... har de verkligen sett till hennes bästa då? Hon kommer ju inte komma in i gruppen och bara se barn gå hem. Vilken tid hämtar ni henne? Tycker att ni borde få lämna innan lunch...

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Thu 13 Jun 2019 15:54
    #5
    Anonym (Jo) skrev 2019-06-13 13:19:32 följande:

    Vi har ofta rört om i rutiner, men börjat i ?rätt? ände. Behöver sovtid flyttas har vi flyttat på den. Det kan ha inneburit att hon varit lite trött en dag eller två, men hon har rätt snabbt fattat galoppen. Att börja i ?fel? ände, att söva tidigare eller senare för att ändra en sovtid på dagen, har aldrig funkat.

    Men klockan 14? Finns det nån pedagogik verksamhet kvar då? Hos oss önskar man att barnen i möjligaste mån lämnas senast 9, för så börjar ?arbetsdagen?. Efter mellis är det bara fri lek.


    Förskolan ska ha en pedagogisk verksamhet under hela dagen utefter de behov som finns hos barngruppen. Samtidigt är barngrupperna stora och reglerna säger att msn ska lämna utefter arbetstider/studietid. Ett barn som är 18 månader har behov av i första hand trygghet, anknytning och att leka. I leken Jan man dom pedagog väva in alla möjliga typer av lärande situationer. Så jag tror inte det blir några problem alls med att barnet lämnas till mellis. Ungefär som att lämnas till frukost, sedan lek å lärande en stund men mest fokus på omsorg å omvårdnad det blir toppen!
  • Thu 13 Jun 2019 17:43
    #6

    Här var det vila/sömn efter lunch på dagis (dvs ca från kl 12). Så vila 11.30-13.30 (beroende på hur lång vila barnet behöver) så borde det bli ungefär som på dagis.

    Jag anpassade helt rutiner och tider som det var på dagis så att vi hade samma, oavsett om vi var lediga och oavsett vilken dag det var.

    Frukost kl 8, lunch kl 11, vila kl 12, mellis kl 14, middag kl 17, nattning kl 18.

    Barnen är idag 6 år, och vi kör samma med undantag för dagvila och att nattning är kl 19.

  • Thu 13 Jun 2019 18:34
    #7

    Barnet ska såklart anpassas till deras rutiner. De ska inte anpassa efter barnet. Funkar ju inte med 30 barn.

    Men hur jobbar du? Varför skulle hon inte kunna vara där tidigare? Jobbar du inte, utan söker arbete eller dylikt så har du ju rätt till full tid på förskolan.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 21:11
    #8
    Anonym (A) skrev 2019-06-13 15:35:23 följande:

    Halv 2 tycker jag låter jättemärkligt... har de verkligen sett till hennes bästa då? Hon kommer ju inte komma in i gruppen och bara se barn gå hem. Vilken tid hämtar ni henne? Tycker att ni borde få lämna innan lunch...


    Jag slutar fyra så kommer hämta kvart, tjugo över beroende på trafiken. Känns bra att hon inte får så långa dagar där, men samtidigt behöver hon ju lite socialt samspel.
  • Tiina8­7
    Thu 13 Jun 2019 21:36
    #9
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-13 21:11:55 följande:

    Jag slutar fyra så kommer hämta kvart, tjugo över beroende på trafiken. Känns bra att hon inte får så långa dagar där, men samtidigt behöver hon ju lite socialt samspel.


    Så hon ska gå från 13.30-16.30 ca? 2h timmar? Då har ju ingen som helst nytta av verksamheten. Bättre att din man lämnar vid senast kl 10.30 så att hon får komma in i gruppen, får det sociala samspelet och har nytta av förskolan.
  • Anonym (Fsklä­rare)
    Thu 13 Jun 2019 21:44
    #10

    Hos oss önskar vi att barnen kommer senast kl. 9 i alla fall tisdag-torsdag då vi arbetar i mindre grupper under förmiddagarna. Ja, barnets schema ska följa föräldrarnas arbetstider, men lite måste man anpassa utifrån vad som blir bäst för barnet ifråga och att lämnas till mellanmål varje dag känns inte helt rätt för mig i alla fall.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 23:21
    #11
    Tiina87 skrev 2019-06-13 21:36:23 följande:

    Så hon ska gå från 13.30-16.30 ca? 2h timmar? Då har ju ingen som helst nytta av verksamheten. Bättre att din man lämnar vid senast kl 10.30 så att hon får komma in i gruppen, får det sociala samspelet och har nytta av förskolan.


    Lite så känner vi också! Men min man åker ju innan jag kommer hem så vi måste ju.

    Då vi frågade när vi kan lämna så sa dom att halv två blir bra, jag tror jag frågade lite vagt om hon inte kunde komma tidigare men det såg lite besvärande ut för tjejen vi pratade med, kanske är hon ny på verksamheten och inte riktigt insatt.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 23:22
    #12
    Anonym (Fsklärare) skrev 2019-06-13 21:44:53 följande:

    Hos oss önskar vi att barnen kommer senast kl. 9 i alla fall tisdag-torsdag då vi arbetar i mindre grupper under förmiddagarna. Ja, barnets schema ska följa föräldrarnas arbetstider, men lite måste man anpassa utifrån vad som blir bäst för barnet ifråga och att lämnas till mellanmål varje dag känns inte helt rätt för mig i alla fall.


    Så skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar angående detta! Får jag lov och fråga hur ni lägger upp det, med föräldrar som jobbar kvällskift och så?
Svar på tråden Ändra rutiner för förskola