• LillaSofi

    Inte ätit folsyra

    Hej!

    Jag misstänker att jag kan vara gravid, i så fall så är jag i v. 4 nu. Detta är inte helt planerat, dock har vi pratat om ett syskon men kanske inte riktigt än.

    Mitt orosmoment nu är att jag inte ätit ordentligt med folsyra, förrän idag när jag köpte vitaminer som innehåller så mycket som "behövs" vid graviditet (400µg). Innan har jag ätit vitaminer som innehåller hälften (200µg) sen några veckor tillbaka och innan det inget alls. Skulle inte säga att jag äter mycket frukt och grönt heller, absolut inte i närheten av att täcka något dagsbehov i alla fall.

    Inför min förra graviditet (som var mer planerad) åt jag folsyra i god tid innan, och när man googlar verkar detta ju vara väldigt viktigt. Så nu känns det inte alls bra, om jag nu är gravid igen. Hur skulle ni tänka kring detta? Är det liten risk att det är någon fara med tanke på att jag i alla fall har ätit hälften av det man "ska" och det fortfarande är väldigt tidigt?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Inte ätit folsyra
  • IceKitten

    Inget att oroas dig över. Friska barn föds hela tiden trots att mamman inte ätit någon extra folsyra alls.

  • Anonym (2 friska barn)

    Min första graviditet (tvillingar) fick jag reda på i v. 13. Åt inga tillskott alls, varken före eller efter. Endast vid mitten av graviditeten då jag blev ordinerad järntillskott.

  • Anonym (2 friska barn)

    Min första graviditet (tvillingar) fick jag reda på i v. 13. Åt inga tillskott alls, varken före eller efter. Endast vid mitten av graviditeten då jag blev ordinerad järntillskott.

  • Anonym (3 månader)

    Det sägs att man ska börja äta folsyra 3 månader innan man blir gravid för att det ska ge bra verkan.

    Väldigt många kvinnor bli oplanerat gravida och börjar äta folsyra när dom blir medvetna om graviditet.

    Jag började äta v.5.

    Köp en burk på Ica eller så nu, ingen fara :)

  • Anonym (Tergu)

    Jag har tre fullt friska barn trots att jag inte åt folsyra - för det var inget man visste om på den tiden.

  • Ällingen

    Åt heller ingen folsyra. Jag var gravid när man kunde äta det mesta. Notera DET MESTA, inte allt. Att göra rent i kattlådan var heller inte något problem på den tiden.

  • brallison

    Äter du mejeri produkter? Jag hörde att i lätta mejeriprodukter så tillsätts folsyra. Men helt generelt - folsyra hjälper att unvdika vissa problem, men garanterar det inte alls, så oroa dig inte i onödan.

  • LillaSofi

    Tack för alla svar! Känner mig lugnare nu.
    Jag är, som jag trodde, gravid men började ju som sagt med fullt folsyra-tillskott när jag misstänkte det så jag hoppas det gör lite i alla fall Glad

Svar på tråden Inte ätit folsyra