• skorpion78

    Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?

    Nu vill jag ta ensam vårdnad men pappan går ej med på att skriva under på familjerätten. Hur gör jag då? Beskriv gärna tydligt


    Bc
  • Svar på tråden Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?
  • Pappelelle

    Accepterar att även pappan ska få ta del i sina barns liv? Eller vill han inte ha någon vårdnad alls men vägrar ändå att skriva på?

  • Therescha

    Det blir mkt omständigare då du måste gå via rätten. Du måste där kunna visa på att han är olämplig som vårdnadshavare. Och i olämplig menar jag tex att han befinner sig i ett gravt missbruk eller att han är våldsam mot er. Du tar då även risken att själv förlora vårdanden över barnen, då vårdnaden i en tvist alltid tillges någon av parterna, och det behöver alltså inte nödvändigtvis vara den som först säger sig vilja ha ensam vårdnad.

    Nu vet jag inte något om er situation, men jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag drog igång en sådan process. Tänk också på att det det är skillnad på vårdnad och umgänge. Barnet kommer fortfarande ha rätt att träffa honom och du får inte försöka förhindra det på något sätt.

  • Drottningen1970

    Du går in på tingsrättens hemsida där du bor och fyller i en stämningsansökan där det framgår att du ansöker om ensam vårdnad och betalar in de 900 kronor som stämningen kostar.

    Du måste dock ha extremt goda skäl för att ha minsta chans att få igenom en sådan önskan. Värt att veta är också att ensam vårdnad inte har något med boende och umgänge att göra.

    En rättsprocess gällande vårdnad tar ca 1-2 år och kostar massor av pengar innan den är klar. Du kommer att behöva anlita en egen advokat som du får betala själv.

  • silhuett

    Om din son är 19 som det står i din profil så är ni väl inte nödvändigt med ensam vårdnad? Eller är det ett annat barn det gäller?

  • Drottningen1970
    Therescha skrev 2019-06-13 20:21:20 följande:

    Det blir mkt omständigare då du måste gå via rätten. Du måste där kunna visa på att han är olämplig som vårdnadshavare. Och i olämplig menar jag tex att han befinner sig i ett gravt missbruk eller att han är våldsam mot er. Du tar då även risken att själv förlora vårdanden över barnen, då vårdnaden i en tvist alltid tillges någon av parterna, och det behöver alltså inte nödvändigtvis vara den som först säger sig vilja ha ensam vårdnad.

    Nu vet jag inte något om er situation, men jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag drog igång en sådan process. Tänk också på att det det är skillnad på vårdnad och umgänge. Barnet kommer fortfarande ha rätt att träffa honom och du får inte försöka förhindra det på något sätt.


    Om någon av parterna önskar att vårdnaden ska vara fortsatt gemensam så kan rätten döma till gemensam även om en av parterna vill ha ensam vårdnad.
  • Therescha

    [quote=79689128][quote-nick]Drottningen1970 skrev 2019-06-13 20:24:30 följande:[/quote-nick]Om någon av parterna önskar att vårdnaden ska vara fortsatt gemensam så kan rätten döma till gemensam även om en av parterna vill ha ensam vårdnad.[/

    Ok, då har jag missförstått just den biten.

  • skorpion78

    Nu har jag frågat han om ensam vårdnad som familjerätten sa att jag skulle göra. Men han svarar varken ja eller nej och bara håller på att berätta hur dåligt han mår. Jag är så trött på hans ski hela tiden. Snälla hjälp! Om jag ska gå vidare så kostar väl domstol en hel del?

  • Långbenopluto
    skorpion78 skrev 2019-06-14 07:26:08 följande:
    Nu har jag frågat han om ensam vårdnad som familjerätten sa att jag skulle göra. Men han svarar varken ja eller nej och bara håller på att berätta hur dåligt han mår. Jag är så trött på hans ski hela tiden. Snälla hjälp! Om jag ska gå vidare så kostar väl domstol en hel del?
    Men även om du får enskild vårdnad så har han rätt till umgänge.

    Ja, det kostar pengar.
  • Blomman1215
    skorpion78 skrev 2019-06-14 07:26:08 följande:

    Nu har jag frågat han om ensam vårdnad som familjerätten sa att jag skulle göra. Men han svarar varken ja eller nej och bara håller på att berätta hur dåligt han mår. Jag är så trött på hans ski hela tiden. Snälla hjälp! Om jag ska gå vidare så kostar väl domstol en hel del?


    Varför vill du ha ensam vårdnad? Krävs väldigt bra skäl för att få igenom det. Och även om du har ensam vårdnad så har barnet och pappan rätt till umgänge.

    Ja att ta det till domstol kostar pengar.
Svar på tråden Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?