• Thu 13 Jun 2019 20:36
    566 visningar
    5 svar
    5
    566

    Länna utanför Uppsala

    Hej!

    Jag och min sambo är lite nyfikna på ett område som heter Länna som ligger utanför Uppsala. Är det någon här som har erfarenhet av att bo i Länna/Almunge eller någon av de andra mindre samhällena in mot stan som vill dela med sig av sina upplevelser? Trivs ni bra, plus och minus? Vad jag har sett så planeras det att byggas mycket nya bostäder i området och det skulle i så fall vara intressant längre fram :) 

  • Svar på tråden Länna utanför Uppsala
  • Anonym (Ua)
    Thu 13 Jun 2019 21:04
    #1

    Länna är nog helt ok. Almunge ligger lite för långt ut.

    Det har pratats om att det skulle byggas en massa nytt ut vid Marielund, på vägen mot Länna, men det var ett tag sedan. Det bildades aktionsgrupp mot det. Det har varit tyst om det i ett par år nu. Kanske lagt på is?

  • Anonym (Ua)
    Thu 13 Jun 2019 21:10
    #2

    Glömde säga, men trafiken är igenproppad redan nu på vägen i rusningstid. Ska du till Ultuna så är det mer eller mindre raka spåret, men mycket bilar.

  • Anonym (M)
    Thu 13 Jun 2019 21:29
    #3

    Länna är en trevlig by. Till Länna flyttar många från stan, jag känner flera familjer som bor där men ingen är själv uppvuxen där. Almunge ligger ju lite längre bort och där bor många som själva är uppvuxna där. Inget fel med det, men oftast lättare att komma in i ett samhälle där de flesta är inflyttade.

    Lännabadet är ett av mina favoritbad i uppsalatrakten, skönt att ha nära till vatten.

    Skolan är ju just nu bara upp till 3:an, sen bussas barnen till almunge vilket jag tycker är en stor nackdel, men det blir kanske ändring om det byggs mer. Det är bra sammanhållning på skolan (var iaf för några å sedan) men många engagerade familjer.

  • Thu 13 Jun 2019 22:31
    #4

    Tack för era svar, kul att läsa! Det är ju ett klart plus om det inte är gör svårt att komma in i gemenskapen :)

  • Anonym (Arlan­da)
    Fri 14 Jun 2019 01:39
    #5

    Jag har en bekant som är SAS-anställd och bor i Almunge. H*n har berättat att det bor en hel del däromkring som jobbar inom civilflyget, då det ligger nära Arlanda.

    Vad jag vet trivs h*n rätt bra i Almunge och tycker det är lugnt och trevligt.

Svar på tråden Länna utanför Uppsala