• Anonym (Hostis)

    Hostar snart sönder mina lungor

    Jag fick en förkylning förra fredagen men något som är riktigt irriterad är hostan. Tyckte att hostan hade lugnat sig men får 3-4st intensiva hostattacker istället om dagen. Istället för att hosta 24/7.


     


    När en hostattack kommer så börja det klia intensivt i svalget och jag måste vika mig dubbelt för att orka med ansträngningen då hostan är så jobbig och eftersom jag nu har hostat i en vecka så har jag sjukt ont i lungorna och hela jävla bröstkorgen . Ögonen tåras och ansiktet blir rött och det kan lätt hålla på så i 10min innan klådan lägger sig. 


    Brukas avslutas med att jag kräks upp slem eller att jag kräks upp slem i omgångar under hostattacken. Att hinna ta luft här är nästan helt omöjligt! Man får hoppas varje gång att man inte tuppar av .


    Finns det något man kan göra så den där klådan lägger sig fortare?


    Försöker dricker vatten men det hostas snabbt upp igen så hinner ju inte ens svälja liksom innan de åker upp igen. Jag bara väntar på att jag ska hosta sönder ett revben..  Jag vet att hosta sitter ju ganska länge. Men jag orkar inte med dessa bisarra hostattacker. Känns ju nästan som man har fått kikhosta eller något.

    Hostan är blandad karaktär i början var det enbart slem men sen igår har det börjat gå mer åt rethosta/torrhosta men kan även få slemhosta ibland (De hörs eftersom det rosslar när jag hostar)

  • Svar på tråden Hostar snart sönder mina lungor
  • Anonym (Prova)

    Köp hostmedicin. Drick ingefära- varmt vatten med så mycket ingefära du står ut med och honung- inte kokande dock, det förstör honungen. Dämpas det inte på nån vecka till eller blir mycket värre så sök hjälp. Jag hostade i 6 veckor en gång så det kändes som tarmarna kom upp. Då fick jag medicin på recept.

  • Anonym (.)

    Sök hjälp på vårdcentral. De har säkert medicin.

  • Anonym (x)

    Marsch iväg till doktorn.
    Be om acetylcystein som lindrar och tar bort ev. slem som kan irritera.
    Du bör också ta ett prov på din crp för att kolla så det inte ligger en infektion och lurar i bakgrunden eller en lunginflammation.
    Vårdcentralen kan hjälpa dig, du behöver inte ha det såhär jobbigt,
    Ring dom imorgon bitti. 

  • Anonym (Dr)
    Anonym (.) skrev 2019-06-13 22:22:20 följande:

    Sök hjälp på vårdcentral. De har säkert medicin.


    Nej gå inte till läkare. Om ni bara visste hur stor andel viroser vi får in per dag. Finns inget vi kan erbjuda som är bättre än något från apoteket.
Svar på tråden Hostar snart sönder mina lungor