• Malcolm idah

    Sen eller utebliven ägglossning?

    Hej alla kloka :)

    Jag har haft en regelbunden cykel på 29-32 dagar sen mensen kom igång igen för ungefär ett halvår sedan.

    Vi planerar inte barn och har därför använt kondom supernoga, men i slutet av maj, två dagar innan förväntad mens, unnade vi oss att ha oskyddat sex, i tron att den cykelns ägg var dött sedan länge.

    Men sen kom inte mensen, och inte heller visar gravtesten positivt. Är 12 dagar efter beräknad mens idag... så jag undrar:

    1. Lillkillen var sjuk och gick tillbaka till att i stort sett bara amma under två veckor i mitten av maj. - Kan det ha förhindrat ägglossningen?

    2. Första helgen i juni lämnade vi honom för första gången över natten, och jag ammade således inte på ca 36 timmar, kan det långa uppehållet ha ?släppt iväg? ett ägg?

    3. Vi hade oskyddat sex den 30 maj, så om jag lägger på sex dagar som spermierna eventuellt överlever, tio dagar för ägget att fästa och sen fyra dagar för hcg att bildas, då borde jag väl befinna mig på någon slags ?max-dag? då jag kan anta att jag inte är gravid om testet visar negativt, även om mensen inte kommit?

Svar på tråden Sen eller utebliven ägglossning?