• mamman87

    livrädd!!!

    Hej! skulle behöva hur ni andra gjort och tänkt när det kommer till att börja ge mat/plockmat till era bebisar. jag förstår som jag får höra så många gånger att de löser de mesta själv och att de går bra osv. men jag har svårt att förlita mig på och känna mig trygg av det. odds är inget jag blir lugn av. vår första dotter dog i min mage,fullt gången och fullt frisk. emot alla odds. ett år och en vecka senare föddes lillasyster som nu är snart 11 månader. Jag vet att jag är överdrivet rädd och har ren panik när hon får smaka bitar. Jag vet inte hur man ser skillnad på om hon kväljs eller sätter i halsen? Jag känner mig totalt förlamad av rädslan att hon ska dö av att sätta i halsen. Skulle behöva få höra hur ni andra tänkt och gjort? hon får burkmat med bitar i som går bra. så får hon alltid något å tugga på om dagen förutom mat. de brukar va avokado eller banan oftast. jag vågar inte ge annat. vi testade melon och de satte hon verkligen i halsen med sambon men lyckades hosta ut den själv. hon har fått testa bröd med smör på också men tyck hon gör de där som att de ser ut som att de fastnar lite nu å då. majskrokar går bra. Alla säger bara testa å ge. men vaaad ska jag börja med? hon ska ju börja hos dagmamma till hösten å hur ska det gå då :( kram

  • Svar på tråden livrädd!!!
  • Orkide

    Du är inte ensam. Detta är mitt tredje barn och av någon anledning är jag jätterädd och vågar inte ge mitt barn bitar. Han blir nu 9 månader. Kusinen som är en månad äldre äter ärtor, majs bröd mm men jag vågar inte. Vet inte var min rädsla kommer ifrån men det finns. Jag vet inte heller hur jag ska komma ifrån den. Så jag har inga tips men jag ville bara att du skulle veta att du inte är ensam.

  • Currant

    Till att börja med. Med tanke på var du har varit med om kanske du ska söka hjälp för din rädsla och ångest. Det är ju inte bra om du ska gåboch vara rädd och ditt barn måste börja äta förr eller senare.

    Förskolepersonal är utbildade för att hjälpa barn vid kvävning. Du märker att barnet kvävs när hen är tyst och ändrar färg i ansiktet. Man kan varken hosta eller prata när man kvävs.

    Om du upplever att ditt barn ofta sätter i halsen så kan det vara så att hon kanske har problem med sin svalg. Om ditt barn fortfarande kan hosta så kvävs hen inte men hen kanske har lite lättare för att det kan fastna. Om du upplever att hen ofta sätter i halsen ska du söka till vårdcentral för det är inte normalt. Man få ge små barn små bitar, lite som ärtans storlek typ.

Svar på tråden livrädd!!!