• Anonym (Nimni­m)
    Thu 13 Jun 2019 23:06
    659 visningar
    20 svar
    20
    659

    Jag vill skilja mig, hur gör jag??

    Hej! Som rubriken säger att jag vill skilja mig, men vet inte vad ska jag göra och i vilken ordning.

    Jag har faktiskt bra man, bra pappa till mina 3 barn. Det är bara att jag är inte glad med honom och jag har kämpat med det längre. Jag tänkte på mina barn!!! Vad ska jag göra?? Ska jag fråga banken om jag kan köpa eget lägenhet om vi säljer huset, och få lånelöfte!! Ska jag köpa utan att berätta till honom och flytta. Ska jag flytta utan att säga till honom i förväg?? Hur gjorde ni?? Han vill inte att vi ska skiljas!!! Snälla hjälp

  • Svar på tråden Jag vill skilja mig, hur gör jag??
  • Anonym (Enkel­t)
    Thu 13 Jun 2019 23:11
    #1

    Det absolut första du gör är att prata med honom..

    Olika svårt i olika situationer, hur gamla är ni? Och barnen?

  • Anonym (Nimni­m) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 23:20
    #2
    Anonym (Enkelt) skrev 2019-06-13 23:11:43 följande:

    Det absolut första du gör är att prata med honom..

    Olika svårt i olika situationer, hur gamla är ni? Och barnen?


    Vi är 35, och 40. Barnen är 13, 10 och 8. Han vill inte, blir jättesur och ändrar från snäll man till en monster som man vill inte vara med.
  • Anonym (Barne­n går först)
    Thu 13 Jun 2019 23:28
    #3
    Anonym (Nimnim) skrev 2019-06-13 23:20:45 följande:
    Vi är 35, och 40. Barnen är 13, 10 och 8. Han vill inte, blir jättesur och ändrar från snäll man till en monster som man vill inte vara med.

    Det där är inte en jättebra tid att skilja sig i. Finns massvis med studier som visar hur dåliga skilsmässor är för prepubertala barn.


    Men utan att klandra dig. Har du bestämt dig för att skilja dig så är väl det bästa att kontakta en skilsmässoadvokat. Detta eftersom det inte verkar bli en ömsesidig skilsmässa.


    Som sagt skilsmässa är inte bra för minderåriga barn, men det är vanligt idag.
    Det som är viktigt nu är att det inte blir till någon skruvad maktkamp mellan dig och din make där barnen används som spelpjäser. Vill du dina barn väl så är det delad vårdnad och inga försök till att ekonomiskt ruinera din make som gäller. Känner inte dig, vet inte hur du är som person, dömer inte, säger bara ifall att.

  • Anonym (Drave­l)
    Thu 13 Jun 2019 23:30
    #4
    Anonym (Barnen går först) skrev 2019-06-13 23:28:24 följande:

    Det där är inte en jättebra tid att skilja sig i. Finns massvis med studier som visar hur dåliga skilsmässor är för prepubertala barn.

    Men utan att klandra dig. Har du bestämt dig för att skilja dig så är väl det bästa att kontakta en skilsmässoadvokat. Detta eftersom det inte verkar bli en ömsesidig skilsmässa.

    Som sagt skilsmässa är inte bra för minderåriga barn, men det är vanligt idag.

    Det som är viktigt nu är att det inte blir till någon skruvad maktkamp mellan dig och din make där barnen används som spelpjäser. Vill du dina barn väl så är det delad vårdnad och inga försök till att ekonomiskt ruinera din make som gäller. Känner inte dig, vet inte hur du är som person, dömer inte, säger bara ifall att.


    Mmmmm, prepubertala barn mår ju jättebra av att föräldrarna mår skit av att vara ihop.
  • Anonym (Barne­n går först)
    Thu 13 Jun 2019 23:42
    #5
    Anonym (Dravel) skrev 2019-06-13 23:30:25 följande:
    Mmmmm, prepubertala barn mår ju jättebra av att föräldrarna mår skit av att vara ihop.

    Åh nej. De mår däremot bättre av att föräldrarna mår skit ihop än att de mår skit ensamma i skilda hushåll. Sen efter en tid när någon av föräldrarna lyckas börja må bra igen och kanske träffat någon ny. Ja då finns det massa intressant statistik på hur skadliga icke-biologiska föräldrar kan vara. Framförallt styvmorsor (för intressant läsning sök på "the cinderella effect"). 


    Det bästa för barnen är statistiskt om man håller ihop tills de åtminstone nått övre tonåren, man får gärna hata och bråka med varandra bara man lyckas med att inte göra det framför barnen. Ju yngre barnet är desto större är skadan (generellt finns alltid undantag).

  • Anonym (Drave­l)
    Thu 13 Jun 2019 23:59
    #6
    Anonym (Barnen går först) skrev 2019-06-13 23:42:45 följande:

    Åh nej. De mår däremot bättre av att föräldrarna mår skit ihop än att de mår skit ensamma i skilda hushåll. Sen efter en tid när någon av föräldrarna lyckas börja må bra igen och kanske träffat någon ny. Ja då finns det massa intressant statistik på hur skadliga icke-biologiska föräldrar kan vara. Framförallt styvmorsor (för intressant läsning sök på "the cinderella effect"). 

    Det bästa för barnen är statistiskt om man håller ihop tills de åtminstone nått övre tonåren, man får gärna hata och bråka med varandra bara man lyckas med att inte göra det framför barnen. Ju yngre barnet är desto större är skadan (generellt finns alltid undantag).


    Du kan väl bara krypa tillbaka in i hörnet med din bibel så får de som vill skilja sig göra det utan löjlig skrämselpropaganda och moralpredikningar.

    TS, du måste naturligtvis informera din man om du vill skilja dig, du kan inte bara flytta. Sedan behöver ni tänka igenom allt praktiskt och efter det berätta för barnen. Om han vägrar diskutera det med dig får du väl helt enkelt flytta.
  • Anonym (Barne­n går först)
    Fri 14 Jun 2019 00:25
    #7
    Anonym (Dravel) skrev 2019-06-13 23:59:46 följande:
    Du kan väl bara krypa tillbaka in i hörnet med din bibel så får de som vill skilja sig göra det utan löjlig skrämselpropaganda och moralpredikningar.

    Haha gå och lägg dig. Inget emot män som gängar röv, inget emot swingers som delar partners. Abortera på, göka utanför äktenskap, kör analt i biktbåset med bibeln i högra handen och pastorns "spira" i den andra. Jag bryr mig inte.


    Dömer inte, kommer inte med moralpredikningar. Skilsmässa är inte nödvändigtvis omoraliskt så länge barnens intressen går före päronens.  Statistiken är inte skrämselpropaganda den är statistik. Finns alltid gott om undantag där barnen mår bättre efter skilsmässa. Du är såklart ett av dessa undantag eller hur? Det är därför du tar det hela så personligt.

  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Fri 14 Jun 2019 00:26
    #8
    Anonym (Barnen går först) skrev 2019-06-13 23:28:24 följande:
    Men utan att klandra dig. Har du bestämt dig för att skilja dig så är väl det bästa att kontakta en skilsmässoadvokat. Detta eftersom det inte verkar bli en ömsesidig skilsmässa.
    Skilsmässan kräver ingen advokat. Det är bara att beställa ett personbevis och fylla i den blankett som man lätt hittar om man Googlar. Makens medverkan krävs inte, men den som lämnar in ansökan får betala en avgift. Eftersom det finns minderåriga barn hem,ma så är det en obligatorisk betänketid på 6-12 månader, men ekonomierna blir separata när den första ansökan är registrerad.

    Det som kan kräva en advokat är bodelningen, men den tas lämpligen lite senare, förslagsvis efter att betänketiden gått ut och den andra ansökan är inlämnad.
  • Anonym (Trött­)
    Fri 14 Jun 2019 00:28
    #9

    Så trött på idén om att barnen automatiskt mår bättre av två (eller i alla fall en) glad förälder, än två sura föräldrar under samma tak..

    Jag tycker att det är en förenklad floskel..

  • Anonym (Trött­)
    Fri 14 Jun 2019 00:31
    #10

    Man kanske inte måste hålla ihop no mattet what.

    Ibland är det bäst att separera ja!

    Så det är inte det.. Men jag tror många barn där ute hade mått bättre av två föräldrar under samma tak, även om de tjafsar och är på dåligt humör.

  • Anonym (Elisa­beth)
    Fri 14 Jun 2019 15:00
    #12

    1. Kolla vilken tingsrätt du tillhör. Googla, ring och kolla att det är rätt.

    2. Surfa hem blanketten, skriv ut, fyll i.

    3. Gå till Tingsrätten, lämna in blanketten och betala.

  • Fri 14 Jun 2019 15:06
    #13
    Anonym (Barnen går först) skrev 2019-06-14 00:25:08 följande:

    Haha gå och lägg dig. Inget emot män som gängar röv, inget emot swingers som delar partners. Abortera på, göka utanför äktenskap, kör analt i biktbåset med bibeln i högra handen och pastorns "spira" i den andra. Jag bryr mig inte.


    Dömer inte, kommer inte med moralpredikningar. Skilsmässa är inte nödvändigtvis omoraliskt så länge barnens intressen går före päronens.  Statistiken är inte skrämselpropaganda den är statistik. Finns alltid gott om undantag där barnen mår bättre efter skilsmässa. Du är såklart ett av dessa undantag eller hur? Det är därför du tar det hela så personligt.


    Inte nödvändigtvis omoraliskt. Haha! 
  • Anonym (Drave­l)
    Fri 14 Jun 2019 15:17
    #14
    Pope Joan II skrev 2019-06-14 15:06:17 följande:

    Inte nödvändigtvis omoraliskt. Haha! 


    Ja men eller hur? Gamla testamentet ringde och ville ha tillbaka sin syn på äktenskapet.
  • Anonym (Barne­n går först)
    Fri 14 Jun 2019 17:09
    #15
    Pope Joan II skrev 2019-06-14 15:06:17 följande:
    Inte nödvändigtvis omoraliskt. Haha! 
    Anonym (Dravel) skrev 2019-06-14 15:17:52 följande:
    Ja men eller hur? Gamla testamentet ringde och ville ha tillbaka sin syn på äktenskapet.

    Svär på allah, gud, buddha, ganesh och Jonas Gardell.


    Bara för att det blir lättare för er att hantera era egna livsval genom att göra halmdockor av alla som har en nyanserat syn på frågan, innebär inte det att det är rätt att göra så.


    Väljer man sina egna personliga och själviska intressen före sina UNGA barns. Då agerar man omoraliskt, egentligen per definition och det är sant oavsett religion och tro. 


    Ska göra det riktigt lätt för er:


    "Du skiljer dig ifrån din partner därför att du är uttråkad och vill känna spänning igen samtidigt som du har små barn tillsammans med partnern = OMORALISKT"


    "Du skiljer dig ifrån en partner som misshandlar antingen dig eller barnen antingen fysiskt eller psykiskt = MORALISKT (egentligen omoraliskt att inte skilja då)".


    De flesta skilsmässor hamnar någonstans emellan dessa två. Men skulle tro att den förstnämnda är vanligare än den sistnämnda. Alltså: "skilsmässa behöver ej nödvändigtvis vara omoralisk". 


    Capische? Comprende? Ska jag behöva dra på mig prästrock och ofreda en altarpojke för att ni ska förstå att 1+1=2?

  • Anonym (Drave­l)
    Fri 14 Jun 2019 17:41
    #16
    Anonym (Barnen går först) skrev 2019-06-14 17:09:46 följande:

    Svär på allah, gud, buddha, ganesh och Jonas Gardell.

    Bara för att det blir lättare för er att hantera era egna livsval genom att göra halmdockor av alla som har en nyanserat syn på frågan, innebär inte det att det är rätt att göra så.

    Väljer man sina egna personliga och själviska intressen före sina UNGA barns. Då agerar man omoraliskt, egentligen per definition och det är sant oavsett religion och tro. 

    Ska göra det riktigt lätt för er:

    "Du skiljer dig ifrån din partner därför att du är uttråkad och vill känna spänning igen samtidigt som du har små barn tillsammans med partnern = OMORALISKT"

    "Du skiljer dig ifrån en partner som misshandlar antingen dig eller barnen antingen fysiskt eller psykiskt = MORALISKT (egentligen omoraliskt att inte skilja då)".

    De flesta skilsmässor hamnar någonstans emellan dessa två. Men skulle tro att den förstnämnda är vanligare än den sistnämnda. Alltså: "skilsmässa behöver ej nödvändigtvis vara omoralisk". 

    Capische? Comprende? Ska jag behöva dra på mig prästrock och ofreda en altarpojke för att ni ska förstå att 1+1=2?


    Haha!! Du skriver väldigt roligt och det är antagligen sjukt kul att dricka öl med dig men du är väldigt mycket ute och cyklar när du talar om moral. Det är inte ens självklart vad moral är, som du ju vet. Sokrates slår fast att moral är läran om vad vi bör göra, men varför? Och vad menas med bör? Nihilister erkänner inte ens existensen av moral. Så det enda du säkert kan uttala är att folk som inte följer dina moraliska riktlinjer gör fel. Än så länge har dock din syn inte gjorts till allmän lag. Men skål och trevlig helg på dig!
  • Anonym (Barne­n går först)
    Fri 14 Jun 2019 18:12
    #17
    Anonym (Dravel) skrev 2019-06-14 17:41:50 följande:
    Haha!! Du skriver väldigt roligt och det är antagligen sjukt kul att dricka öl med dig men du är väldigt mycket ute och cyklar när du talar om moral. Det är inte ens självklart vad moral är, som du ju vet. Sokrates slår fast att moral är läran om vad vi bör göra, men varför? Och vad menas med bör? Nihilister erkänner inte ens existensen av moral. Så det enda du säkert kan uttala är att folk som inte följer dina moraliska riktlinjer gör fel. Än så länge har dock din syn inte gjorts till allmän lag. Men skål och trevlig helg på dig!

    Fan är svag för komplimanger speciellt när de kombineras med gamla skalliga greker, så du vann den. Skulle aldrig vilja att min moraliska kompass blev lag, är förmodligen bland de mer omoraliska personer jag känner. Född hycklare och uteåcyklare tyvärr.


    Trevlig helg, ut å jobba på brännan!

  • Anonym (Drave­l)
    Fri 14 Jun 2019 19:33
    #18
    Anonym (Barnen går först) skrev 2019-06-14 18:12:32 följande:

    Fan är svag för komplimanger speciellt när de kombineras med gamla skalliga greker, så du vann den. Skulle aldrig vilja att min moraliska kompass blev lag, är förmodligen bland de mer omoraliska personer jag känner. Född hycklare och uteåcyklare tyvärr.

    Trevlig helg, ut å jobba på brännan!


    Du framstår som en alltmer intressant person, vill slänga käft med dig hela kvällen! ????
  • Anonym (Nimni­m) Trådstartaren
    Fri 14 Jun 2019 20:06
    #19

    Jag är så ledsen och önskar att dö. Jag har ingen chans att bli glad. Hur ska jag hitta en man sen som vill vara med en kvinna som har 3 små barn.

  • Fri 14 Jun 2019 21:51
    #20
    Anonym (Nimnim) skrev 2019-06-14 20:06:44 följande:

    Jag är så ledsen och önskar att dö. Jag har ingen chans att bli glad. Hur ska jag hitta en man sen som vill vara med en kvinna som har 3 små barn.


    Hej, så tänker jag också, vem vill vara med en pappa med 2 barn? Jag tror dock att det löser sig. Det är inte det primära, att må bra inombords är viktigare.

    Svara gärna privat.
Svar på tråden Jag vill skilja mig, hur gör jag??