• Anonym (Om vi separerar?)

    Hur göra med lägenhet?

    Vad händer med den gemensamma hyresrätten från det kommunala bostadsbolaget som vi båda bor i?

    Vi står båda två på kontraktet.

    Kan man skriva över den på en av oss så att säga, om den andra flyttar ut i samband med en separation?

    Och om exempelvis jag vill flytta? Hur långe kan sambon kräva hjälp med hyran?

    Hur brukar det funka? Jag vet ärligt talat inte..

  • Svar på tråden Hur göra med lägenhet?
  • Anonym (Flytta)

    Ja alltså om det är en hyresrätt så händer inget speciellt. Vill du flytta och ditt ex vill bo kvar så kommer du bara skriva på papper hos hyresvärden att du inte längre står på kontraktet och ska flytta.

    Men ditt ex kan kräva att du ska betala hälften av hyran tills du flyttar.

    Om ni båda vill flytta så kommer ni få betala hyran under 3 månader om inte en annan människa flyttar in i lägenheten vill säga.

    Ni flyttar båda den 1/7 men det flyttar in någon direkt - ni betalar inget.

    Ni flyttar och nån flyttar in 1 månad efter - ni betalar hyran för en månad.

  • Deceree1

    Om ni flyttar båda två, fråga hyresvärden om ni får tipsa andra om lägenheten och hänvisa dom till fastighetsägaren. Det är sånt slit efter lägenheter att man kan bli av med den med en gång om man vill

  • Twinmom13

    Som Flytta skriver ovan.

    Du tar bort dig själv från kontraktet. Vissa hyresvärdar gör koll på den personen som ska bo kvar för att se om denne ensam kan stå kvar på kontraktet. I värsta fall får han inte heller ha kvar kontraktet och/eller behöver borgenär. Men är han ekonomiskt skötsam, har inkomst och ni inte haft några större klagomål under hyrestiden bör det inte vara några problem.

  • Anonym (Om vi separerar?)
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-14 05:25:18 följande:

    Ja alltså om det är en hyresrätt så händer inget speciellt. Vill du flytta och ditt ex vill bo kvar så kommer du bara skriva på papper hos hyresvärden att du inte längre står på kontraktet och ska flytta.

    Men ditt ex kan kräva att du ska betala hälften av hyran tills du flyttar.

    Om ni båda vill flytta så kommer ni få betala hyran under 3 månader om inte en annan människa flyttar in i lägenheten vill säga.

    Ni flyttar båda den 1/7 men det flyttar in någon direkt - ni betalar inget.

    Ni flyttar och nån flyttar in 1 månad efter - ni betalar hyran för en månad.


    Okej, tack. Nu ska jag försöka undvika en separation iofs, men rent juridisk så hade jag ingen aning om hur det brukar funka just när båda står på hyreskontraktet.

    Det där med tre månaders uppsägning osv hade jag koll på, jag har bott i flera hyresrätter, men aldrig stått på kontraktet tillsammans med nån tidigare.
  • Anonym (Om vi separerar?)

    Sambon tjänar n ä s tan 4ggr hyran, så jag hoppas att det kommer godkännas om det skulle bli aktuellt.

  • möjligt
    Twinmom13 skrev 2019-06-14 06:50:59 följande:

    Som Flytta skriver ovan.

    Du tar bort dig själv från kontraktet. Vissa hyresvärdar gör koll på den personen som ska bo kvar för att se om denne ensam kan stå kvar på kontraktet. I värsta fall får han inte heller ha kvar kontraktet och/eller behöver borgenär. Men är han ekonomiskt skötsam, har inkomst och ni inte haft några större klagomål under hyrestiden bör det inte vara några problem.


    Detta är det inte sant. En sambo eller make har rätt att behålla kontraktet utan ny prövning. Sålänge ni inte har slutat betala hyran så får hyresvärden inte neka.

    Samma gäller om sambon/maken som ska bo kvar inte ens stod på det gamla kontraktet, denna har ändå rätt till ett förnyat kontrakt i sitt namn utan prövning.

    Notera, endast vid separation skilsmässa inte rumskompisar eller inneboende
  • Anonym (Om vi separerar?)
    möjligt skrev 2019-06-14 09:38:25 följande:

    Detta är det inte sant. En sambo eller make har rätt att behålla kontraktet utan ny prövning. Sålänge ni inte har slutat betala hyran så får hyresvärden inte neka.

    Samma gäller om sambon/maken som ska bo kvar inte ens stod på det gamla kontraktet, denna har ändå rätt till ett förnyat kontrakt i sitt namn utan prövning.

    Notera, endast vid separation skilsmässa inte rumskompisar eller inneboende


    Ok. Det är nån besittningsrätt eller nåt va?
  • möjligt
    Anonym (Om vi separerar?) skrev 2019-06-14 12:28:00 följande:

    Ok. Det är nån besittningsrätt eller nåt va?


    Ungefär, det är en besittningsrätt som är applicerbar just till separationer. Det är ju egentligen ganska logiskt på samma sätt som hyresvärden inte får ompröva för att livet förändras på andra sätt med arbetslöshet, sjukskrivningar etc så får de inte ompröva efter separation. Slutar du sen betala hyran för att du inte har råd så blir du ju vräkt precis som vilken annan hyresgäst som helst men det är en annan sak
  • möjligt

    Men vill du flytta ut så kan du gå till hyresvärden och be att få säga upp din bit av kontraktet. Den kvarblivsnde ska då få förfrågan om hen vill behålla sitt kontrakt. Vet faktiskt inte om det är reglerat men gissar att man får betala 3 månaders uppsägning till sin partner(det verkar ju iaf vara det moraliska i sammanhanget)

  • Jemp
    möjligt skrev 2019-06-14 09:38:25 följande:

    Detta är det inte sant. En sambo eller make har rätt att behålla kontraktet utan ny prövning. Sålänge ni inte har slutat betala hyran så får hyresvärden inte neka.

    Samma gäller om sambon/maken som ska bo kvar inte ens stod på det gamla kontraktet, denna har ändå rätt till ett förnyat kontrakt i sitt namn utan prövning.

    Notera, endast vid separation skilsmässa inte rumskompisar eller inneboende


    Hos min tidigare hyresvärd krävdes att man bott ihop ett visst antal år för att den som inte stod på kontraktet skulle få ta över det.
Svar på tråden Hur göra med lägenhet?