• Amerika321

    Orolig mamma

    Har en son på 11 månader. Han kan inte gå själv än och han har intr sagt sitt första ord men man blir ändå orolig. Han säger baba som menas pappa men vet inte om man kan räkna det som hans första ord. Han klappar inte heller, bvc sa att han ska härma mig klappa osv vid tio månader.

    Han härmar mig med andra saker men inte klappa för han är så aktiv vill inte sitta ner en stund. När började era små gå, härma er säga första ord?

  • Svar på tråden Orolig mamma
  • viseversa

    Dom började gå vid
    Nr 1 flicka 13 mån.
    Nr 2 flicka 14 mån
    Nr 3 pojke 10 mån
    Nr 4 flicka 7,5mån gick obehindrat vid 9mån
    Nr 5 pojke 9mån gick obehindrat vid 10mån

    Första ordet allt mellan 7mån-1,5år.
    Barn är olika. Du behöver inte vara så orolig ts. Det kommer när det kommer. Klappa har inte mina heller gjort. Dock höll jag inte på att klappa händerna och vinkade och larvade mig. dom är alla fullt friska.

  • annabellelee

    Första började gå vid 16 mån. Han springer runt pigg och glad idag. Reser din pojke sig mot någon möbel ibland eller gillar om ni håller hans händer och ställer honom upp? Det är allt som behövs vid 11 mån. Gående är väldigt olika.

    Äldsta klappade mycket senare också, och kunde bara något ord vid 11 mån. Han pratade ganska mycket vid 18 mån, men det lossnade bara några veckor innan. Det var som om han satt tyst och iakttog innan dess, och sen kom allt.Verkar din pojke förstå vissa ord? Det är det viktigaste.

    Det är alldeles, alldeles för tidigt för att oroa sig. Barn är individer och gör inte saker vid exakt samma tidpunkt.

  • Jojjoooo

    Min son började gå nästan 14 dagar efter att han fyllt 1. Han har nu vid 2 års ålder börjat prata mer och nu är han 2.5 och det kommer mer och mer prat. Herregud alla barn är väl olika, jag va inte orolig att min son inte gick vid 11 månader och inte heller att han inte sa så mycket. De kommer när de kommer!

  • Trooi

    Herregud, slappna av. Din son är inte ens 1 år och du förväntar dig att han ska kunna prata och gå? Min son började gå vid 10 mån men han var väldigt tidigt motoriskt. När han sa första ordet (som man förstod alltså, innan var det mest baba, Dada o liknande) minns jag inte ens men det var definitivt efter 1,5 års åldern.

    Dottern är nu 11 mån, går med stöd och har inte sagt sitt första ord än. Inte ett dugg orolig. Det kommer när det kommer.

    Barn är olika och utvecklas olika. Slappna av och sluta jämföra med andra.

  • Trooi

    Herregud, slappna av. Trodde det var något allvarligt när jag såg rubriken. Din son är inte ens 1 år och du förväntar dig att han ska kunna prata och gå? Min son började gå vid 10 mån men han var väldigt tidigt motoriskt. När han sa första ordet (som man förstod alltså, innan var det mest baba, Dada o liknande) minns jag inte ens men det var definitivt efter 1,5 års åldern.

    Dottern är nu 11 mån, går med stöd och har inte sagt sitt första ord än. Inte ett dugg orolig. Det kommer när det kommer.

    Barn är olika och utvecklas olika. Slappna av och sluta jämföra med andra. Så länge allt annat med hans utveckling varit ?normalt? skulle jag inte oroa mig.

  • Trooi

    Herregud, slappna av. Trodde det var något allvarligt när jag såg rubriken. Din son är inte ens 1 år och du förväntar dig att han ska kunna prata och gå? Min son började gå vid 10 mån men han var väldigt tidigt motoriskt. När han sa första ordet (som man förstod alltså, innan var det mest baba, Dada o liknande) minns jag inte ens men det var definitivt efter 1,5 års åldern.

    Dottern är nu 11 mån, går med stöd och har inte sagt sitt första ord än. Inte ett dugg orolig. Det kommer när det kommer.

    Barn är olika och utvecklas olika. Slappna av och sluta jämföra med andra. Så länge allt annat med hans utveckling varit ?normalt? skulle jag inte oroa mig.

  • Amerika321

    Min son går med stöd, men inte helt själv.

    Vad var det första ordet eran barn sa när dem var i min sons ålder? Min son säger babab o gaga såna ord som man inte förstår vad han menar bara baba förstår jag att han menar pappa.

  • Jsv17

    Min son blev precis 18 månader, han lärde sig gå mellan 13-14 månader och han säger fortfarande bara Baba (pappa) sen är det mest pladder på hans egna språk. Det viktigaste är inte att de börjar prata och säga ord, det viktigaste är att de börjar förstå vad ni säger. Min son pratar inte men frågar man honom vart näsan är kan han peka ut den, han förstår enklare instruktioner, som att hämta något tex det märks tydligt att han förstår nästan allt som sägs. Vi hade precis 18mån kontroll på BVC och det var det de sa också, språket kommer komma


    Pojke 9-12-17
  • Vildros81

    Mitt barn är ännu inte året, men jag förstår vad du menar. Även om man inte vill oroa sig så är det lätt att blir så ändå. Man vill ju så gärna sitt barns bästa! Och om något skulle vara "fel" så vill man ju göra vad man kan för att åtgärda det så snart som möjligt, eller hur?

    Jag har hela tiden sagt att det inte spelar någon roll när utvecklingen sker. Det kommer när det kommer. Om några år kommer man inte minnas vilken månad de började rulla runt, prata, gå, osv. Det löser sig. Men... så började alla andra barn i min föräldragrupp ljuda innan mitt... och plötsligt kom oron krypande ändå... Sen började alla barnen vända sig innan mitt - alla utom en! När den hamnade på efterkälken med det blev såklart den mamman orolig och jag insåg då hur otroligt mycket lättare det är att lugna andra än sig själv!

    Så det är mitt tips. Försök se på din situation lite utifrån. Om det var en vän till dig som var orolig för sitt barn, hade du tyckt att det fanns anledning till oro då? Eller hade du lugnat din vän med att "det kommer när det kommer"? För det är trots allt vad det gör för det mesta. :)

    På mitt BVC säger de ofta att om barnen inte klarar av vad de "bör" kunna vid sina kontroller, då kontrollerar man det helt enkelt lite senare istället. Det är inte mer än så. De är tränade att uppfatta varningssignaler om något (mot all förmodan) skulle vara fel eller om de behöver stöd i utvecklingen, så vi behöver inte oroa oss.

Svar på tråden Orolig mamma