• loise

    Snabb fertilitetsutredning

    Hej! Hoppas jag lägger inlägget på rätt plats. Jag skulle verkligen behöva råd från er.

    Jag och min sambo har försökt skaffa barn under mer än 1 år. I vårt landsting är kön 6 mån till att få träffa en barnmorska på ett inledande samtal. Vi har hört av oss till närliggande län, östergötland och har fått en tid senare i sommar till första möte. Men gynekologen kan inte göra så mkt själv utan det blir remisser till sjukhuset i linköping. Det blir många resor för vår del om vi går här.

    Såhär kan jag beskriva problemet i dagsläget:

    Min sambo har erektionsproblem och kan inte komma i mig så vi kör heminsemination (enligt konstens alla regler). Det har vi gjort under lång tid. Vi har tabletter som ska hjälpa men funkar inte som vi önskar.

    Han har gjort flera spermatester hemma som blivit negativa.

    Jag har regelbunden mens. Tempar varje dag. Tar ÄL tester. Har märkt att ÄL testerna blir solklart positiva VARANNAN månad. Varannan månad har jag svårt att få positivt. Jag har dock alla symtom som vanligt samt tempökning. Så appen (NC)hittar alltid ÄL.

    Någon som känner igen sig?

    Vad gör vi nu?

    Vi vill ha hjälp så snabbt som möjligt. Vi har pengar och kan vända oss till rent privata kliniker, såklart främst i Sverige men utomlands är ett alternativ. Vi vill få en fertilitetsutredning gjord så snabbt som möjligt, där vi kan få ta prover, göra spermatest och ÄL-spolning direkt. Utan alla dessa väntetider och remisser. Vilka erfarenheter har ni? Var är dem snabba? Sommaröppet?

    Hur hade ni gått till väga i vår sits?

    Tusen tack på förhand.

  • Svar på tråden Snabb fertilitetsutredning
  • Johanna1986

    På en privat klinik tror ja de tar ca en månad att få utredningen. Med alla prover som ska tas i rätt dag på cykeln mm. Men tror tyvärr att de kan bli svårt med en sommaröppet klinik. Vad jag förstått e där många som håller stängt på sommaren....

  • fannylinnea
    loise skrev 2019-06-15 07:51:38 följande:

    Hej! Hoppas jag lägger inlägget på rätt plats. Jag skulle verkligen behöva råd från er.

    Jag och min sambo har försökt skaffa barn under mer än 1 år. I vårt landsting är kön 6 mån till att få träffa en barnmorska på ett inledande samtal. Vi har hört av oss till närliggande län, östergötland och har fått en tid senare i sommar till första möte. Men gynekologen kan inte göra så mkt själv utan det blir remisser till sjukhuset i linköping. Det blir många resor för vår del om vi går här.

    Såhär kan jag beskriva problemet i dagsläget:

    Min sambo har erektionsproblem och kan inte komma i mig så vi kör heminsemination (enligt konstens alla regler). Det har vi gjort under lång tid. Vi har tabletter som ska hjälpa men funkar inte som vi önskar.

    Han har gjort flera spermatester hemma som blivit negativa.

    Jag har regelbunden mens. Tempar varje dag. Tar ÄL tester. Har märkt att ÄL testerna blir solklart positiva VARANNAN månad. Varannan månad har jag svårt att få positivt. Jag har dock alla symtom som vanligt samt tempökning. Så appen (NC)hittar alltid ÄL.

    Någon som känner igen sig?

    Vad gör vi nu?

    Vi vill ha hjälp så snabbt som möjligt. Vi har pengar och kan vända oss till rent privata kliniker, såklart främst i Sverige men utomlands är ett alternativ. Vi vill få en fertilitetsutredning gjord så snabbt som möjligt, där vi kan få ta prover, göra spermatest och ÄL-spolning direkt. Utan alla dessa väntetider och remisser. Vilka erfarenheter har ni? Var är dem snabba? Sommaröppet?

    Hur hade ni gått till väga i vår sits?

    Tusen tack på förhand.


    Hej Loise.

    Jag känner igen mig lite i det du skriver - man orkar och vill inte vänta. Jag och min sambo hade precis som ni försökt skaffa barn i ett år och vi skickade in papper till landstinget om att vi ville påbörja en utredning. Men vi kände att vi inte orkade vänta på att telefonen skulle ringa, så vi tog kontakt med en privat gyn som även gör utredningar. Vi hann bara börja utreda mig innan en sköterska från landstinget ringde och sa att vi var näst på tur.

    Om jag var du skulle jag inte väntat, jag skulle kostat på en utredning själv. Men det är bara så jag är, jag vill ha alla fakta för annars går jag bara runt och spekulerar och målar f*n på väggen. Vi har fått reda på att min sambos spermier inte är jättebra och att vi mest troligt kommer att ställas i kö för ivf, de ska göra ett till spermatest bara för att vara säker. Men med tanke på att jag fått reda på detta är jag så oerhört glad att vi inte väntat med att göra en utredning. Menar inte att ni kommer få samma utfall, men jag råder alla som är oroliga att inte vänta :)

    På tal om din ägglossning. Man har ju ägglossning på varannan äggstock, men det har du nog kanske koll på :)  Alltså ena månaden på höger och nästa månad på vänster. Men märkligt att du inte får utslag på stickor fastän NC visar att du haft äl.

    Hoppas det går vägen för er nu :)

    /L
  • loise

    Tack för era svar!

    Precis det är så vi känner också. Det är värt att få utredningen gjord så att vi utifrån resultatet på den kan gå vidare. Därefter kommer det ju bli väntetider ändå.

    Synd när man bor på en mindre ort som vi gör och där sthlm göteborg osv ligger timmar bort. alla resor måste vi få till med semester från jobb osv.

    Hur har gången i fertilitetsutredningen gått till för er? :) Skulle vara intressant att höra hur hela kedjen sett ut.

    Vi har tittat på en klinik i uppsala som verkar omtyckt. Fertlitetsklinik GynHälsan. Ska kontakta dem och se hur väntetider mm ser ut där. Vi har även pratat med Nordic ivf i sthlm som har korta väntetider men beror på huruvida den blir landstingsfinansierad. Då blir det remisser för spermaprov osv till sjukhus i sthlm. Hade varit smidigt om kliniken kunde göra det mesta själv, samlat vid färre tillfällen.

    Vi är så frustrerde just nu..

  • fannylinnea
    loise skrev 2019-06-17 18:28:00 följande:

    Tack för era svar!

    Precis det är så vi känner också. Det är värt att få utredningen gjord så att vi utifrån resultatet på den kan gå vidare. Därefter kommer det ju bli väntetider ändå.

    Synd när man bor på en mindre ort som vi gör och där sthlm göteborg osv ligger timmar bort. alla resor måste vi få till med semester från jobb osv.

    Hur har gången i fertilitetsutredningen gått till för er? :) Skulle vara intressant att höra hur hela kedjen sett ut.

    Vi har tittat på en klinik i uppsala som verkar omtyckt. Fertlitetsklinik GynHälsan. Ska kontakta dem och se hur väntetider mm ser ut där. Vi har även pratat med Nordic ivf i sthlm som har korta väntetider men beror på huruvida den blir landstingsfinansierad. Då blir det remisser för spermaprov osv till sjukhus i sthlm. Hade varit smidigt om kliniken kunde göra det mesta själv, samlat vid färre tillfällen.

    Vi är så frustrerde just nu..


    Ja om man har möjlighet att bekosta själv ser jag ingen anledning att vänta. Speciellt om man känner sig stressad och orolig.

    Vår utredning gick till såhär:

    * Ultraljud på mig för att titta på äggstockar, äggblåsor, slemhinna osv.

    * diverse blodprover togs på mig på CD 25 och sen blodprov igen på CD 4. Sköldkörtel, se om jag haft äl, stresshormon osv. De tog nog 7-8 rör.

    Allt såg bra ut hos mig. På min sambo gjorde de följande:

    * Blodprover för att se om det finns någon hormonrubbning samt om han har någon sjukdom (typ hepatit, hiv osv).

    * spermaprov

    De bokade in oss för ett möte med läkaren som skulle gå igenom provsvaren och då berättade hon att sambons spermier inte är bra. Han ska göra ett nytt test om tre månader för att se hur det ser ut då. Om det är bra måste vi försöka ytterligare ett år, är det dåligt skickas en remiss till en ivf-klinik.

    Vet inte om utredningen skiljer sig så mycket från ställe till ställe. Sambon fick hemskickat ett rör för spermaprovet så han utförde det hemma och tog med det till sjukhuset i samband med att han skulle ta blodprover.

    Om ni har långt att åka kan dom säkert ordna så att ni får ta blodprover på samma dag. Sen kanske ni kan ordna så att ni får ta proverna i närheten av där ni bor och att svaren skickas till den klinik ni tar hjälp av. Det mesta går att lösa och det skadar inte att fråga :)
  • Ok1020

    Hej, vi hade typ exakt samma problem. Vi vände oss privat och när de såg en avvikelse i spermaprovet så erbjöd de sig att skicka remiss direkt till landstinget angående IVF. Allt på mig ser perfekt ut, det är en manlig faktor endast.

  • loise

    Tack för era svar!!

    Toppen då vet jag på ett ungefär hur gången ser ut. Pratatde med kliniken i uppsala igår och de var verkligen tillmötesgående och hjälpsamma. Ska ringa upp dem idag och hoppas jag kan få en tid i slutet på juli, efter mens men innan ÄL. Verkade som att det fanns mkt tider och kort väntetid. Vi hinner inte den här "omgången" utan får köra början på nästa cykel.. Vill din typ nu helst!

    Något jag behöver tänka på? Ska jag be om något särskilt?

  • Jojjo87
    loise skrev 2019-06-19 07:01:59 följande:

    Tack för era svar!!

    Toppen då vet jag på ett ungefär hur gången ser ut. Pratatde med kliniken i uppsala igår och de var verkligen tillmötesgående och hjälpsamma. Ska ringa upp dem idag och hoppas jag kan få en tid i slutet på juli, efter mens men innan ÄL. Verkade som att det fanns mkt tider och kort väntetid. Vi hinner inte den här "omgången" utan får köra början på nästa cykel.. Vill din typ nu helst!

    Något jag behöver tänka på? Ska jag be om något särskilt?


    Väldigt gammal tråd men jag chansar!!! Såg att du hade varit i kontakt med kliniken i Uppsala. Hur gick det efter det? Tänkte nämligen ringa dom på måndag.
Svar på tråden Snabb fertilitetsutredning