• Anonym (F)

    varför stämmer inte skv tabeller?

    Jag vet att min arbetsgivare går efter skattetabellen i vår kommun och drar tom mer i skatt. Ändå får jag alltid restskatt! Varför är det inte ordentligt uträknat blir så less

  • Svar på tråden varför stämmer inte skv tabeller?
  • Anonym (Många orsaker)

    Har du fonder? ISK? Uppskov av vinst vid bostadsförsäljning? Ska du betala fastighetsskatt/fastighetsavgift

    Har du inkomster från flera arbetsgivare eller från försäkringskassan?

    Detta är bara ett fåtal exempel på sådant tabellerna inte tar hänsyn till.

  • Anonym (Ellen)

    Säger som ovan. Din arbetsgivare kan dra rätt skatt men hen har ingen aning om annat som påverkar din privata situation.

  • Anonym (F)
    Anonym (Många orsaker) skrev 2019-06-15 08:55:35 följande:

    Har du fonder? ISK? Uppskov av vinst vid bostadsförsäljning? Ska du betala fastighetsskatt/fastighetsavgift

    Har du inkomster från flera arbetsgivare eller från försäkringskassan?

    Detta är bara ett fåtal exempel på sådant tabellerna inte tar hänsyn till.


    Jag har från försäkringskassan men när jag bett dem dra mer så säger det att det är den huvudsakliga inkomsten(lön) man ska dra mer skatt på eftersom den fr fl är bara en liten del.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (F) skrev 2019-06-15 09:15:10 följande:
    Jag har från försäkringskassan men när jag bett dem dra mer så säger det att det är den huvudsakliga inkomsten(lön) man ska dra mer skatt på eftersom den fr fl är bara en liten del.

    Då får du ju be din arbetsgivare att dra mer.
  • Anonym (Jonsson)

    Skattetabellerna stämmer utmärkt faktiskt. Egentligen ganska självklart om man tänker efter, det är ju Skatteverkets område och det vore ju helt bisarrt om de inte kunde räkna, la ner massvis med arbete på att ta fram de här skattetabellerna och så är de fel..... Kan slå på några få kronor förstås eftersom man kan ligga precis i början eller slutet av intervallet man hamnar i. 

    Nej, din kvarskatt beror på något annat.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2019-06-15 09:15:10 följande:

    Jag har från försäkringskassan men när jag bett dem dra mer så säger det att det är den huvudsakliga inkomsten(lön) man ska dra mer skatt på eftersom den fr fl är bara en liten del.


    Det stämmer inte. Huvudinkomsten ska dra enlig tabellen, andra (mindre) inkomster ska dra 30%.
  • Anonym (F)
    Anonym (Linn) skrev 2019-06-15 09:20:59 följande:

    Då får du ju be din arbetsgivare att dra mer.
    Ja jag gör ju det varje år
  • Anonym (F)
    Anonym (Jonsson) skrev 2019-06-15 09:23:04 följande:

    Skattetabellerna stämmer utmärkt faktiskt. Egentligen ganska självklart om man tänker efter, det är ju Skatteverkets område och det vore ju helt bisarrt om de inte kunde räkna, la ner massvis med arbete på att ta fram de här skattetabellerna och så är de fel..... Kan slå på några få kronor förstås eftersom man kan ligga precis i början eller slutet av intervallet man hamnar i. 

    Nej, din kvarskatt beror på något annat.


    Konstigt då att det är så många med mig som har samma problem:/

    Ja det är ju det som känns så orimligt
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-15 12:51:00 följande:
    Det stämmer inte. Huvudinkomsten ska dra enlig tabellen, andra (mindre) inkomster ska dra 30%.
    Inte vad fsk säger och inte vad det står på deras sida men det känns ju som du har rätt, o att det är där det felar
  • Anonym (Nej)
    Anonym (F) skrev 2019-06-16 08:37:32 följande:

    Inte vad fsk säger och inte vad det står på deras sida men det känns ju som du har rätt, o att det är där det felar


    På skatteverkets hemsida står det: "Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent."

    På försäkringskassans hemsida står det: "Får du din huvudsakliga inkomst från Försäkringskassan drar vi skatt enligt skattetabell. Får du din huvudinkomst från någon annan ? till exempel en arbetsgivare ? räknas det vi betalar ut som sidoinkomst och vi drar då 30 procent i skatt. Samma sak gäller när du får en ersättning som inte betalas ut regelbundet ? ett så kallat engångsbelopp, då drar vi 30 procent i skatt."

    Den du har pratat med på försäkringskassan verkar inte ha koll på vad som gäller. Ring igen och se till att de börjar dra 30%.
Svar på tråden varför stämmer inte skv tabeller?