• Anonym (Blomman)

    Är jag skyldig att skydda mig?

    Jag och min man har ett barn. Innan det barnet kom åt jag p-piller i många år.

    Nu är barnet snart 1 år och min mens kom just tillbaka.

    Vi har haft sex några ggr bara sen barnet föddes pga olika anledningar typ sömnbrist

    Nu har jag bestämt att inte skydda mig för jag vill inte mixtra med kroppen och hormoner. Blir det bebis blir jag överlycklig och blir det ingen fler så finner jag det helt ok.

    Min man vägrar fler barn. Vi har kört med avbrutet samlag och min man vill tro att det är säkert. Jag vet dock att jag mycket väl kan bli gravid trots det. Min man vet såklart att jag inte äter p-piller.

    Om jag blir gravid, är jag "skyldig" till detta då?

    Min man skulle ta hand om och älska även det barnet, men diskussionen som skulle bli när jag plussat vill jag inte ens tänka på.

    Är jag dålig och skyldig tycker ni?

    Svårt att förklara vad jag menar, hoppas ni förstår

  • Svar på tråden Är jag skyldig att skydda mig?
  • Anonym (Emma)

    Nej. Så länge din man vet om att du inte äter p-piller har du tagit det ansvar man kan förvänta sig av dig.

  • Anonym (No)

    Om du har vart ärlig emot honom och sagt "jag skyddar mig inte och skulle jag bli gravid så kommer jag behålla" så har du ju inte gjort nått fel. Han vet om det och man välja att använda kondom eller inte ha sex, annars acceptera att det kan bli barn.

  • Anonym (No)

    Om du har vart ärlig emot honom och sagt "jag skyddar mig inte och skulle jag bli gravid så kommer jag behålla" så har du ju inte gjort nått fel. Han vet om det och kan välja att använda kondom eller inte ha sex, annars acceptera att det kan bli barn.

  • Anonym (G)

    Nej, han vet ju om att ni är oskyddade. Sen att han är dåligt påläst (vuxna karln...) får stå för honom.

  • Anonym (K)

    Nej , du har ingen skyldighet att skydda dig så länge du är ärlig.

    Din man har rätt att sterilisera sig , använda kondom , låta bli att ha sex med dig osv.

  • Tom Araya
    Anonym (Blomman) skrev 2019-06-15 15:44:29 följande:

    Jag och min man har ett barn. Innan det barnet kom åt jag p-piller i många år.

    Nu är barnet snart 1 år och min mens kom just tillbaka.

    Vi har haft sex några ggr bara sen barnet föddes pga olika anledningar typ sömnbrist

    Nu har jag bestämt att inte skydda mig för jag vill inte mixtra med kroppen och hormoner. Blir det bebis blir jag överlycklig och blir det ingen fler så finner jag det helt ok.

    Min man vägrar fler barn. Vi har kört med avbrutet samlag och min man vill tro att det är säkert. Jag vet dock att jag mycket väl kan bli gravid trots det. Min man vet såklart att jag inte äter p-piller.

    Om jag blir gravid, är jag "skyldig" till detta då?

    Min man skulle ta hand om och älska även det barnet, men diskussionen som skulle bli när jag plussat vill jag inte ens tänka på.

    Är jag dålig och skyldig tycker ni?

    Svårt att förklara vad jag menar, hoppas ni förstår


    Ni är väl båda två lika skyldiga till att skydda er och att skaffa fler barn med en som inte vill är såklart inte okej.

    Vore jag din man skulle jag gå och knipsa mig.
  • Anonym (No)
    Tom Araya skrev 2019-06-15 16:15:43 följande:

    Ni är väl båda två lika skyldiga till att skydda er och att skaffa fler barn med en som inte vill är såklart inte okej.

    Vore jag din man skulle jag gå och knipsa mig.


    "att skaffa fler barn med en som inte vill är såklart inte okej" va? Mannen vet ju om att hon inte skyddar sig och skulle behålla om hon blev gravid. Då är det upp till mannen att skydda sig om han inte vill ha fler barn!
  • Tom Araya
    Anonym (No) skrev 2019-06-15 16:19:58 följande:
    "att skaffa fler barn med en som inte vill är såklart inte okej" va? Mannen vet ju om att hon inte skyddar sig och skulle behålla om hon blev gravid. Då är det upp till mannen att skydda sig om han inte vill ha fler barn!
    Att skaffa barn är något man bestämmer tillsammans och ska man inte skaffa barn så förhindrar man det tillsammans.
  • Fjäril kär

    Ni är båda två skyldiga att I FÖRVÄG prata om hur ni ställer er till en eventuell graviditet.

    Att ta en ilsken diskussion om vem som bär skulden när du väl är gravid är ju oerhört korkat. Då är det ju liksom försent.

    Var TYDLIG med vart du står i frågan så han inte tror att du går och gör abort och därför inte bryr sig om skydd.

    Detta är vad ni är skyldig varandra. Tydlighet och ett ställningstagande i förväg.

  • Anonym (No)
    Tom Araya skrev 2019-06-15 16:24:01 följande:

    Att skaffa barn är något man bestämmer tillsammans och ska man inte skaffa barn så förhindrar man det tillsammans.


    Fast dom har inte samma åsikt i frågan. Och ingen kan bestämma åt någon annan.

    Så varför ska kvinnan tvingas proppa sig full med hormoner eller föra in saker i sin kropp för att mannen inte vill ha barn? Eller tvingas genomgå en abort trots att hon vill behålla? Nej det är inte okej, kvinnan är ärlig med att hon inte skyddar sig och att hon inte skulle göra abort. Då är det upp till mannen att skydda sig om han inte vill ha barn. Kvinnan har ingen skyldighet att göra saker hon inte vill pga mannens vilja.
Svar på tråden Är jag skyldig att skydda mig?