• Anonym (Arv)

    Hur lång tid tar det innan ett arv betalas ut?

    Hej

    Hur lång tid efter en bouppteckning brukar ett arv betalas ut? En gåva som var förskott av arv ska återföras. Antar detta påverkar tiden?? Men pratar vi om några månader?

    Tusen tack

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det innan ett arv betalas ut?
  • Kjell2
    Anonym (Arv) skrev 2019-06-15 21:58:00 följande:

    Hej

    Hur lång tid efter en bouppteckning brukar ett arv betalas ut? En gåva som var förskott av arv ska återföras. Antar detta påverkar tiden?? Men pratar vi om några månader?

    Tusen tack


    Inget komplicerat och inga konflikter en till flera månader. Komplicerat flera månader, Konflikter flera månader till flera år.
  • Anonym (Arv)

    Tack för era svar. Bouppteckningen var i veckan och för några år sedan skrev den avlidne bort sin fastighet som gåva till de andre dödsbodelägarna som de i veckan bekräftade att det kommer att återföras. Sköts via advokat. Gissar då att d tar några månader om d är en process men verkar inte vara konflikt..

  • Kjell2
    Anonym (Arv) skrev 2019-06-16 13:46:41 följande:

    Tack för era svar. Bouppteckningen var i veckan och för några år sedan skrev den avlidne bort sin fastighet som gåva till de andre dödsbodelägarna som de i veckan bekräftade att det kommer att återföras. Sköts via advokat. Gissar då att d tar några månader om d är en process men verkar inte vara konflikt..


    Räkna med många månader om fastigheten ska säljas innan arvet kan delas ut.
  • Anonym (Arv)
    Kjell2 skrev 2019-06-16 13:54:22 följande:

    Räkna med många månader om fastigheten ska säljas innan arvet kan delas ut.


    Fastigheten såldes för några år sedan via gåvobrev men jag skulle ha min del (försökte göra mig arvslös).
  • Kjell2
    Anonym (Arv) skrev 2019-06-16 14:04:44 följande:
    Fastigheten såldes för några år sedan via gåvobrev men jag skulle ha min del (försökte göra mig arvslös).
    Finns det likvida medel och det inte är någon konflikt i detta så en eller ett par månader.


  • Anonym (Arv)
    Kjell2 skrev 2019-06-16 14:29:04 följande:

    Finns det likvida medel och det inte är någon konflikt i detta så en eller ett par månader.


    Det finns inte tillräckligt i dödsboet men de som fick gåvan har gott om pengar på kontot för att kunna betala tillbaka min del. Vet du om det går till så att de får ge det idag från sina likvida medel??

    Tack för svaren
  • Kjell2
    Anonym (Arv) skrev 2019-06-16 14:59:46 följande:
    Det finns inte tillräckligt i dödsboet men de som fick gåvan har gott om pengar på kontot för att kunna betala tillbaka min del. Vet du om det går till så att de får ge det idag från sina likvida medel??

    Tack för svaren
    Om din del inte täcks av det som finns i dödsboet måste de som fick ett förskott skjuta till. Blir det gnissel här kan processen dra ut på tiden.


  • Anonym (Arv)
    Kjell2 skrev 2019-06-16 15:01:33 följande:

    Om din del inte täcks av det som finns i dödsboet måste de som fick ett förskott skjuta till. Blir det gnissel här kan processen dra ut på tiden.


    Tack
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan ett arv betalas ut?