• Anonym (Glöms­k)
    Sat 15 Jun 2019 22:33
    469 visningar
    9 svar
    9
    469

    Minns inte mycket från när jag var liten

    Jag har aldrig tänkt så mycket på det som varit, men på senare tid har min 5 åring börjat be om att jag ska berätta om när jag var liten som godnattsaga. Har inte tänkt på att jag har inte så många varianter att välja mellan förrän jag under en resa fick höra min man berätta den ena historien efter den andre. Då kom funderingarna. Är det bara jag som inte kan leva i dået och att jag anser att det som varit är oviktigt, eller varför kommer jag inte ihåg så mycket?

    Så nu undrar jag, kommer du ihåg mycket från din barndom?

  • Svar på tråden Minns inte mycket från när jag var liten
  • Sat 15 Jun 2019 22:41
    #1

    Jag tycker att jag kommer ihåg massor. En del är säkert återberättade minnen och annat vet jag att det är mina egna. Har du inte foton, inspelningar, teckningar, dagböcker, souvenirer, gamla leksaker kvar? Något som kan trigga minnet? Eller om du tänker tillbaka på saker som "borde" fästa sig i minnet mer: som semestrar, jultraditioner, första dagen i skolan, när du träffade bästa kompisen, eller när du busade särskilt mycket. 

    Jag hänger upp många av mina minnen på mat och kan berätta vad vi åt pinsamt långt tillbaka i tiden och med god precision. Kanske har du något liknande som fäster sig i ditt minne?

  • Anonym (M)
    Sat 15 Jun 2019 22:42
    #2

    Det är inte säkert att det handlar om minnen från den åldern, kan snarare beror det på hur mycket man pratat om olika händelser i familjen. Om din mans föräldrar har tagit upp sånt som hänt under hans barndom när han var lite äldre, så är det ju enklare för honom att komma ihåg det. Kan ju vara så enkelt som att de suttit och tittat igenom fotoalbum och berättat om olika händelser.

  • Barbro­45
    Sun 16 Jun 2019 06:29
    #3

    Det är tydligen väldigt olika hur mycket vi minns från vår barndom hur tidiga minnen man har. Min man kan i detalj redogöra för hur det såg ut hemma, leksaker, människor, händelser. Sånt som hans föräldrar sa att de själva inte mindes något av, hans egna minnen alltså. Själv minns jag endast ett fåtal saker från min barndom. Från och med skolåldern minns jag betydligt mer. Jag tror att vi människor helt enkelt är olika i det avseendet liksom i många andra.

  • Anonym (Ida)
    Sun 16 Jun 2019 06:35
    #4

    Alla är så olika. Jag minns saker från 1 års ålder. Saker jag berättat för min mamma i vuxen ålder på ett sett jag minns det. Tex när vi bodde i ett hus på landet, (vi flyttade därifrån när jag var 1,5 år) och det kom en elak tant med blondt hår till axlarna och stal vårt växthus. Minns att mamma och pappa var väldigt arga.
    I efterhand har jag fått veta att det var pappa som sålde växthuset mot mammas vilja. 
    Min syster som är 3 år äldre minns ingenting alls från typ 8 års ålder. 
    Jag antar att jag har vart en grubblare som tänker mer än vad hon gör.
    Kan tycka det är tråkigt att inte kunna prata barndomsminnen med henne eftersom hon inte minns. 

  • Anonym (Ida)
    Sun 16 Jun 2019 06:36
    #5
    Anonym (Ida) skrev 2019-06-16 06:35:06 följande:

    Alla är så olika. Jag minns saker från 1 års ålder. Saker jag berättat för min mamma i vuxen ålder på ett sett jag minns det. Tex när vi bodde i ett hus på landet, (vi flyttade därifrån när jag var 1,5 år) och det kom en elak tant med blondt hår till axlarna och stal vårt växthus. Minns att mamma och pappa var väldigt arga.
    I efterhand har jag fått veta att det var pappa som sålde växthuset mot mammas vilja. 
    Min syster som är 3 år äldre minns ingenting alls från typ 8 års ålder. 
    Jag antar att jag har vart en grubblare som tänker mer än vad hon gör.
    Kan tycka det är tråkigt att inte kunna prata barndomsminnen med henne eftersom hon inte minns. 


    Till 8 års ålder ska det stå
  • Anonym (Tata)
    Mon 17 Jun 2019 02:20
    #6

    Jag kommer ihåg väldigt mycket, både bra och dåligt. Mitt tidigaste minne är från när jag var under 2 år gammal. Jag känner solen i ansiktet, ser hur det ser ut omkring mig, kan beskriva perfekt och jag ser min mamma på en parkbänk och barnvagnen. Och min mamma kan bekräfta vart det var och hur gammal jag var (vi flyttade sen efter detta ställe).

  • Mon 17 Jun 2019 02:30
    #7

    Jag minns en dramatisk händelse från när jag var 2,5 år och några spridda detaljer från perioden fram till mellanstadiet.

    Men minns inte första skoldagen eller särskilt mycket annat "första". Det jag minns är nog snarast sånt jag har gjort ofta.

    Tycker inte mitt förflutna är det minsta intressant och blir ibland nästan illa till mods när bekanta tjatar om saker som hände för 20?30 år sedan. Särskilt om det är mycket detaljerade minnen typ vilka kläder de hade, vilka gator de åkte på på uppkörningen, vad deras kompisar sa, etc.

  • Anonym (Minne­n)
    Mon 17 Jun 2019 02:58
    #8

    Jag har massor av minnen från min barndom. Vet ej ålder på mig från mina tidigaste minnen, men minns en hel del från innan min familj flyttade från det hus vi bodde i då jag föddes. Jag var fem år då vi flyttade. Ett av min tidigaste minnen är från barnvagnstid. Minns att grannflickan, som är 10 år äldre än mig, körde mig i en vagn med liggläge. Det var myggnät över och jag vill gärna minnas att det var en liggkorg jag låg i för det var mörkt och mysigt och jag tittade ut som genom ett hål. Minns att jag låg där och tittade på henne innan jag somnade. Vet som sagt inte ålder på mig från det minnet, men relativt liten måste jag ju ha varit. Tycker att det är tråkigt att inte kunna prata minnen med mina syskon, som minns betydligt mindre än vad jag gör.

  • Anonym (H)
    Mon 17 Jun 2019 03:26
    #9

    Jag minns endast återberättade händelser (om nu det är detsamma som att minnas..) och saker som var betydelsefulla och viktiga. Tidigaste minnet jag har är kanske från när jag var 4 år och var avundsjuk på att min storebror hade läxor och inte jag. That's it. Sen när jag var 6 år och började miniettan. Minns uppropet i skolan. Sen minns jag var enskilda saker. Men när jag tänker efter så minns jag ju knappt saker från när jag var 9, 14, 17, 21, 24.. Bara om det var viktiga, roliga eller stora saker.

Svar på tråden Minns inte mycket från när jag var liten