• Jovita

    Har mitt barn autism??

    Hej alla föräldrar :) Här är en orolig mamma eftersom jag misstänker att min son har autism. Han är 14 månader gammal (Han är tidigtfödd) han pekar inte, härmar lite ibland, har hyfsat ögonkontakt när vi leker eller sjunger men oftast svarar han inte på när vi ropar. Han leker själv med sina leksaker , gillar allt som snurrar. Är väldigt mammig och tar upp armana när han vill bli uppburen, tappar han något under soffan så sitter han och gråter så vi kan komma och hämtar grejen. Han hämtar inte leksaker till oss när han vill leka, gilla att titta på tv ( barnprogram)Han går lite själv, ibland kryper han för det går fortare , tror jag. Säger inga ord, förut sa han pappa men inte nu längre. Vad tycker ni? Kan det vara en försening i utvecklingen eller är det austim?

  • Svar på tråden Har mitt barn autism??
  • Anonym (J)

    Jag tycker inte det låter särskilt konstigt?

    Det enda är väl om han inte reagerar alls på sitt namn, vad säger isf BVC? Låter ju som att han jollrar iom att han sagt pappa? Att "tappa" ord periodvis är normalt.

    Min 14månaders har precis börjat peka och kommunicera lite mer. Håller precis på att lära sig gå. Var sen med att jollra men har blivit "klassad" som fullt normal utveckling vid läkarbesök sen. Säger ett ord och en del dadada.

  • Anonym (öh)

    Varför skulle han ha autism av alla diagnoser? Vet du ens vad diagnoskriterierna är vid autism? Jag tror ärligt talat inte att han har någon diagnos alls.

    Denna diagnoshysteri alltså..

  • Frejv

    Men seriöst han är 14 MÅNADER inte 14 år (för då hade det varit konstigt) låter helt normalt i mina öron.... Min son på 21 månader försöker få fram något under soffan och börjar gråta och skrika nästan direkt han inte får tag i det men jag tror inte han har någon diagnos för det utan bara att det är lättare när någon hjälper.

  • Jovita
    Anonym (J) skrev 2019-06-16 10:53:09 följande:

    Jag tycker inte det låter särskilt konstigt?

    Det enda är väl om han inte reagerar alls på sitt namn, vad säger isf BVC? Låter ju som att han jollrar iom att han sagt pappa? Att "tappa" ord periodvis är normalt.

    Min 14månaders har precis börjat peka och kommunicera lite mer. Håller precis på att lära sig gå. Var sen med att jollra men har blivit "klassad" som fullt normal utveckling vid läkarbesök sen. Säger ett ord och en del dadada.


    Men hämtar han leksaker till dig för att kommunicerar? Har pratat med ssk på vbc genom telefon och hon säger att han är för liten och vi måste ge honom tid , det kanske kommer lite senare och att jag ska vänta till 18 månaders kontroll. Men jag vill kunna hjälpa min lille grabb så fort jag kan, har läst att det blir lättare för de i framtiden. Han reagerar ibland när man ropar...
  • Jovita
    Anonym (öh) skrev 2019-06-16 10:55:39 följande:

    Varför skulle han ha autism av alla diagnoser? Vet du ens vad diagnoskriterierna är vid autism? Jag tror ärligt talat inte att han har någon diagnos alls.

    Denna diagnoshysteri alltså..


    Ja jag vet vad det är och det är därför jag frågar. Det finns olika typ av autism och han verkar ha de symtomen. Det jag reagerade mest på var att han inte pekade...
  • Jovita
    Frejv skrev 2019-06-16 11:07:59 följande:

    Men seriöst han är 14 MÅNADER inte 14 år (för då hade det varit konstigt) låter helt normalt i mina öron.... Min son på 21 månader försöker få fram något under soffan och börjar gråta och skrika nästan direkt han inte får tag i det men jag tror inte han har någon diagnos för det utan bara att det är lättare när någon hjälper.


    Men om du läser det är inte bara det. Han söker inte så mycket kontakt..
  • Anonym (öh)
    Jovita skrev 2019-06-16 11:12:03 följande:

    Ja jag vet vad det är och det är därför jag frågar. Det finns olika typ av autism och han verkar ha de symtomen. Det jag reagerade mest på var att han inte pekade...


    Nej, han har inte de symtomen. Barn är olika och han låter som en vanlig 14 månaders bebis.
  • Anonym (Mamma till 3)

    Han låter helt innanför ramen för vad som anses som normalt. Lägg ner dina analyser för diagnos och njut av ditt barn.

  • Anonym (A)

    Hör han? Är du orolig så be att få kolla hörseln i första hand. Hämmar både språkligt och socialt om den är nedsatt

  • Jovita
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-06-16 13:22:42 följande:

    Han låter helt innanför ramen för vad som anses som normalt. Lägg ner dina analyser för diagnos och njut av ditt barn.


    Ja du har nog rätt .även om det skulle visa sig att vara det, då får vi ta ställning till det då. Men man vill hjälpa barnet så tidigt som möjligt. Tack för ditt svar
Svar på tråden Har mitt barn autism??