• Anonym (Skuldsatt)

    Betala eller vänta?

    Jag har en enorm beslutångest hur jag ska göra. Har fått pengar via en fond så jag kan betala det som ligger hos kronofogden, problemet är bara att jag håller på nu med en skulsannering.


    Skuldsanering som jag har sökt 2ggr innan och blivit nekad. Så kanske 3 gången gillt.


    Har 310.000kr i skulder men endast 50.000kr ligger hos kronofogden. Resten tickar fint hos inkassobolagen , då inkasso tjänar mer på att behålla skulderna.


     


    SÅ frågan är helt enkelt om man ska betala kronofogden ändå fast man väntar på svaret som kommer inom några veckor om jag får skuldsanering?  Eller ska man vänta och betala sen om man får skuldsanering ? 


    Är arbetslös så dessa pengar är det enda jag har för att betala mina skulder med.

  • Svar på tråden Betala eller vänta?
  • Anonym (.)

    Har du 310 000 i skulder, och dessutom mindre i praktiken om du räknar bort tillgångarna via fonden, så borde du inte få skuldsaneringen beviljad.

    Jag hade betalat av alla pengar jag haft, inkl. Fonden, till den skuld som hade högst effektiv ränta om jag vore du.

    Hur mycket pengar var det i fonden?

  • Anonym (Nilla)

    Får du göra vad du vill med pengarna från Fonden? Är det inte villkorade på något sätt?

  • mammatill6
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2019-06-16 11:26:48 följande:

    Jag har en enorm beslutångest hur jag ska göra. Har fått pengar via en fond så jag kan betala det som ligger hos kronofogden, problemet är bara att jag håller på nu med en skulsannering.

    Skuldsanering som jag har sökt 2ggr innan och blivit nekad. Så kanske 3 gången gillt.

    Har 310.000kr i skulder men endast 50.000kr ligger hos kronofogden. Resten tickar fint hos inkassobolagen , då inkasso tjänar mer på att behålla skulderna.

     

    SÅ frågan är helt enkelt om man ska betala kronofogden ändå fast man väntar på svaret som kommer inom några veckor om jag får skuldsanering?  Eller ska man vänta och betala sen om man får skuldsanering ? 

    Är arbetslös så dessa pengar är det enda jag har för att betala mina skulder med.


    S

    Skulle betala det med högst ränta oavsett var den ligger. Att inkasso inte skickar till KF för att de tjänar mer på att den ligger och tickar stämmer ju inte. Du betalar inget på den så de tjänst ju nu ingenting. Men de ser ingen vits att skocka till KF om det redan finns mycket där. Betalar du av den kommer fler inkasso skicka till KF. Och sannolikheten att du får skuldsanering beviljad ör låg.
  • Anonym (xyz)

    Hur mycket får du från fonden?
    Skuldsanering är ingen drömtillvaro.

  • Anonym (M)

    Ring alla inkassobolag och be om avbetalningsplaner mot att de stoppar räntan. De vill gärna få in sina pengar och många är väldigt hjälpsamma.

    Om du kan betala tex 100-200 kr i månaden till alla för att stoppa räntan och kanske även att de drar av en summa på skulden skulle ju hjälpa dig att inte få fler skulder. Så länge du sköter betalningarna!

    Sedan ska du absolut betala av på din kronofogdeskuld! Det är den som ger betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Betala den så slipper du prickar om 3 år. Men ingen kan se inkassoskulder.

  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2019-06-16 11:26:48 följande:

    Jag har en enorm beslutångest hur jag ska göra. Har fått pengar via en fond så jag kan betala det som ligger hos kronofogden, problemet är bara att jag håller på nu med en skulsannering.


    Skuldsanering som jag har sökt 2ggr innan och blivit nekad. Så kanske 3 gången gillt.

    Har 310.000kr i skulder men endast 50.000kr ligger hos kronofogden. Resten tickar fint hos inkassobolagen , då inkasso tjänar mer på att behålla skulderna.


    SÅ frågan är helt enkelt om man ska betala kronofogden ändå fast man väntar på svaret som kommer inom några veckor om jag får skuldsanering?  Eller ska man vänta och betala sen om man får skuldsanering ? 

    Är arbetslös så dessa pengar är det enda jag har för att betala mina skulder med.


    Kontakta din kommuns "budget- och skuldrådgivare". Om du ringer till kommunens växel så bör de kunna koppla dig till rätt person. Boka en tid och ta med dig alla papper du har som rör din ekonomi.  Se: ( www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/vart-arbete/stod-till-kommuner/budget-och-skuldradgivning/ ).

    Genom att prata direkt med en person som är van att hantera liknande ärenden blir det lättare att skapa en ekonomisk helhetsbild och få relevanta råd.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (Nilla) skrev 2019-06-16 11:44:26 följande:

    Får du göra vad du vill med pengarna från Fonden? Är det inte villkorade på något sätt?


    Jo jag får göra vad jag vill och behöver inte betala tillbaks något.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (.) skrev 2019-06-16 11:42:14 följande:

    Har du 310 000 i skulder, och dessutom mindre i praktiken om du räknar bort tillgångarna via fonden, så borde du inte få skuldsaneringen beviljad.

    Jag hade betalat av alla pengar jag haft, inkl. Fonden, till den skuld som hade högst effektiv ränta om jag vore du.

    Hur mycket pengar var det i fonden?


    Bara 80.000kr men det inget jag behöver betala tillbaks. Det är en speciell fond som är för vissa ättmedlemmar där man kan söka bidrag. 


     

  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (M) skrev 2019-06-16 13:28:41 följande:

    Ring alla inkassobolag och be om avbetalningsplaner mot att de stoppar räntan. De vill gärna få in sina pengar och många är väldigt hjälpsamma.

    Om du kan betala tex 100-200 kr i månaden till alla för att stoppa räntan och kanske även att de drar av en summa på skulden skulle ju hjälpa dig att inte få fler skulder. Så länge du sköter betalningarna!

    Sedan ska du absolut betala av på din kronofogdeskuld! Det är den som ger betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Betala den så slipper du prickar om 3 år. Men ingen kan se inkassoskulder.


     Har redan gjort det och ingen vill stoppa räntan. Min jurist tycker jag ska försöka få en ackord uppgörelse att man betalar en klumpsumma så får man se om dom nappar. Försöka möta halvvägs liksom med att säga att jag betalar 40% av skulden och resten ska skrivas av, ska tydligen gå enligt min jurist.


     


    Har ju inget jobb så kan inte betala 200kr i månaden.


    Gjorde det för 2år sen när jag hade jobb och fast jag betalde 3000kr till ett inkassobolag så växte skulden hos dom på 1år . Har liksom skulder hos 11 olika inkassobolag. Vilket skulle bli 11.0000kr i månaden om man hade ett jobb.


     

  • Anonym (Titti)

    200kr/månad till 11 inkassobolag blir 2200kr/månad.

    OM alla går med på den summan.

    Jag skulle personligen inte betala av skulderna (även om jag tycker det är mycket fult att inte göra det, men du kan dö imorron av en bil som kör fel) utan kunnat unna mig små saker ibland. De som alltid har pengar förstår inte lyxen av att kunna köpa en snickers på ica utan att känna sig skuldsatt av sitt tilltag...

    Oavsett om du betalar tillbaks på skulderna, behåll kanske 20000, så att du alltid har en buffert.

    Och om du tror att du kan få ett jobb i framtiden och om du kan få till bra avbetalningsplaner, börja betala av månadsvin med lånet. Då har du typ 3 år på dig att skaffa jobb innan bufferten är slut...

Svar på tråden Betala eller vänta?