• Anonym (Mamma­)
    Sun 16 Jun 2019 14:41
    1619 visningar
    16 svar
    16
    1619

    Umgängesschema+skiftjobb

    Är det någon här som jobbar skift och har separerat? Hur har ni löst det?

    Jag jobbar 5- skift, pappan dagtid. Jag kan få till ett schema där barnen bor hos oss 3-4 dagar i taget, ifall jobbet går med på att jag börjar senare 3 dagar på 7 veckor, vilket de nog skulle göra. Då skulle barnen vara lika mycket hos oss båda, om jag tar dom på alla mina lediga dagar. Jag kommer att bo nära de två äldsta barnens skola, så de skulle kunna 'hälsa på mig' nästan när som helst, de kan även åka buss till pappan närsomhelst.

    Men blir ett sådant schema jobbigt för dom? Skulle de må bättre av att bo hos pappa för det mesta och mig ibland? Eller är det jobbigare att vara ifrån mig länge? Speciellt den minsta är otroligt mammig, men även de andra två tycker såklart om att vara med mig mycket.

  • Svar på tråden Umgängesschema+skiftjobb
  • Anonym (Cleo)
    Sun 16 Jun 2019 14:50
    #1

    Ett schema utifrån barnens perspektiv vore det bästa och inte fokusera så mycket på rättvisa och exakt halv tid om det nu är det som du gjort.

    Tänk på att pusslande med dagar kan havererera utifrån VAB, friluftsdagar, övriga aktiviteter etc som kan kräva ändrad tid från din sida mer än du sagt till chefen. Jag skulle nog inte ta den risken om inte barnen är stora nog att kunna fixa sånt själv tex med buss till skolan eller gå hem själv.

    Min exman jobbar treskift och har jour var fjärde vecka och vår 11-åring bor mestadels hos mig och är hos pappa 3-4 dagar i månaden när veckoschemat stämmer. Än är han för liten att klara av att ta hand om sig själv på natten, eller vid utryckning tex så han får öka på schemat hos pappa vartefter han mognar och kan sköta sig själv.

  • Anonym (Jorå)
    Sun 16 Jun 2019 15:04
    #2

    Hur ser ditt schema ut? Hur gamla är barnen? Vad säger pappan?

    Tror inte heller på någon millimeter rättvisa. Däremot tror jag på barns rätt till båda föräldrarna och växelvis boende.

  • Sun 16 Jun 2019 15:06
    #3
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-16 14:41:00 följande:

    Är det någon här som jobbar skift och har separerat? Hur har ni löst det?

    Jag jobbar 5- skift, pappan dagtid. Jag kan få till ett schema där barnen bor hos oss 3-4 dagar i taget, ifall jobbet går med på att jag börjar senare 3 dagar på 7 veckor, vilket de nog skulle göra. Då skulle barnen vara lika mycket hos oss båda, om jag tar dom på alla mina lediga dagar. Jag kommer att bo nära de två äldsta barnens skola, så de skulle kunna 'hälsa på mig' nästan när som helst, de kan även åka buss till pappan närsomhelst.

    Men blir ett sådant schema jobbigt för dom? Skulle de må bättre av att bo hos pappa för det mesta och mig ibland? Eller är det jobbigare att vara ifrån mig länge? Speciellt den minsta är otroligt mammig, men även de andra två tycker såklart om att vara med mig mycket.


    Kan n i anpassa schemat löpande efter era respektive arbetstider på ett civiliserat sätt så blir det mesta bra. Så länge föräldrarna är överens och kan samarbete funkar det mesta


  • Sun 16 Jun 2019 15:17
    #4

    Prova ett tag och se efter hur det går, samt var lyhörd för hur era barn mår.

    För ett år sen frågade jag här på familjeliv om åsikter kring att ha barnen 5-2. Dvs jag har alla måndagar och tisdagar och varannan helg. Pappa fick alla onsdagar och torsdagar och varannan helg. Detta pga mitt jobb. Fick så många negativa kommentarer här på familjeliv om att det var för hattigt, och att jag borde lämna barnen till pappan istället och bara ha de varannan helg. Men vi provade och det har fungerat utomordentligt bra. Barnen vet när de ska till vilken förälder och de är lugna och harmoniska individer. Så mitt råd är att prova och sedan får ni se hur det fungerar. Barnens rätt till båda sina föräldrar är alltid viktigast.

  • Sun 16 Jun 2019 15:23
    #5
    Ann-Louise skrev 2019-06-16 15:17:23 följande:

    Prova ett tag och se efter hur det går, samt var lyhörd för hur era barn mår.

    För ett år sen frågade jag här på familjeliv om åsikter kring att ha barnen 5-2. Dvs jag har alla måndagar och tisdagar och varannan helg. Pappa fick alla onsdagar och torsdagar och varannan helg. Detta pga mitt jobb. Fick så många negativa kommentarer här på familjeliv om att det var för hattigt, och att jag borde lämna barnen till pappan istället och bara ha de varannan helg. Men vi provade och det har fungerat utomordentligt bra. Barnen vet när de ska till vilken förälder och de är lugna och harmoniska individer. Så mitt råd är att prova och sedan får ni se hur det fungerar. Barnens rätt till båda sina föräldrar är alltid viktigast.


    Återigen något som visar på att själva schemat inte är det viktigaste utan hur föräldrarna kan samarbeta och vara flexibla för att få till något som är bra för barnen.


  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 15:42
    #6

    Nu kanske ni inte läste hela inlägget, men jag skriver ju klart och tydligt: "

    Men blir ett sådant schema jobbigt för dom? Skulle de må bättre av att bo hos pappa för det mesta och mig ibland? Eller är det jobbigare att vara ifrån mig länge? Speciellt den minsta är otroligt mammig, men även de andra två tycker såklart om att vara med mig mycket.".

    Min fråga är alltså hur andra har gjort som är i samma sits och hur de har upplevt att det har fungerat.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 15:44
    #7
    Anonym (Cleo) skrev 2019-06-16 14:50:51 följande:

    Ett schema utifrån barnens perspektiv vore det bästa och inte fokusera så mycket på rättvisa och exakt halv tid om det nu är det som du gjort.

    Tänk på att pusslande med dagar kan havererera utifrån VAB, friluftsdagar, övriga aktiviteter etc som kan kräva ändrad tid från din sida mer än du sagt till chefen. Jag skulle nog inte ta den risken om inte barnen är stora nog att kunna fixa sånt själv tex med buss till skolan eller gå hem själv.

    Min exman jobbar treskift och har jour var fjärde vecka och vår 11-åring bor mestadels hos mig och är hos pappa 3-4 dagar i månaden när veckoschemat stämmer. Än är han för liten att klara av att ta hand om sig själv på natten, eller vid utryckning tex så han får öka på schemat hos pappa vartefter han mognar och kan sköta sig själv.


    Jag kan inte se hur det skulle bli annorlunda mot hur det har vatit? Vi är två föräldrar och får lösa sånt tillsammans som vi alltid gjort.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 15:53
    #8
    Anonym (Jorå) skrev 2019-06-16 15:04:29 följande:

    Hur ser ditt schema ut? Hur gamla är barnen? Vad säger pappan?

    Tror inte heller på någon millimeter rättvisa. Däremot tror jag på barns rätt till båda föräldrarna och växelvis boende.


    Barnen är 4, 7 och 9. Mitt schema rullar på 7 veckor i taget och det är en blandad pott av skift - förmiddag, eftermiddag och natt, lediga dagar emellan. Vi täcker upp för varandra när någon behöver vara ledig, många vill jobba extra. 2 av veckorna är man överflödig och det är en av dom som jag tänkte justera mina arbetstider.

    Jag behöver inte rättvisa mellan oss föräldrar, det är enbart barnen jag tänker på. Det är svårt att veta vad de mår bäst av, att träffa oss båda eller att ha ett hem där de vistas mer. Jag tänker också att skola och de flesta kompisar kommer vara nära mig, de kommer att ha gångavstånd överallt. Behöver inte gå upp kl 6, kan cykla till skolan och till kompisar. Hos pappa har de en kompis var och kan inte ta sig någonstans om ingen skjutsar (bor på landet).

    Det jag känner är negativt är som sagt att schemat kanske blir plottrigt. Samtidigt var jag själv skilsmässobarn med en skiftjobbande pappa och jag hade velat vara hos honom mer.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 16:00
    #9
    Ann-Louise skrev 2019-06-16 15:17:23 följande:

    Prova ett tag och se efter hur det går, samt var lyhörd för hur era barn mår.

    För ett år sen frågade jag här på familjeliv om åsikter kring att ha barnen 5-2. Dvs jag har alla måndagar och tisdagar och varannan helg. Pappa fick alla onsdagar och torsdagar och varannan helg. Detta pga mitt jobb. Fick så många negativa kommentarer här på familjeliv om att det var för hattigt, och att jag borde lämna barnen till pappan istället och bara ha de varannan helg. Men vi provade och det har fungerat utomordentligt bra. Barnen vet när de ska till vilken förälder och de är lugna och harmoniska individer. Så mitt råd är att prova och sedan får ni se hur det fungerar. Barnens rätt till båda sina föräldrar är alltid viktigast.


    Vad bra att det fungerar för er! Jag kan känna att en hel vecka utan den ena föräldern är väldigt lång tid, varannan helg måste vara ännu värre för ett barn. Får ont i bröstet bara jag tänker på hur mina små guldklimpar hade känt om vi gjorde så. De måste ju känna sig övergivna av den föräldern?

    Barnen kan som sagt komma förbi hos mig efter skolan de dagar jag inte jobbar eftermiddag. De kan även åka hem till pappa på en 'mammadag' om de vill leka där just den dagen. Träningsplanen ligger nära mig och självklart fixar jag det även om det är 'pappadag', man får ju hjälpas åt. Vi kommer bo en kvart ifrån varandra. Men samtidigt är det nog viktigt att det är vi föräldrar som styr det hela någorlunda.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 17:03
    #10
    Kjell2 skrev 2019-06-16 15:06:36 följande:

    Kan n i anpassa schemat löpande efter era respektive arbetstider på ett civiliserat sätt så blir det mesta bra. Så länge föräldrarna är överens och kan samarbete funkar det mesta


    Det måste vi göra idag med, ibland krockar ju saker med mitt skift t.ex. Vill någon hoppa in för mig tar jag ledigt. Samma med vab, är jag överflödig tar jag såklart vabben även om det är jag som har varit hemma mest. Och vice versa.. När det gäller barnen har vi inga samarbetssvårigheter, det är de som kommer i första hand för oss båda, alltid.
  • Sun 16 Jun 2019 17:14
    #11
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-16 17:03:23 följande:
    Det måste vi göra idag med, ibland krockar ju saker med mitt skift t.ex. Vill någon hoppa in för mig tar jag ledigt. Samma med vab, är jag överflödig tar jag såklart vabben även om det är jag som har varit hemma mest. Och vice versa.. När det gäller barnen har vi inga samarbetssvårigheter, det är de som kommer i första hand för oss båda, alltid.
    Då ser jag inget problem med att ni gör någon form av rullande schema baserat på din skiftgång. Ha någon form av tydlig kommunikation med barnen, kanske en almanacka där ni skriver upp vad som gäller.

    Finns massor med varianter beroende på vad som skulle funka. De dagar du jobbar förmidag hämtar du på skola/dagis ger middag och sen skjutsar till pappan där de får sova t ex.

    Ni får löpande känna av hur barnen mår och anpassa

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 17:27
    #12
    Kjell2 skrev 2019-06-16 17:14:22 följande:

    Då ser jag inget problem med att ni gör någon form av rullande schema baserat på din skiftgång. Ha någon form av tydlig kommunikation med barnen, kanske en almanacka där ni skriver upp vad som gäller.

    Finns massor med varianter beroende på vad som skulle funka. De dagar du jobbar förmidag hämtar du på skola/dagis ger middag och sen skjutsar till pappan där de får sova t ex.

    Ni får löpande känna av hur barnen mår och anpassa


    Som det ser ut idag så är det detta schema vi lever efter trots att vi bor under samma tak. När jag jobbar eftermiddag eller 12h- skifthelg så träffar inte barnen mig så mycket. Den enda skillnaden kommer att vara de förmiddagarna som de inte får träffa mig efter jobbet. Men där hade du ju en bra tanke! Det är väl isf om minstingen tycker att det är jobbigt med fler avsked. Vi får prova oss fram!

    Sen kan jag tillägga att de två stora inte är jätteintresserade av oss vuxna efter skolan, haha, lyfter knappt blicken när man kommer hem. Så där är jag inte så orolig, de kommer garanterat att säga till om de vill ha det på något annat sätt.
  • Sun 16 Jun 2019 17:32
    #13
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-16 17:27:51 följande:
    Som det ser ut idag så är det detta schema vi lever efter trots att vi bor under samma tak. När jag jobbar eftermiddag eller 12h- skifthelg så träffar inte barnen mig så mycket. Den enda skillnaden kommer att vara de förmiddagarna som de inte får träffa mig efter jobbet. Men där hade du ju en bra tanke! Det är väl isf om minstingen tycker att det är jobbigt med fler avsked. Vi får prova oss fram!

    Sen kan jag tillägga att de två stora inte är jätteintresserade av oss vuxna efter skolan, haha, lyfter knappt blicken när man kommer hem. Så där är jag inte så orolig, de kommer garanterat att säga till om de vill ha det på något annat sätt.
    Finns inget som hindrar att ni har lite olika schema för barnen. Om de kan komma upp själva, äta frukost och ta sig till skola kan de bo hos dig även de veckor du jobbar förmiddag.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 17:47
    #14
    Kjell2 skrev 2019-06-16 17:32:57 följande:

    Finns inget som hindrar att ni har lite olika schema för barnen. Om de kan komma upp själva, äta frukost och ta sig till skola kan de bo hos dig även de veckor du jobbar förmiddag.


    Snart kommer de att klara det, är bara en tidsfråga. Men tills dess får jag säkerligen komma senare för att få det att fungera. Jag tänker att ett färgschema vore bra så de ser tydligt vad som gäller för varje vecka. Och så finns det stor möjlighet för oss att vara flexibla, är inte så långt att skjutsa dom till den andra föräldern. Nu känner jag mig lugnare :)
  • Sun 16 Jun 2019 18:03
    #15
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-16 17:47:47 följande:
    Snart kommer de att klara det, är bara en tidsfråga. Men tills dess får jag säkerligen komma senare för att få det att fungera. Jag tänker att ett färgschema vore bra så de ser tydligt vad som gäller för varje vecka. Och så finns det stor möjlighet för oss att vara flexibla, är inte så långt att skjutsa dom till den andra föräldern. Nu känner jag mig lugnare :)
    Vad ni måste vara noga med är att i största möjligaste mån följa fastställt schema. Det går inte att med kort varsel ta något extrapass och dumpa ansvaret på den andra föräldern. Eller plötslig få en festinbjudan och ändra schemat.

    Det blir rörigt och oförsägbart för barnen och sliter på ert samarbete


  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 16 Jun 2019 19:15
    #16
    Kjell2 skrev 2019-06-16 18:03:55 följande:

    Vad ni måste vara noga med är att i största möjligaste mån följa fastställt schema. Det går inte att med kort varsel ta något extrapass och dumpa ansvaret på den andra föräldern. Eller plötslig få en festinbjudan och ändra schemat.

    Det blir rörigt och oförsägbart för barnen och sliter på ert samarbete


    Fest, vad är det, något man kan äta? :D

    Jag förstår dig, men så har det varit hela tiden tycker jag. Vi vet i förväg om det finns möjlighet att jobba extra och jag hoppas att pappan är lika villig att få det att funka som jag är. Jag kan tänka mig att det första året får gå åt till att bara landa i det nya, kommer inte finnas energi eller tid till några utsvävningar utan det gäller nog bara att få en ny vardag att växa fram.

    Han har sin släkt här och ett flertal möjligheter till barnvakt, jag har min familj 50 mil bort. Men jag hoppas på att de kan ställa upp även om det är jag som behöver. Annars finns det ju Nanny- tjänster om jag vill få till någon fritidsaktivitet.
Svar på tråden Umgängesschema+skiftjobb