• kevin93

    Magknip barn 2 veckor

    hej alla föräldrar.

    Vi har en bebis hemma på 2 veckor, han har mått så himla bra dessa dagar i livet och man blev lite överraskad då man förväntat sig massa skrik. Nu för 3 dagar sen började han få lite besvär med magen på kvällarna och skrek i cirka 1 timme till och från. men det gick över sen. Kom tillbaka dagen efter och dagen därpå. igår så började detta redan vid 14:00 och trodde de också skulle gå över som de gjort tidigare, detta satt i fram till cirka 23;00 då han äntligen somnade. Han blev tillochmed röd vid ögonlocken pga tröttheten (förmodar vi) då har inte sovit många minuter pga vaknade av gaser och magknip. vi vet inte vad vi ska göra, har prova fisventil och masssera magen på honom men inget hjälper. 
    När han väl somnade så såg vi att han inte riktigt slappnade av utan la och var orolig och gjorde grimaser av smärtan.. När han vaknade imorse var de samma visa igen fast lite lite bättre då han inte skrek lika mycket. Han har sovit ganska mycket idag men när han väl är vaken så skriker han, och de är inte vanligt (jag är hungrig skrik, utan mer att han gråter och har ont)... är de någon som har tips på hur vi kan få honom att må nättre? ska ringa bvc imorgon då vi pratat med barnakuten men dom har inte mer tips än vi redan testat.
    Snälla hjälp oss. det är så jobbigt att se han gråta. ni som känner igen detta, vad har ni försökt med? 

    tack för att ni tog er tid att läsa.

  • Svar på tråden Magknip barn 2 veckor
  • Hvonbothmer

    Hej, vår son grät också väldigt mycket och vi trodde han hade ont i magen. På återbesöket på BB så sa dom att dom flesta tror att barnet har ont i magen när dom i själva verket är hungriga. Vilket innebär hysteriskt gråtande. Började ge ersättning förutom amning och nu är det världens nöjdaste kille.

  • kevin93

    Han äter väldigt bra, han ammar. menar du att vi ska testa ersättning istället ? 
    varför skulle det hjälpa ? allt han behöver finns ju i bröstmjölken ? 

    Vi märker att han har ont i magen då han är väldigt spänd, bajsar löst och fiser väldigt mycket. de måste alltså vara magen då  ? eller har jag helt fel 

  • IceKitten
    kevin93 skrev 2019-06-16 18:07:52 följande:

    Han äter väldigt bra, han ammar. menar du att vi ska testa ersättning istället ? 

    varför skulle det hjälpa ? allt han behöver finns ju i bröstmjölken ? 

    Vi märker att han har ont i magen då han är väldigt spänd, bajsar löst och fiser väldigt mycket. de måste alltså vara magen då  ? eller har jag helt fel 


    Nej, så länge hans viktkurva ser bra ut behöver ni absolut inte sluta amma.

    Vad som fungerade bäst på min lille var att se till att benen alltid var böjda när han sov (90°+ vid höften alltså) detta gjorde att han fes otroligt mycket mer medan han sov och fick ut alla gaserna.

    Jag hade exempelvis alltid armen under rumpan eller la jag upp benen på babynestets kant.
  • kevin93

    ja han går upp bra i vikt.

    De låter som några bra förslag, får testa detta inatt.
    tack så mycket

  • Anonym (Emma)

    De första två tre månaderna har jag låtit barnen ligga mer eller mindre konstant vid bröstet och jag håller med ovanstående, ofta är det mat de skriker efter så amma på även om du tänker att ?bebisen borde va mätt?.

  • Hvonbothmer

    Nej inte sluta amma utan lägga till ersättning. Va tips från barnmorskan. Amma så mycket det bara går. Är det gaser så testa att köra grodan. Knäna upp mot magen och fötterna i hop. Finns även miniform droppar som är väldigt bra. Samlar upp luften i magen.

  • Anonym (sessan)

    Sen tar det ofta 1 till 2 månader innan bebis har lärt sig att bajsa. Det var vad min bvc sköterska sa till mig. Klart att de får lite ont i magen innan de kommer på hur det fungerar.

    Sen kan det såklart vara något bebis reagerar på, undvik starkt kryddad mat, lök etc.

    Hoppas att din lilla får må bättre snart.

  • Anonym (Inte ersättning)

    Att lägga till ersättning ovanpå amningen för att en tvåveckors bebis har magknip kan vara det absolut sämsta råd jag har hört. För det första kommer det att störa amningen som enligt TS funkar bra. Det går ju inte att bara ta bort tillägg hur som helst utan då måste man öka mjölkproduktionen för att bebisen ska bli nöjd med bara bröstet sen. Nej TS, gör inte det. Fortsätt du amma, och amma istället oftare om din son verkar missnöjd. Inte säkert det hjälper men det kan ju vara så att han blir lugnare vid tutten. Ersättning kan dessutom vara mer hårdsmält för magen (har två delammade barn), och då kan bebisen få mer magknip, bli förstoppad mm. Ingen bra ide.

    Sen är det ju så (väldigt bra att veta) att nästan alla bebisar blir missnöjda vid två veckors ålder. Det är bara så. De gråter mer, skriker mer, är mer missnöjda. Vissa kanske har kolik, andra kanske är hungriga, men det är en helt normal utveckling. Missnöjet brukar hålla i sig till runt 3 månader. Jag har tre barn och så har det verkligen varit med alla tre. Hyfsat lugna till två veckor och sen har man fått kämpa mer för att hålla dem nöjda ett tag, till de plötsligt har vuxit ifrån missnöjet.

    Mitt bästa tips är att amma ofta, man behöver inte vänta någon viss tid mellan amningarna, att sitta på pilatesboll med bebisen i famnen och gunga, det brukar lugna den mest missnöjda bebis, och även testa en babybjörn babysitter. Mina barn har alltid blivit lugna av att gungas försiktigt i den.

  • Elin P

    Har ni bärsjal eller en bra sele? Det kan hjälpa bebis att komma till ro om han får mycket kroppskontakt. Sedan kan det vara en idé att prova med napp, många har stort sugbehov också. Jag har burit mina väldigt mycket hela dagarna när de var så små.

  • Hvonbothmer

    Till anonym.. även om man helammar så kan det vara så att mjölken inte räcker till därav ersättning. Är bebisenninte mätt så är det väl värt att prova. Man märker ju rätt snabbt om det hjälper. Har 2 barn så också erfarenhet.

  • Anonym (R)

    Vi är i samma situation, dock ammar vi inte utan ger ersättning. Vi har fått testa oss fram med hjälp av BVC men några tips:

    - minifom

    - sempers magdroppar

    - fänkålste

    - testa sluta med d-dropparna i några dagar, finns olika varianter att ge om det är d-dropparna som ger magknip

    - magmassage

    - "cykla" med benen

    För oss funkade minifom och fänkålste samt byte av ersättning. Hoppas det löser sig för er pojke :)

  • IceKitten
    Anonym (R) skrev 2019-06-17 17:10:42 följande:

    Vi är i samma situation, dock ammar vi inte utan ger ersättning. Vi har fått testa oss fram med hjälp av BVC men några tips:

    - minifom

    - sempers magdroppar

    - fänkålste

    - testa sluta med d-dropparna i några dagar, finns olika varianter att ge om det är d-dropparna som ger magknip

    - magmassage

    - "cykla" med benen

    För oss funkade minifom och fänkålste samt byte av ersättning. Hoppas det löser sig för er pojke :)


    Nu vet jag inte exakt hur ger fänkålste men bara så du vet så avråder Livsmedelsverket från att ge det till barn under 4 år samt till ammande mammor.
  • Anonym (Inte ersättning)
    Hvonbothmer skrev 2019-06-17 08:33:27 följande:

    Till anonym.. även om man helammar så kan det vara så att mjölken inte räcker till därav ersättning. Är bebisenninte mätt så är det väl värt att prova. Man märker ju rätt snabbt om det hjälper. Har 2 barn så

    [quote=79696133][quote-nick]Hvonbothmer skrev 2019-06-17 08:33:27 följande:[/quote-nick]Till anonym.. även om man helammar så kan det vara så att mjölken inte räcker till därav ersättning. Är bebisenninte mätt så är det väl värt att prova. Man märker ju rätt snabbt om det hjälper. Har 2 barn så också erfarenhet.


    Nu skriver ju TS att bebisen går upp bra i vikt så då kan man omedelbart utesluta att bröstmjölken inte skulle räcka till. Eller hur? Varför då börjar fippla med ersättning som bara kommer strula till amningen? Att en tvåveckors bebis är strulig i magen och gråtig är ju helt normalt. Tyvärr!
Svar på tråden Magknip barn 2 veckor