• Anonym (Tänka klokt)

    Vad bäst göra med ett arv på ca 500.000 kr (barnfamilj med hus -spara/amortera/placera mm)

    Hej,

    Har fått ett arv på 500.000 kr och vill ha råd vad klokast göra med pengarna. Vi har 3 småbarn och bor i hus med belåningsgrad på ca 35%. Lån på ca 1.2 milj. Amorterar idag 1.500kr / månad.

    "Pengarna" vi har, har vi satt in i huset. 0 i buffert!!! Det enda sparande vi har gjort är till barnen där vi har idag ca 200.000 kr i fonder. Pengar i mitt namn som jag vill bestämma över och utöka sparandet så att vi kan hjälpa till med kostnader för utbildning, ev kontantinsats osv.

    Bilen 5 år gammal - utan lån (kör mkt o vill inte ha för gammal bil som kostar/går sönder). Så småningom kommer det bli dags att byta ut vitvaror i huset då de är relativt gamla och det är alltid något med äldre hus. I dagsläget kan vi inte spara mkt från våra löner då vi har gått ner i tid pga barnen.

    Vad hade ni gjort med 500.000kr? Prio 1 tänker jag sätta undan till en bra buffert (250.000 kr på ett bankkonto)? Fylla på barnens fondkonto med 50.000 kr? Amortera av en summa, 200.000 kr?

    Hur ser er situation ut? Barnfamiljer med hus? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Vad bäst göra med ett arv på ca 500.000 kr (barnfamilj med hus -spara/amortera/placera mm)
  • Kjell2

    Lågt belånat hus, inga dumlån antar jag, sparade pengar till barnen och ingen egen buffert.

    Sätt av en del till buffert för att kunna hantera kriser. Överväg att bränna en del på något roligt i närtid.

    Saker pengarna går att använda till utöver att investera långsiktigt
    Gå ner på deltid för att få mer tid med barnen
    Grundplåt till båt, husvagn, sommarstuga
    Pool
    Ordentlig standardhöjning på huset

  • Anonym (ml)

    Buffert
    Händer något med huset så rullar pengarna rätt snabbt
    Nytt tak  200 000-250 000
    Dränering av källare 200 000
    Sedan är det ju ommålning av fönster, fasad.
    Övrigt underhåll av hus
    Då slipper ni låna när det behövs

  • Pilsner
    Anonym (ml) skrev 2019-06-16 18:20:44 följande:

    Buffert
    Händer något med huset så rullar pengarna rätt snabbt
    Nytt tak  200 000-250 000
    Dränering av källare 200 000
    Sedan är det ju ommålning av fönster, fasad.
    Övrigt underhåll av hus
    Då slipper ni låna när det behövs


    Slippa låna när behövs? Att hitta hantverkare, få dem att göra jobbet och sedan fakturera tar ju månader. Då har man gott om tid på sig att låna pengar igen.

    Själv skulle jag amortera av nu och låna igen då/om det behövs.
  • Anonym (Anna)

    Om barnen är små och ni redan fått ihop 200 000 kr, så skulle jag inte sätta in extra till dom.

    Jag skulle investera 250 000 i fonder/aktier för att jobba upp en långsiktig buffert/pensionsspar.

    De andra 250 000 skulle jag sätta i en lågriskfond, och ha som buffert i närtid.

    Jag skulle inte låsa in pengarna i huset. 

  • Anonym (aktier)

    Klarar ni er utan att gå på knäna ekonomisk så hade jag hade placerat dem i aktier direkt. 700000 (inklusive dina 200´ kan ge dig 50´-60´(eller om du får experthjälp mer) gratis om året.
    Spara den summan varje år och ge er 10 år att skapa en bra aktieportfölj. Då har ni en  bra grund att stå på.
    Sedan har ni faktisk er ålderdom mer tryggad och ni har ett arv till era barn också.

  • Anonym (Tänka klokt)
    Anonym (aktier) skrev 2019-06-16 20:12:56 följande:

    Klarar ni er utan att gå på knäna ekonomisk så hade jag hade placerat dem i aktier direkt. 700000 (inklusive dina 200´ kan ge dig 50´-60´(eller om du får experthjälp mer) gratis om året.

    Spara den summan varje år och ge er 10 år att skapa en bra aktieportfölj. Då har ni en  bra grund att stå på.

    Sedan har ni faktisk er ålderdom mer tryggad och ni har ett arv till era barn också.


    Schysst av alla er att svara, tack!

    Jag är inte så insatt när det gäller aktier. Läste en bra blogg för några år sedan när äldsta barnet var bebis och bestämde mig då för aktiefonder med hög och mellanhög risk. På 4 år har jag totalt fått 35 % avkastning så de har ändå gått bra. Kapitalförsäkring hos Avanza, fonder som inte kostar mkt och barnen som förmånstagare.

    Sen har jag en egen ISK som jag ännu inte börjat spara i men planerar. Har ingen tjänstepension via jobbet så den hade behövts fyllas på.
  • Anonym (Tänka klokt)
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-16 20:06:07 följande:

    Om barnen är små och ni redan fått ihop 200 000 kr, så skulle jag inte sätta in extra till dom.

    Jag skulle investera 250 000 i fonder/aktier för att jobba upp en långsiktig buffert/pensionsspar.

    De andra 250 000 skulle jag sätta i en lågriskfond, och ha som buffert i närtid.

    Jag skulle inte låsa in pengarna i huset. 


    Det låter bra! Inte bättre dock att ha bufferten i närtid på ett bankkonto? Fonder med lågrisk ger väl nästan samma avkastning och tar ändå några dagar att sälja av?

    Har velat åka på charterresa med barnen under en längre tid men en vecka kostar typ 40-45.000kr (all inclusive)

    Mkt pengar att bränna på en vecka men så har man gjort det och inte går och tänker på det hela tiden.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Tänka klokt) skrev 2019-06-17 05:45:05 följande:
    Det låter bra! Inte bättre dock att ha bufferten i närtid på ett bankkonto? Fonder med lågrisk ger väl nästan samma avkastning och tar ändå några dagar att sälja av?

    Har velat åka på charterresa med barnen under en längre tid men en vecka kostar typ 40-45.000kr (all inclusive)

    Mkt pengar att bränna på en vecka men så har man gjort det och inte går och tänker på det hela tiden.
    Det där med bankkonto eller inte är svårt. Avanza har ett där man får i alla fall 0,7%.
    Jag har själv sådant som ska användas inom ett år (planerat) på konto, även om jag retar mig ibland på att jag inte får någon avkastning.

    Naturligtvis kan ni unna er en semesterresa också Glad Mitt råd var främst att dela upp pengarna långsiktigt och kortsiktigt, sedan summorna bestämmer ni ju själv.
Svar på tråden Vad bäst göra med ett arv på ca 500.000 kr (barnfamilj med hus -spara/amortera/placera mm)