• VSG

    Gravidillamående

    Hej! Jag känner att jag är desperat nu! Jag är gravid i vecka elva och har sånt extremt gravidillamående - däremot inte hyperemesis, men har behövt åka in till sjukhus för dropp och illamåendesprutor.

    Jag har testat otroligt mycket från Postafen, till Lergigan, Lergigan Comp, åksjukearmband, äta lite men ofta, äta något direkt när jag vaknar, aldrig ha tom mage, citronvatten osv. Behöver alla tips jag kan få! Vad fick er att känna att livet var en aning värt att leva under den här tiden?

    Har för tillfället fått Primperan, men upplever ej att det fungerar heller. Är inne på min fjärde vecka med dagliga spyattacker och illamående

    ALLA tips, verkligen alla, alla, alla är välkomna!

  • Svar på tråden Gravidillamående
  • Pimpinellan

    Att äta salt mat hjälpte mig. Riktigt salt som pommes, jordnötter, nudlar. Allt sött förvärrade illamåendet. Vanligt vatten mådde jag också illa av och där funkade märkligt nog svag saft trots att det smakade lite sött! Vatten är ju döden för magkatarrmagar så jag tror det var den likheten  som gjorde att jag inte tålde vatten. Lergigan comp hjälpte faktiskt mig, så trist för dig att det inte funkar. Du får hoppas du tillhör de där där illamåendet snart avtar efter v.12.

  • VictoriaL

    Jag hade som dig den senaste graviditeten, spydde varje dag fram till förlossningen.... Men mjölk fungerade för mig, däremot läsk och juice var som gjort för att spy. Fick även Lergigan Forte som var sååå mycket bättre än comp. Sen fick jag även magmedicin för surauppstötningar utskrivet och de tog faktiskt bort lite av kvöljandet. Så hur jag överlevde? Ja du haha. Tänkte att nu är ser fan en spya närmare förlossning typ... Usch hoppas de ger med sig för dig!!!

  • Glitterpinnar

    Stackare, vet hur jävligt det är. För mig var det att äta ofta, aldrig få tom mage, och bara äta kall mat såsom pastasallad, mackor, grillade kycklingskivor, oboy.. Hoppas du mår bättre snart<3

  • VSG
    Pimpinellan skrev 2019-06-16 20:41:48 följande:

    Att äta salt mat hjälpte mig. Riktigt salt som pommes, jordnötter, nudlar. Allt sött förvärrade illamåendet. Vanligt vatten mådde jag också illa av och där funkade märkligt nog svag saft trots att det smakade lite sött! Vatten är ju döden för magkatarrmagar så jag tror det var den likheten  som gjorde att jag inte tålde vatten. Lergigan comp hjälpte faktiskt mig, så trist för dig att det inte funkar. Du får hoppas du tillhör de där där illamåendet snart avtar efter v.12.


    De "bra"dagar jag hade i början åt jag ganska mycket pommes och nudlar, men det blev svårare att behålla något ö.h.t. Och jag håller med om vatten, att endast dricka det gick inte (har iofs svårt att dricka "bara" vatten på morgonen i vanliga fall med). Igår hade jag min första dag, på över en månad, som jag fick behålla allt jag åt/drack.
  • VSG
    VictoriaL skrev 2019-06-16 21:23:32 följande:

    Jag hade som dig den senaste graviditeten, spydde varje dag fram till förlossningen.... Men mjölk fungerade för mig, däremot läsk och juice var som gjort för att spy. Fick även Lergigan Forte som var sååå mycket bättre än comp. Sen fick jag även magmedicin för surauppstötningar utskrivet och de tog faktiskt bort lite av kvöljandet. Så hur jag överlevde? Ja du haha. Tänkte att nu är ser fan en spya närmare förlossning typ... Usch hoppas de ger med sig för dig!!!


    Hur klarade du dig så länge? Jag känner att jag är på gränsen till galenskap, och jag är endast i vecka elva. Konstigt att de ej erbjudit mig forte, den är väl ännu starkare än compen? Jag har också fått medicinen mot sura uppstötningar, esomeprazol. När jag skulle hämta ut den, eller snarare, när min sambo skulle hämta ut den åt mig så tyckte kvinnan på apoteket att det var konstigt att jag skulle ta den till kvällen och inte på morgonen som de flesta brukar. Kan det ha att göra med att man oftast mår illa på morgonen och min läkare ville förebygga det genom medicinen?
  • VSG
    Glitterpinnar skrev 2019-06-18 08:40:55 följande:

    Stackare, vet hur jävligt det är. För mig var det att äta ofta, aldrig få tom mage, och bara äta kall mat såsom pastasallad, mackor, grillade kycklingskivor, oboy.. Hoppas du mår bättre snart<3


    Jag har så svårt att hitta balansen där, mellan att inte äta för mycket och inte äta för lite. För om jag är hungrig så spyr jag (eller ja, hulkar saliv), har jag ätit för mycket spyr jag. Och hur ofta åt du?


    Idag var första gången jag lyckades ta mig ut helt själv, (min sambo hade tagit semester förra veckan för att vi skulle åka till Italien, men fick ställa in det pga mitt mående) så de få gångerna jag kommit ut den senaste månaden har varit i sällskap av honom eller min syster. Köpte en caesarsallad, det enda jag var sugen på idag, och jag har fått behålla den!!!! Skrattande

  • Pimpinellan
    VSG skrev 2019-06-18 11:54:07 följande:
    De "bra"dagar jag hade i början åt jag ganska mycket pommes och nudlar, men det blev svårare att behålla något ö.h.t. Och jag håller med om vatten, att endast dricka det gick inte (har iofs svårt att dricka "bara" vatten på morgonen i vanliga fall med). Igår hade jag min första dag, på över en månad, som jag fick behålla allt jag åt/drack.
    Det kanske börjar vända för dig? Glad Hoppas det slutar före v.27 som blev min gräns med sista barnet... Fick rusa ut från badrummet om maken duschat, magen bara vände sig av lukten! Lägg på lite bajsblöjor från storebror, usch, jag tycker jag hulkade mig genom hela graviditeten.
    Lycka till!
  • nernu

    Fil och sura äpplen. Ofta. Och även om det inte känns så så måste man påminna sig själv och be andra påminna om att det inte är för evigt. Det känns ju som att det aldrig kommer ta slut när man är i det men så är det inte.

  • Natttis

    Urch jag vet hur du känner dig jag var sjukt illamående i början och vecka 13-14 äntligen börja jag känna mig normal. Men äter jag inte när jag börjar känna illamåendet komma då får jag för mina synder och mår illa resten utav dagen. Och jag är nu i vecka 18. Så för mig är det ät ofta och små portioner eller må pyton.

  • VictoriaL
    VSG skrev 2019-06-18 11:59:12 följande:

    Hur klarade du dig så länge? Jag känner att jag är på gränsen till galenskap, och jag är endast i vecka elva. Konstigt att de ej erbjudit mig forte, den är väl ännu starkare än compen? Jag har också fått medicinen mot sura uppstötningar, esomeprazol. När jag skulle hämta ut den, eller snarare, när min sambo skulle hämta ut den åt mig så tyckte kvinnan på apoteket att det var konstigt att jag skulle ta den till kvällen och inte på morgonen som de flesta brukar. Kan det ha att göra med att man oftast mår illa på morgonen och min läkare ville förebygga det genom medicinen?


    Ja det vet jag inte, ärligt talat så tog sig nog psyket en liten törn... Men så fort hon var ute kände jag inte av illamående alls. Precis forte är starkare och har inte illamående som biverkning som just compen har :)

    Just om när man ska ta magmedicinen vet jag inte, jag tog vid behov så de kunde bli både morgon och kväll. Som sagt hoppas sååå att de släpper snart!!
  • Tripp
    VSG skrev 2019-06-16 20:35:27 följande:

    Hej! Jag känner att jag är desperat nu! Jag är gravid i vecka elva och har sånt extremt gravidillamående - däremot inte hyperemesis, men har behövt åka in till sjukhus för dropp och illamåendesprutor.

    Jag har testat otroligt mycket från Postafen, till Lergigan, Lergigan Comp, åksjukearmband, äta lite men ofta, äta något direkt när jag vaknar, aldrig ha tom mage, citronvatten osv. Behöver alla tips jag kan få! Vad fick er att känna att livet var en aning värt att leva under den här tiden?

    Har för tillfället fått Primperan, men upplever ej att det fungerar heller. Är inne på min fjärde vecka med dagliga spyattacker och illamående

    ALLA tips, verkligen alla, alla, alla är välkomna!


    Stackare, och så klagar man på sitt egna illamående men det är ju inte att jämföra. Det är nog olika vad som triggar att spy. Jag antar att det i ditt fall kan handla om triggers av lite vad som? I mitt fall verkar vanligt kranvatten på morgonen trigga igång en attack, likaså kaffe. Går bättre senare på dagen, men inte just på morgonen. Då äter jag kardemummaskorpor eller linskakor innan jag går upp ur sängen.
Svar på tråden Gravidillamående