• Meriall

    Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?

    Skulle gärna vilja ha ett barn till om möjligt, är 38 nu, men det är inte alls läge. Undrar hur svårt det var för er att bli gravida vid 40-41? Går det utan hjälp? Eller vilken hjälp behövde ni? Fick ni några missfall innan. Funderar om det är något att tänka på eller är det bara i undantagsfall det kan gå?

    Jag fick barn för 2 år sen och då blev jag det på första "försöket" (slarv).

  • Svar på tråden Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?
  • BuoBä

    Det är helt individuellt så hur lätt/svårt det varit för någon annan är helt irrelevant för dig. Tråkigt svar, men så är det.

    Du kan få en fingervisning genom att titta på kvinnor i släkten, hur sent/lätt de fått barn och när de kommit i klimakteriet, men du kommer ändå inte få facit förrän du själv testar att bli gravid.

  • Ebo88

    Jag är bara 31år men både min gammelfarmor och gammelmormor hade 11 respektive 9 barn var.

    Gammelfarmor fick 4 barn vid ålder 40år-48år och gammelmormor fick 3 barn vid ålder 43år-47år.

    Min styvmamma fick vår lillasyster när hon skulle fylla 41år (lillasyster kom januari och hon fyller april) Jag tror det tog 3 försök för dom

    Min svägerska hade fyllt 41år ganska precis när deras dotter kom. Det var på andra försöket. Innan dottern blev till så fick dom ett tidigt mf i v.6 och det försöket hade tagit sig på 1a

  • Littlestar78

    Jag blev oplanerat gravid 3 månader efter att jag hade träffat min man. Slutade dessvärre i ett MA. Efter att mensen kommit igång riktigt efter de, vilket va i slutet på februari bestämde vi oss för att försöka igen och nu i juni dök mensen inte upp utan i stället ett fint pluss på testet. Nu håller vi tummarna att vi får behålla vårt lilla frö denna gång.

  • gunbran

    Jag hade börjat tro att det inte skulle gå att bli gravid igen. Har varit oskyddad i 10 månader och i princip bara väntat att mensen ska upphöra av andra orssker. Men så nu plötsligt visar det sig att jag är gravid, 45 år gammal.

    Min mormor födde 14 barn, varav det sista vid 44 års ålder, så jag har väll det i generna. ????

    Men som sagt, det är högst individuellt!

  • Acp76

    Plussade dagen efter min 43-årsdag. Tog min sista p-spruta förra sommaren & det tog månader innan mensen kom tillbaka. Så från februari i år då mensen började & fram till plusset i Juli hade vi ?försökt?. Tog sig fort tycker jag pga min ålder.

  • flinusa

    Är 46 år och väntar mitt tredje barn den 3 april 2020. Skedde helt naturligt och var väldigt oväntat! Blir ett ganska stort hopp då dom andra barnen är 11 och 13 och det yngsta hinner bli 12 tills dess.

  • Jensanhappy
    flinusa skrev 2019-08-31 19:58:30 följande:

    Är 46 år och väntar mitt tredje barn den 3 april 2020. Skedde helt naturligt och var väldigt oväntat! Blir ett ganska stort hopp då dom andra barnen är 11 och 13 och det yngsta hinner bli 12 tills dess.


    Underbart och grattis!
    Jag och min 16 år yngre sambo kör på oskyddad då vi sa att sker det så sker det, är 46 helt frisk och kry, mamma fick en oväntad syster till mig vid 46 års ålder allt är möjligt så länge man är fertil oavsett ålder till klimateriet hoppar in.
    Han vet att han är fertil och även jag.
    Ger mig lite hopp iallfall då jag inte haft turen att möte mannen i mitt liv först sedan nu <3
  • IamtheRose

    Tog sig på första försöket när jag var 39. Fick tyvärr avbryta den graviditeten pga kromosomskada. Sen tog det sig eftet första mensen efter aborten. Trean kom efter jag fyllt 40. Nu råkade vi slarva med preventivmedel EN enda gång precis innan jag fyllde 42 och minsann om jag inte är gravid igen, bf mars. Mina första 2 barn tog längre tid på sig så för min del verkar jag ha blivit mer fertil med åldern konstigt nog. Eller så är det helt enkelt slumpen.

  • Hellodan

    Hej, Jag är ny här men går in och kikar då och då, men aldrig varit aktiv. Har inga barn sedan tidigare och är 42 år fyllda. Jag och min sambo som är 40 (som inte heller har barn) bestämde oss för att "låta det ske om det sker" i augusti. Och det skedde.... i augusti, utan någon som helst koll på ägglossning etc. Chockartat och superskoj! Nu i vecka 8 och hoppas innerligt att den vill stanna i magen tills maj. Hoppas detta ger lite hopp till er andra som passerat 40 :).

Svar på tråden Hur svårt var det att bli gravid vid 40-41 (ni som blivit)?