• Anonym (Mamman)

    Min son fick ett F

    ... i betyg och vi föräldrar fick ingen information om att han inte skulle bli godkänd. Är det inte lärarnas skyldighet att informera om ett barn riskerar att bli underkänd?

  • Svar på tråden Min son fick ett F
  • Anonym (,)

    Hör av dig till skolan och fråga varför ni inte fått information.
    kan informationen ha fastnat hos sonen?

  • Anonym (Ålder)

    Beror på barnets ålder men vid kvartssamtal / utvecklingssamtal så brukar ju föräldrar bli upplysta om hur ens barn ligger till i ämnena och ifall dom riskerar att bli underkända.

    Vissa lärare brukar även maila om hur ens barn ligger till, men det ska iaf förmedlas på samtal.

    Så beroende på situationen så kan det vara en miss från läraren men det är ju fortfarande eleven som inte har nått upp till målet.

    Och även hur god i syn föräldern har i barnets skolgång.

    Och som nämt innan - ålder på barnet.

  • Anonym (Fröken)
    Anonym (,) skrev 2019-06-16 21:48:03 följande:

    Hör av dig till skolan och fråga varför ni inte fått information.
    kan informationen ha fastnat hos sonen?


    Vad har sagts vid utvecklingssamtal, och när hade ni det senast?
  • Anonym (Mamman)

    Vid utvecklingssamtalet som var ca 1 månad innan skolan slutade för sommaren hade han ett preliminärt c i ämnet. Bara gott omdöme.

  • Anonym (A)
    Anonym (,) skrev 2019-06-16 21:48:03 följande:
    Hör av dig till skolan och fråga varför ni inte fått information.
    kan informationen ha fastnat hos sonen?
    Ja, kolla upp med skolan.
  • Anonym (Fröken)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-06-16 21:53:52 följande:

    Vid utvecklingssamtalet som var ca 1 månad innan skolan slutade för sommaren hade han ett preliminärt c i ämnet. Bara gott omdöme.


    Då skulle jag höra av mig till skolan imorgon och be om information kring detta.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (,) skrev 2019-06-16 21:48:03 följande:

    Hör av dig till skolan och fråga varför ni inte fått information.

    kan informationen ha fastnat hos sonen?


    Sonen har inte heller fått någon information, men han antog att orsaken är att han missat att göra en uppgift på grund av att han varit sjuk. När han sen skulle få den av läraren var hon sjuk och sen glömde hon bort det. När sonen inte fick den efter 2 påstötningar från sonen trodde han att han slapp. Nu vet jag inte om detta är orsaken men oavsett borde väl vi fått information om det och en chans att hjälpa sonen till godkänt?!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Fröken) skrev 2019-06-16 21:55:34 följande:

    Då skulle jag höra av mig till skolan imorgon och be om information kring detta.


    Det ska jag såklart göra men är inte lärarna skyldiga att informera de föräldrar vars barn riskerar få underkänt?
  • Anonym (Fröken)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-06-16 22:01:39 följande:

    Det ska jag såklart göra men är inte lärarna skyldiga att informera de föräldrar vars barn riskerar få underkänt?


    Är han under 18?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Fröken) skrev 2019-06-16 22:02:08 följande:

    Är han under 18?


    Ja, han är 13 och just slutat sjuan. Hade han varit myndig hade jag självklart inte ifrågasatt varför vi föräldrar inte blivit informerade. Då anser jag läget vara ett helt annat.
Svar på tråden Min son fick ett F