• Mon 17 Jun 2019 11:47
    1316 visningar
    7 svar
    7
    1316

    Vill bara liggamma

    Har en tjej på 4,5 månad som bara vill liggamma.

    Försöker jag sitta upp med henne skriker hon som om jag gjort illa henne så fort jag försöker lägga henne vid tutten. Hon spänner, vrider sig, drar undan huvudet så det är heeeeelt omöjligt att amma i någon annan position än liggandes i sängen.

    Har ni något tips? Börjar bli lite desperat då det faktiskt är sommar och jag skulle vilja gå ut lite i det fina vädret men blir ju begränsad av att jag måste ligga ner.

    Kan tilläggas att hon får ersättning 1-2 gånger om dagen och det är för att jag ska kunna gå ut nångång utan vara superstressad av att hon vill amma mitt i allt. Vissa dagar får hon inte ersättning alls så har testat att ta bort den utan framgång.

  • Svar på tråden Vill bara liggamma
  • Mon 17 Jun 2019 20:41
    #1

    Håll ut. Jag menar att ges hon inte möjligheten att du ligger ner så kommer hon ju acceptera en förändring. Försök lägga henne vid bröstet i samma position som hon ligger i sängen, men du måste verkligen inte ägna all tillvaro liggandes i ett sovrum.

  • Tue 18 Jun 2019 12:04
    #2

    Ska försöka göra det, men det slutar med gallskrik varje gång istället. Men antar att om jag gör det tillräckligt många gånger så kommer det släppa tillslut...

  • Tue 18 Jun 2019 12:05
    #3

    Är det någon annan som haft samma problem? Hur ?löste? ni det?

  • Tue 18 Jun 2019 15:26
    #4

    Jag hade samma problem i ungefär samma ålder under samma årstid. Jag liggammade helt enkelt när det behövdes och försökte hitta sätt som funkade, tror det gav sig efter hand. De ändras och man lär känna deras quirks.

    Inte bästa rådet kanske men jag förstår hur begränsad man kan känna sig!

  • Wed 19 Jun 2019 11:50
    #5

    Är det du som måste ligga ned enligt henne, eller hon själv? Om det är hon, går det att lägga henne på offentliga skötbord och amma henne ståendes från sidan av skötbordet? Tex på café eller bibliotek? Eller på ett sånt där picnic-bord som finns i vissa parker/lekparker, att du sitter och hon ligger på bordet på en filt? Då kommer du ut i alla fall. Rinner mjölken för snabbt? Den rinner långsammare om du ligger ned, men det finns andra positioner. Sen kan man ju prova i bärsele? Annars finns ju alternativen att ligga på en filt i gräset/ på stranden i skuggan.

  • Wed 19 Jun 2019 16:40
    #6
    SI12344 skrev 2019-06-18 15:26:56 följande:

    Jag hade samma problem i ungefär samma ålder under samma årstid. Jag liggammade helt enkelt när det behövdes och försökte hitta sätt som funkade, tror det gav sig efter hand. De ändras och man lär känna deras quirks.

    Inte bästa rådet kanske men jag förstår hur begränsad man kan känna sig!


    Skönt att vi inte är de enda med det här problemet.

    Jag hoppas det ger med sig med tiden också ..
  • Wed 19 Jun 2019 16:44
    #7
    Em15 skrev 2019-06-19 11:50:14 följande:

    Är det du som måste ligga ned enligt henne, eller hon själv? Om det är hon, går det att lägga henne på offentliga skötbord och amma henne ståendes från sidan av skötbordet? Tex på café eller bibliotek? Eller på ett sånt där picnic-bord som finns i vissa parker/lekparker, att du sitter och hon ligger på bordet på en filt? Då kommer du ut i alla fall. Rinner mjölken för snabbt? Den rinner långsammare om du ligger ned, men det finns andra positioner. Sen kan man ju prova i bärsele? Annars finns ju alternativen att ligga på en filt i gräset/ på stranden i skuggan.


    Jag tror det är vi båda som måste ligga ner faktiskt. Förut fungerade att amma i bilen om hon typ låg i mitt knä och jag hängde över henne men det har hon slutat vilja göra också.

    Har provat i bärsele men hon tvärvägrar sitta i den i mer än 5 minuter ungefär. Ska försöka testa mer sjal, har börjat fungera på om hon tycker det är för varmt i famnen kanske? Hon är en vääääldigt varm bebis precis som jag var.

    Tack för tipsen!
Svar på tråden Vill bara liggamma