• Anonym (Anony­m)
    Mon 17 Jun 2019 15:10
    1918 visningar
    5 svar
    5
    1918

    Kan man radera delar ur sin journal?

    Jag är bipolär och har självskadebeteende och ocd, därför har jag kontakt med psyk. Det står en del mycket känsliga pinsamma och personliga saker i journalerna som jag bara vill få bort där ur.

    Jag har spärrat journalerna men till ingen nytta eftersom personalen varje gång kan läsa mina journaler ändå.

    Går det att radera delar ut journalen och hur går man tillväga då?

  • Svar på tråden Kan man radera delar ur sin journal?
  • Mon 17 Jun 2019 15:13
    #1
    -1

    Det går, men då ska det röra sig om rena faktafel eller missförstånd. Det är alltså kört för din del.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 15:16
    #2
    +1
    Agneta77söt skrev 2019-06-17 15:13:01 följande:

    Det går, men då ska det röra sig om rena faktafel eller missförstånd. Det är alltså kört för din del.


    Men om patienten mår mycket dåligt över vissa saker som står i journalen så borde man ju ha rätt att få det raderat.

    Det handlar trots allt om mig.
  • Anonym (qwert­y)
    Mon 17 Jun 2019 15:18
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-17 15:10:38 följande:

    Jag är bipolär och har självskadebeteende och ocd, därför har jag kontakt med psyk. Det står en del mycket känsliga pinsamma och personliga saker i journalerna som jag bara vill få bort där ur.

    Jag har spärrat journalerna men till ingen nytta eftersom personalen varje gång kan läsa mina journaler ändå.

    Går det att radera delar ut journalen och hur går man tillväga då?


    En googling bort
    Det är IVO som du ska vända dig till och du måste ha väldigt bra grunder till varför sakerna ska tas bort. Inte bara att de är pinsamma. Alla har fö personliga grejer skrivna i journalerna, det är liksom det de är till för.
    https://div.socialstyrelsen.se/juridiskt-stod/journalforstoring-ta-bort-innehall-i-en-patientjournal

  • Anonym (qwert­y)
    Mon 17 Jun 2019 15:23
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-17 15:16:55 följande:
    Men om patienten mår mycket dåligt över vissa saker som står i journalen så borde man ju ha rätt att få det raderat.

    Det handlar trots allt om mig.
    Så länge det inte rör sig om typ rena faktafel så är det enda du har rätt till då är tid hos en samtalskontakt som du kan prata med om varför du mår så dåligt av att informationen finns där.

    Jag vet ett fall där en tjej vars tvillingsyster hade använt sig av fel personnummer och gjort massa saker som skrevs in i journalen. Den här tjejen fick kämpa rätt så hårt för att få sakerna raderade från journalen. Fastän det rörde sig om egentligt faktafel. Hon kunde dock inte bevisa att det var tvillingsystern som fått vården. Är inte heller säker på om hon ens fick allt raderat när jag tänker efter.
  • Anonym (Det kan du)
    Thu 20 Jun 2019 03:50
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-17 15:10:38 följande:

    Jag är bipolär och har självskadebeteende och ocd, därför har jag kontakt med psyk. Det står en del mycket känsliga pinsamma och personliga saker i journalerna som jag bara vill få bort där ur.

    Jag har spärrat journalerna men till ingen nytta eftersom personalen varje gång kan läsa mina journaler ändå.

    Går det att radera delar ut journalen och hur går man tillväga då


     


    Ja det kan du. Om texten är missvisande och det inte behövs för framtida vård. Jag har fått hela min journal förstörd. 


Svar på tråden Kan man radera delar ur sin journal?