• snipsnap

    Lagar och regler vid dödsfall/begravning?

    Hej!

    Vem/vilka kan jag kontakta för att få reda på vilka möjligheter man har vid dödsfall/begravningar?

    Jag börjar bli gammal och vill skapa en slags "instruktion" som mina ungar kan följa den dagen jag lägger näsan i vädret. Jag betalar inte kyrkoskatt så det är s.k. "borgerlig" begravning som gäller. Jag vill inte att barnen ska behöva lägga ut 30-50.000 utan att det ska bli så billigt som möjligt. Har letat på webben flera veckor, men inte hittat svar på många av frågorna jag har.

    Till exempel:

    Kan man köpa en vanlig pappkartong istället för kista? I så fall, var?
    Kan efterlevande hämta min kropp på bårhuset själva med bil och släp?
    Vad kostar en kremering?
    Får efterlevande spara askan? Får den spridas var som helst?

    Osv. Det skulle vara fantastiskt om någon kunde tipsa om en kunskapskälla. Jag har fått förslag att prata med en begravningsbyrå. Men eftersom jag letar efter information som gör att dom får mindre jobb så tvivlar jag på att jag skulle få rätt hjälp.

    För övrigt är det ju lite märkligt att det tydligen inte finns någon tydlig, offentlig information om detta. Hmmm....

  • Svar på tråden Lagar och regler vid dödsfall/begravning?
  • Virriga Vera

    Min pappa skrev ner hur han ville att hans begravning skulle vara. Han ville inte ha tal, ingen musik, ingen annons och inga begravningsgäster. Vi valde då att ha en direktkremering och sedan träffades vi barn med våra familjer i minneslunden och hade en egen liten ceremoni. Det kändes väldigt bra eftersom pappa fick som han ville och vi fick ändå ta farväl på vårt sätt.


  • Lilleskorpans
    snipsnap skrev 2019-06-17 17:21:23 följande:

    Hej!

    Vem/vilka kan jag kontakta för att få reda på vilka möjligheter man har vid dödsfall/begravningar?

    Jag börjar bli gammal och vill skapa en slags "instruktion" som mina ungar kan följa den dagen jag lägger näsan i vädret. Jag betalar inte kyrkoskatt så det är s.k. "borgerlig" begravning som gäller. Jag vill inte att barnen ska behöva lägga ut 30-50.000 utan att det ska bli så billigt som möjligt. Har letat på webben flera veckor, men inte hittat svar på många av frågorna jag har.

    Till exempel:

    Kan man köpa en vanlig pappkartong istället för kista? I så fall, var?

    Kan efterlevande hämta min kropp på bårhuset själva med bil och släp?

    Vad kostar en kremering?

    Får efterlevande spara askan? Får den spridas var som helst?

    Osv. Det skulle vara fantastiskt om någon kunde tipsa om en kunskapskälla. Jag har fått förslag att prata med en begravningsbyrå. Men eftersom jag letar efter information som gör att dom får mindre jobb så tvivlar jag på att jag skulle få rätt hjälp.

    För övrigt är det ju lite märkligt att det tydligen inte finns någon tydlig, offentlig information om detta. Hmmm....


    Det bästa du kan göra är att prata med en begravningsbyrå för att få de svar som gäller, de är skyldiga att lämna information dessutom kommer de behöva anlitas oavsett. De har också mkt informativa broschyrer.

    jag kan svara utefter egen erfarenhet då jag skött om alldeles för många begravningar, enbart utanför kyrkan.

    Pappkartong kan vara svårt men det finns enkla kistor utan klädsel i spånskiva. Olackade och bara en helt vanlig låda utan krusseduller. Det billigaste alternativet. Vid en ceremoni används en så kallad bårduk i fint vävt mönster för att dölja "kistan" för anhöriga.

    Man får som anhörig själv inte hämta den avlidnes kropp. Inte heller sprida askan vart som helst. Och för detta krävs oftast tillstånd.
  • Virriga Vera
    Lilleskorpans skrev 2019-06-17 17:52:53 följande:
    Det bästa du kan göra är att prata med en begravningsbyrå för att få de svar som gäller, de är skyldiga att lämna information dessutom kommer de behöva anlitas oavsett. De har också mkt informativa broschyrer.

    jag kan svara utefter egen erfarenhet då jag skött om alldeles för många begravningar, enbart utanför kyrkan.

    Pappkartong kan vara svårt men det finns enkla kistor utan klädsel i spånskiva. Olackade och bara en helt vanlig låda utan krusseduller. Det billigaste alternativet. Vid en ceremoni används en så kallad bårduk i fint vävt mönster för att dölja "kistan" för anhöriga.

    Man får som anhörig själv inte hämta den avlidnes kropp. Inte heller sprida askan vart som helst. Och för detta krävs oftast tillstånd.
    Det finns kistor i wellpall och har du en direktkremering så köper du ingen kista alls.
  • Lilleskorpans

    Förlåt, skickade utan att ha skrivit klart.

    Själva kremeringen kostar inget då den ingår i den begravningsavgift alla folkbokförda betalar oavsett om du är med i svenska kyrkan eller inte.

    Vill man ha en ceremoni får man ofta låna kapellet som finns på de flesta kyrkogårdar. Sen kan anhöriga själva välja att spela cd musik/spela själva och hålla ett tal om man vill det. Annars kanske man bara väljer att ses vid tex minneslunden tillsammans. Där försvinner många kostnader så som kantor osv.

    Hoppas du fick lite mer klarhet i vad som gäller.

  • Lilleskorpans
    Virriga Vera skrev 2019-06-17 18:00:38 följande:

    Det finns kistor i wellpall och har du en direktkremering så köper du ingen kista alls.


    Det var något nytt. Tack för infon. Det alternativet fanns inte för oss vid ett tillfälle utan det var denna låda som likande spåskivor bara.
  • Ej förvånad

    Min halvbror dog för 8 månader sen. Han ville inte ha någon "riktig" begravning utan direktkremering. Vi lät begravningsbyrån sköta själva hämtningen från bårhuset. Sen en pappkartong och direktkremering för att sedan strös i en minneslund. Kostnad 8000 kr.

Svar på tråden Lagar och regler vid dödsfall/begravning?