• Mon 17 Jun 2019 21:14
    3413 visningar
    7 svar
    7
    3413

    Lutinus progesteron efter äl i normal cykel

    Hej!

    Vi har försökt att bli gravida i ett år, trodde alltid det var bara manlig faktor med nedsatt produktion och kvalité. Gjorde vårt första IVF försök men de kunde bara få ut 5 ägg och inget blev befruktad trots bra kvalité. Vi kände vi blev aldrig riktigt utredda

    Jag förmodar att jag har en för kort lutealfas också med 10-11 dagar, annars regelbunden mens. Min sambo har gjort sitt ex gravid två gånger trots hans spermier. Så nu är vi trötta på IVF grejen och vill ändra nåt annat, mer än kosttillskott osv.

    Jag funderar på att prova Lutinus som jag fått under IVF behandlingen men tog det ju aldrig då jag inte fått en embryo tillbaka.

    Idag eller imorgon har jag nog min äl enl CB. Tänkte i så fall se om min temp stiger och börjar då.

    Nån som har gjort så? Många som gör det har ju tidigare haft missfall och kanske det är nåt helt annat fel hos oss. Så svårt att veta.

  • Svar på tråden Lutinus progesteron efter äl i normal cykel
  • Fri 21 Jun 2019 23:39
    #1

    Hej!

    Nu gör jag ett litet experiment med Lutinus och testar ta 100mgx2 fram tills mensen kommer (eller inte). 

    Håller er uppdaterade. Hoppas på att jag inte får några biverkningar. Gör försöket en gång, sedan tar jag nästa gång Progesteronvärdet (online) då gynekologen tycker det är värdelöst...

  • Sat 22 Jun 2019 07:16
    #2
    Limarie skrev 2019-06-21 23:39:35 följande:

    Hej!

    Nu gör jag ett litet experiment med Lutinus och testar ta 100mgx2 fram tills mensen kommer (eller inte). 

    Håller er uppdaterade. Hoppas på att jag inte får några biverkningar. Gör försöket en gång, sedan tar jag nästa gång Progesteronvärdet (online) då gynekologen tycker det är värdelöst...


    Får du inte hjälp av gyn att ta Progesteronprov så kan du köpa blodprovsremisser via www.werlabs.se och www.blodkollen.se och www.medisera.se

    Progesteronprov ska tas på CD21 (en vecka efter ägglossning).

    Du kan testa med 3 Lutinus per dag eller 2 Crinone per dag. Ett bra tips är att använda Clearblue digitala ägglossningstest så är det lättare att veta mer exakt när ägglossningen infaller.

    Lycka till !
  • Sat 22 Jun 2019 19:39
    #3

    Tack för svaret. Använder CB och vet när än var ca men tempen stiger inte riktigt. Men att ta tempen är ny för mig och kännr jag har inte kommit igång riktigt.

    Kommer nog förlänga min lutralfas i några dagar nu. Vågade inte gå all in med Lutinus x3. Är ju ändå i min vanliga cykel och borde ha högre koncentration än under IVF. Och äckligt är det nu på sommaren och svårt att föra in mitt på stranden under dagen osv (Jo ni vet).

    Testet måste jag nog ta nästa cykel för att inte förfalska värdet.

    Hade ni testat d 14 med gravtest för att kunna sätta ut? Samtidigt borde mensen kommer kanske då om den annars kommer d 10 eller 11.

  • Sat 22 Jun 2019 19:50
    #4
    Limarie skrev 2019-06-22 19:39:50 följande:

    Tack för svaret. Använder CB och vet när än var ca men tempen stiger inte riktigt. Men att ta tempen är ny för mig och kännr jag har inte kommit igång riktigt.

    Kommer nog förlänga min lutralfas i några dagar nu. Vågade inte gå all in med Lutinus x3. Är ju ändå i min vanliga cykel och borde ha högre koncentration än under IVF. Och äckligt är det nu på sommaren och svårt att föra in mitt på stranden under dagen osv (Jo ni vet).

    Testet måste jag nog ta nästa cykel för att inte förfalska värdet.

    Hade ni testat d 14 med gravtest för att kunna sätta ut? Samtidigt borde mensen kommer kanske då om den annars kommer d 10 eller 11.


    Förstår att det kan vara svårt med Lutinus. Om du planerar någon resa utomlands i sommar tex till Grekland, Spanien eller italien, så kan du köpa progesteron receptfritt där på Apoteken. Det heter Utrogestan 100mg och kan tas både oralt och vaginalt. Ingen pinne behövs, och det rinner mycket mindre än Lutinus.

    Om du tar Lutinus 2 ggr per dag - ta då en på morgonen vid frukost och en på kvällen vid sängdags, så slipper du behöva sätta in Lutinus mitt på dagen på stranden !
  • Sat 22 Jun 2019 20:02
    #5

    Ta ett Clearblue digitalt gravtest samma dag du förväntar din mens, om det är negativt så sluta med progesteronet.

    Man kan också testa med receptfri Progesteronkräm som man smörjer på huden, (om du får slut på Lutinus). Säljs endast på nätet. Googla på Progesterall så hittar du. Bruksanvisning medföljer.

    Ytterligare ett alternativ är Trombyl 75mg (receptbelagt). Får man inte tag på det kan man köpa Albyl Minor 250mg som man köper receptfritt på Svenskt Apotek.

    Obs ! Man måste dela varje Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag, för att komma ner i rätt dos (under 100mg). Det fungerar milt blodförtunnande och kan förhindra ev blodproppar när embryot försöker fästa.

    För mer tips se ;

    www.fertilitetsguiden.com

    Samt boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Säljs på Bokus och Adlibris för ca 300kr.

    Du är också varmt välkommen till tråden där jag är mest, den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

  • Sun 23 Jun 2019 08:54
    #6

    När och hur många dagar tar man Trombyl? Trodde det är mest i fall man haft missfall.

    Vilka nackdelar har det att ta progesteroncreme? Verkar det inte mer systemiskt. Föreskriver man det utomlands lite oftare vid kortare lutealfas?

    Jag har ju en ok lång fas med 11 dagar men tycker det är lite på underkant.

    Jag tror ändå mest på manlig faktor hos oss respektive att mina ägg och hans spermier inte matchar riktigt. Så känns också jobbigt att nu prova allt möjligt från min sida. Han lyckades dock tidigare vara gravid med hans ex 2 gånger inom 1 år men med missfall.

    Man är lite förvirrad och vill prova nu saker utanför IVF. Göteborg verkar dock inte ha någon gyn som utreder en mer än med AMH och TSH. Så tråkigt. De frågade noll om min lutealfas. Känns som att det var, Ah du har mens, och pos äl test, då har du äl. Men nu när IVF inte funkade borde de kanske se över saker och ting.

    Känner ni nån privat gyn i västra Sverige som utreder lite mer noggrann? Ta t.ex. regelbundna ul? Kanske också innan en stimulationscyklus och mäta antalet antralfolliklar?

  • Sun 23 Jun 2019 09:12
    #7
    Limarie skrev 2019-06-23 08:54:24 följande:

    När och hur många dagar tar man Trombyl? Trodde det är mest i fall man haft missfall.

    Vilka nackdelar har det att ta progesteroncreme? Verkar det inte mer systemiskt. Föreskriver man det utomlands lite oftare vid kortare lutealfas?

    Jag har ju en ok lång fas med 11 dagar men tycker det är lite på underkant.

    Jag tror ändå mest på manlig faktor hos oss respektive att mina ägg och hans spermier inte matchar riktigt. Så känns också jobbigt att nu prova allt möjligt från min sida. Han lyckades dock tidigare vara gravid med hans ex 2 gånger inom 1 år men med missfall.

    Man är lite förvirrad och vill prova nu saker utanför IVF. Göteborg verkar dock inte ha någon gyn som utreder en mer än med AMH och TSH. Så tråkigt. De frågade noll om min lutealfas. Känns som att det var, Ah du har mens, och pos äl test, då har du äl. Men nu när IVF inte funkade borde de kanske se över saker och ting.

    Känner ni nån privat gyn i västra Sverige som utreder lite mer noggrann? Ta t.ex. regelbundna ul? Kanske också innan en stimulationscyklus och mäta antalet antralfolliklar?


    Jag inboxar dig (skickar privat meddelande till dig )istället. Klicka på kuvertet längst upp till höger för att läsa.
Svar på tråden Lutinus progesteron efter äl i normal cykel