• Anonym tipsar­e
    Mon 17 Jun 2019 21:59
    1348 visningar
    24 svar
    24
    1348

    Bo var i Stockholm!?

    Kanske kan ni hjälpa till med lite input om bostadsområden i Stockholm. Vi vill flytta inom ett par år, mest troligt blir det radhus/kedjehus/parhus, då villa nog blir för dyrt. Idag bor vi i en stor fyra i en lägenhet 10 min med tunnelbana från city och jag älskar närheten till stan. De hus jag hittills tittat på ligger ca en timme från stan, vilket avskräcker mig enormt då jag jobbar i stan samt gärna träffar tjejkompisarna i stan någon gång ibland. Hur funkar det att ha över en timmes enkel resväg till jobbet (plus hinna med lämning/hämtning på dagis)?

    Om jag skulle punkta ner min önskelista:

    - Norra sidan av stan då vi har alla våra familjer här

    - Max en timme med kollektivtrafik in till Södermalm (där jag jobbar), men gärna bara 45 min

    - Max 6,5 miljoner kr (ev kan vi betala lite mer, men helst inte)

    - Vill gärna bo i ett område med bra kollektivtrafik, badmöjligheter, grönområden, bra skolor, mycket barnfamiljer

    Dela gärna med er av era tips på härliga områden att bo i!

  • Svar på tråden Bo var i Stockholm!?
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 22:33
    #3
    Anonym (RRR) skrev 2019-06-17 22:04:21 följande:

    Knivsta. Låter långt, men tåget går rätt fort.


    Okej - var ligger Knivsta?
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 22:33
    #4
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-06-17 22:18:54 följande:

    Ingenting slår saltsjöbaden!


    Men dyrare än 6-7 miljoner gissar jag...
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 08:53
    #12
    Anonym (H) skrev 2019-06-17 23:34:38 följande:

    Sollentuna.

    Järfälla.


    Ja, absolut. Har du några konkreta tips på områden i så fall? :)
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 08:56
    #13
    Anonym (RRR) skrev 2019-06-17 22:55:59 följande:

    Strax norr om Märsta. Vid E4-an, fast norr om länsgränsen. Nära Arlanda.

    Med SL-pendeln (långsammare) direkt till Södra station. Man kan även åka SJ-tåg (snabbare).

    Uppfyller alla dina punkter, dvs lättpendlat, bra skolor, grönområden, badplats, mycket barnfamiljer etc.


    Ahaaa! Är uppväxt och har alltid bott längs med en tunnelbanestation så pendeln är helt obekant för mig Får kika på det! Bra med kommunikationer iaf. Varken mormor eller farmor (som hjälper oss en del med barnen) har nämligen bil!
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 08:57
    #14
    Anonym (...) skrev 2019-06-17 23:36:33 följande:

    Flytta till Södertälje vet jag..


    Lustigkurre där...
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 09:31
    #16
    Anonym (M) skrev 2019-06-17 23:50:27 följande:

    Järvastaden. Kanske lite dyrare men väl värt pengarna.


    Har haft lite span där då det är nära vårt nuvarande boende, men utropspriserna ligger på 8 miljoner och vi är inte så sugna på att lägga hela lönen på boendet ????
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 09:34
    #17
    Anonym (Uppsala!) skrev 2019-06-18 00:33:33 följande:

    Om du fortsätter 1,5 mil norrut från nyss nämnda trevliga Knivsta, kommer du till Uppsala, som också är trevligt - fast större och med mer möjligheter. Täta förbindelser till Sthlm med såväl tåg som SL-pendeltåg och buss. Tar typ 38 min med SJ-tåg till Sthlm C och lite längre till Södra station med SL-pendeln (går lite långsammare).

    Uppsala - Stockholms största förort.


    Har alltid sett mig som en Stockholmare som aldrig kommer lämna storstan, men vi får väl se Om alla andra alternativ känns orimliga så får vi kanske börja söka oss utanför länet. Men familj, vänner och jobb finns här, så även om det är bra kommunikationer känns det nog lite fel att flytta så långt bort...
  • Anonym tipsar­e Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 09:37
    #18
    Anonym (Fred) skrev 2019-06-18 08:58:54 följande:

    I Järfälla: Viksjö, Skälby, Västra Jakobsberg.


    Har kikat lite där, men upplever att restiden (dörr till dörr) blir typ 1 h 15 min (eller mer) varifrån jag än kollar. Jag kan inte ha 2,5 timme restid varje dag och varken kan eller vill vara bilburen Men jag kan ju ha kollat på ställen som ligger mer off än andra.
Svar på tråden Bo var i Stockholm!?