• Tue 18 Jun 2019 08:28
    1697 visningar
    4 svar
    4
    1697

    Hur mycket skörd ger en bönplanta?

    Jag planerar att börja odla från nästa år.. jag hittar inte svar på Google på några frågor

    Någon här inne som vet UNGEFÄR hur mycket skörd ger en bönplanta? Ja jag vet det beror på. Men men .. ger den typ 10 bönor? En knytnäve? 1/2 kilo? 1 liter? Har faktiskt ingen aning och vet därmed inte hur många bönplantor ska jg räkna med ..

    någon som vet ärtor kanske?

  • Svar på tråden Hur mycket skörd ger en bönplanta?
  • Prakti­sk58
    Tue 18 Jun 2019 09:03
    #1

    Det finns tusentals olika böner. Sedan beror det hur du sköter den.

  • Tue 18 Jun 2019 09:11
    #2

    Avkastning av odling finns det hur mycket som helst av på nätet. Hur tror du bönder gör för att planera sina odlingssäsonger? Är det åkerböna, bondböna, hästböna eller vad? Alla dessa ger olika avkastningar. Sedan går det inte beräkna per planta, helt omöjligt att veta exakt. Man beräknar per hektar, sedan finns det beräkningar hur många plantor det finns per hektar. Så du kan få ett genomsnitt men absolut ingen garanti.

    Kan däremot säga såhär, en planta kommer du inte långt med. Du behöver iaf odla 5x5 meter för att få någon form av "skörd" som du får nytta va. En planta ger dig någon måltid eller två.

  • Tue 18 Jun 2019 09:48
    #3
    Emerencia skrev 2019-06-18 09:11:40 följande:

    Avkastning av odling finns det hur mycket som helst av på nätet. Hur tror du bönder gör för att planera sina odlingssäsonger? Är det åkerböna, bondböna, hästböna eller vad? Alla dessa ger olika avkastningar. Sedan går det inte beräkna per planta, helt omöjligt att veta exakt. Man beräknar per hektar, sedan finns det beräkningar hur många plantor det finns per hektar. Så du kan få ett genomsnitt men absolut ingen garanti.

    Kan däremot säga såhär, en planta kommer du inte långt med. Du behöver iaf odla 5x5 meter för att få någon form av "skörd" som du får nytta va. En planta ger dig någon måltid eller två.


    Tack för svar ... jag vill börja odla på liten skala som en hobby eller fritidssysselsättning . Tanken var just att få 1-2 måltid av mina hemodlade bönor . Men får jag bara typ 10 bönor / planta då är det värt att ha flera plantor så jag verkligen får ihop en mål -- annars är det inte mycket att göra med dem...

    tack för tipsen att googla på avkastning det har jag inte provat. Kag googlade efter " skörd" men där fick jag inte upp något relevant
  • Prakti­sk58
    Tue 18 Jun 2019 11:38
    #4

    Finns många instruktionsvideor på youtube


    ">

Svar på tråden Hur mycket skörd ger en bönplanta?