• Anonym (Jones­)
    Tue 18 Jun 2019 09:17
    1213 visningar
    23 svar
    23
    1213

    Kommer jag vara fast med min vuxna son för alltid??

    Min 24-åriga son har betalningsanmärkningar och en del skulder (både privat och andra). Han var under två år sambo med en tjej men deras förhållande tog slut i vintras. Eftersom han inte får stå själv på ett hyreskontrakt så flyttade han då tillbaks till mig. Vi gillar absolut varandra och har egentligen inga större konflikter oss emellan, men varken han eller jag tycker väl att detta är något drömscenario att han flyttat hem igen. Jag har hjälpt honom att betala en del skulder och han har även "lånat" pengar (blir mörkrädd om jag tänker på att räkna ihop allt jag har lagt ut på honom) av mig och har sedan aldrig pengar att betala tillbaks.
    Jag hade egentligen planer på att flytta ut på landet, men sonen har inte råd med någon bil så och går inga bussar dit jag tänkte flytta så dessa planer har jag fått avstyra.
    Känns å ena sidan självklart att hjälpa sitt barn, men jag kan inte se något slut på det. och det känns ärligt talat rätt tungt!
    Jag har en normal lön, så lever inte i något överflöd men har det bra. Känns dock som att det lilla överskott som jag har, och det jag har sparat undan, har gått till honom och fortsätter att göra.
    Härom dagen fick han ett brev från Kronofogden med ytterligare en skuld som var uppe i typ 9000! Är inte ett alternativ att jag skulle stå som borgenär eller kontrakt på en lgh till honom då jag skulle gå runt med konstant magsår och inte veta om han betalar hyran eller om jag skulle få göra det. Och skulle jag betala hans hyra och sedan be honom om pengar så skulle jag oftast inte få några..

    Just nu känns det rätt hopplöst, han har fast jobb men inga pengar blir ju över.. känns som att jag är "fast" med honom för alltid och vet inte hur jag kan hjälpa honom! Älskar min son, men vill inte bo med honom tills jag dör!

  • Svar på tråden Kommer jag vara fast med min vuxna son för alltid??
  • Anonym (K)
    Tue 18 Jun 2019 09:22
    #1
    +1

    Flytta till landet du så får din son gå till biståndsenheten och be om hjälp med lägenhet. Han är vuxen och måste lära sig att ta hand om sig själv. Tydligen så lägger han pengar på skit ännu istället för att ordna upp det för sig själv.

  • Tue 18 Jun 2019 09:26
    #2
    +1

    Så länge du curlar en vuxen man kom du vara fast med honom.

    Även om det är tungt måste du sparka ut honom för att bli av med honom.

  • Anonym (Allva­rligt)
    Tue 18 Jun 2019 09:27
    #3
    +1

    Han har jobb men pengarna tar slut? Ska han leva även på dina pengar och under ditt tak tycker jag du kan du kräva av honom att veta exakt var som händer med varenda krona han tjänar och gör av med. Han utnyttjar dig och har säkert utnyttjat sitt ex. Röker han, köper mycket skitmat, onödiga saker osv? Dra in ALLT eller så åker han ut. Hårt men sant.

  • Barbro­45
    Tue 18 Jun 2019 10:17
    #4
    +1

    Det kärleksfullaste och mest omtänksamma du kan göra är att ställa krav på honom. Förr eller senare kommer han behöva ta ansvar för sin egen ekonomi, om inte annat när du gått bort. Hjälp honom att få kontakt med kommunens skuldrådgivare.

  • Anonym (I)
    Tue 18 Jun 2019 10:21
    #5

    Du hjälper inte honom, utan stjälper honom.

    Sluta curla en vuxen man.

    När ska han lära sig att ta hand om sig själv? Om årtionden när du inte finns längre?

  • Anonym (M)
    Tue 18 Jun 2019 10:23
    #6

    Det finns hyresvärdar som godkänner betalningsanmärkningar men det kan vara svårt att hitta dem. Du kan väl gå i borgen för honom annars?

  • Anonym (curla inte)
    Tue 18 Jun 2019 10:29
    #7

    Han får helt enkelt ansöka om skuldsanering. De skadar inte att söka om det i alla fall. Vad gör han av sin lön om han inte betalar sina skulder? Betalar han hyra till dig? Se till att han gör det! Förutom det så skall resten av hans lön gå till att betala skulderna som han dragit på sig. 

    Din son har inte lärt sig ekonomiskt ansvar, och nu kom verkligheten ikapp. Och din son äter upp din ekonomi. Du har ingen möjlighet att bygga upp den buffert du skulle kunna behöva. Han snyltar på dig. 

    Sök upp en ekonomisk rådgivare, kommunen har sådana. Släpa med pojkspolingen dit!

  • Tue 18 Jun 2019 10:34
    #8

    Lånar till sina barn är det man gör som förälder. De pengarna ska man inte förvänta sig att få tillbaka. Kan du bosätta dig på landet och ha lägenheten kvar i ditt namn ändå? Då får han ha den så länge han betalar för den. 

    Du skrev att han har fast jobb men hur hög är lönen? Om det är jobb på McDonald räcker inte lönen särskilt långt.

  • Anonym (B)
    Tue 18 Jun 2019 10:38
    #9

    Vad lägger han pengarna på???

  • Anonym (curla inte)
    Tue 18 Jun 2019 10:38
    #10
    Konservativ skrev 2019-06-18 10:34:48 följande:
    Lånar till sina barn är det man gör som förälder. De pengarna ska man inte förvänta sig att få tillbaka. Kan du bosätta dig på landet och ha lägenheten kvar i ditt namn ändå? Då får han ha den så länge han betalar för den. 

    Du skrev att han har fast jobb men hur hög är lönen? Om det är jobb på McDonald räcker inte lönen särskilt långt.
    Ja, det gör man. Tillfälligt. Om det inte går runt nån månad. Detta är ju varje månad, ständigt. Och han klarade inte ens att betala hyra för sitt eget boende. Men den här killen har slängt ut pengar som gått till fogde och har tydligen en hel del andra skulder. Här handlar det mer om att försörja en vuxen son som har jobb. DET är inte ok nånstans.
Svar på tråden Kommer jag vara fast med min vuxna son för alltid??