• Anonym (Frågor)

    Hur göra med boende?

    Hej!

    Skulle så gärna ha lite input från er kring hur vi ska göra för att få följande situation så bra som möjligt, eller så lite dålig som möjligt i alla fall.

    Jag och min fru kommer troligen att behöva gå skilda vägar, det är väldigt sorgligt, men det finns ingen passion eller romantik kvar utan har urartat till en ren vänskapsrelation, och inte heller den fungerar så bra eftersom jag vill mer men inte hon. 

    Så återstår separation. En stor fråga kommer att bli hur vi löser det med boende. 

    Vi bor på Västkusten i Göteborgsregionen, så bostadspriserna är relativt höga. 
    Vi har bra inkomster båda två. Jag har två barn sedan tidigare som bor varannan vecka, och vi har två gemensamma barn. Alla barn bor hemma i åtminstone 5-6 år till. 
    VI bor i ett hus som är relativt högt belånat, och vi har endast 5-siffriga belopp i besparingar. Dock är boendekostnaden inte jättehög och skulle eventuellt gå att bekosta som ensamstående för någon av oss. 
    Utan att den ena köper ut den andre blir det dock svårt att betala för en ny lägenhet eller motsvarande.

    Jag skulle i så fall vilja ha ett 50/50 boende för barnen, något som jag dock anar att min fru kommer motsätta sig. Hon vill nog helst stanna i huset och att jag flyttar ut. Inte otänkbart att det hamnar i skiljedomstol tyvärr. 
    Har läst att det ofta dömer så att den som har störst behov av huset får ha det kvar. I så fall skulle jag ju ha 4 barn på halvtid, och därmed större behov av ett hus, medans hon skulle ha 2 barn på halvtid. 
    Jag ser tydligt att ekonomin är ett stort hinder för oss, men det här är de kort vi har att spela med jus nu. 
    Vore tacksam för er input på detta! 

  • Svar på tråden Hur göra med boende?
  • sextiotalist
    Anonym (Frågor) skrev 2019-06-18 11:23:13 följande:

    Hej!

    Skulle så gärna ha lite input från er kring hur vi ska göra för att få följande situation så bra som möjligt, eller så lite dålig som möjligt i alla fall.

    Jag och min fru kommer troligen att behöva gå skilda vägar, det är väldigt sorgligt, men det finns ingen passion eller romantik kvar utan har urartat till en ren vänskapsrelation, och inte heller den fungerar så bra eftersom jag vill mer men inte hon. 

    Så återstår separation. En stor fråga kommer att bli hur vi löser det med boende. 

    Vi bor på Västkusten i Göteborgsregionen, så bostadspriserna är relativt höga. 
    Vi har bra inkomster båda två. Jag har två barn sedan tidigare som bor varannan vecka, och vi har två gemensamma barn. Alla barn bor hemma i åtminstone 5-6 år till. 
    VI bor i ett hus som är relativt högt belånat, och vi har endast 5-siffriga belopp i besparingar. Dock är boendekostnaden inte jättehög och skulle eventuellt gå att bekosta som ensamstående för någon av oss. 
    Utan att den ena köper ut den andre blir det dock svårt att betala för en ny lägenhet eller motsvarande.

    Jag skulle i så fall vilja ha ett 50/50 boende för barnen, något som jag dock anar att min fru kommer motsätta sig. Hon vill nog helst stanna i huset och att jag flyttar ut. Inte otänkbart att det hamnar i skiljedomstol tyvärr. 
    Har läst att det ofta dömer så att den som har störst behov av huset får ha det kvar. I så fall skulle jag ju ha 4 barn på halvtid, och därmed större behov av ett hus, medans hon skulle ha 2 barn på halvtid. 
    Jag ser tydligt att ekonomin är ett stort hinder för oss, men det här är de kort vi har att spela med jus nu. 
    Vore tacksam för er input på detta! 


    Har ni råd att lösa ut varandra?
    Det är ändå banken som kommer avgöra i sista hand. För kan ingen av er lösa ut den andra, så måste ni sälja huset, för oavsett vad man säger i en skiljedom, så är det inget som banken behöver följa och ingen kan tvinga båda äga huset.
  • Anonym (Frågor)
    sextiotalist skrev 2019-06-18 11:30:29 följande:

    Har ni råd att lösa ut varandra?

    Det är ändå banken som kommer avgöra i sista hand. För kan ingen av er lösa ut den andra, så måste ni sälja huset, för oavsett vad man säger i en skiljedom, så är det inget som banken behöver följa och ingen kan tvinga båda äga huset.


    Bra synpunkt! Det är nog faktiskt ganska troligt att ingen kommer att ha råd att lösa ut den andre, om inte någons föräldrar pytsar in en rejäl slant. En försäljning blir ju till min nackdel, eftersom jag kommer att behöva en lägenhet/hus för fyra barn. Kanske får backa på detär med varannan vecka och ha de mindre barnen bo med sin mamma större delen av tiden.

    Men fasen vad jobbigt det ska kännas att inte få träffa dem varje dag...
  • Anonym (qwerty)

    Finns det möjlighet att ha kvar huset tillsammans och ha något eget litet boende vid sidan av. Då får barnen bo kvar och det är ni vuxna som flyttar ut varannan vecka. Vi gjorde så ett tag, men bara till vi sålde, hade inte kunnat fortsätta. Men om ni är vänner kanske det går. 

  • Kjell2

    Är huset högt belånat blr det ingen större summa att lösa ut med.

    Men går det till domstol är dina möjligheter att få bo kvar stora.

  • Anonym (Elin)

    Jag köpte ut mitt ex ur vårt radhus med min pappas hjälp. Jag får med nöd och näppe ihop varje månad, men det är det värt för att barnen ska få gå kvar i samma skola och bo kvar bland sina vänner. Bor också i Gbg.

    Har ni försökt med terapi?

  • Anonym (Frågor)
    Kjell2 skrev 2019-06-18 12:56:03 följande:

    Är huset högt belånat blr det ingen större summa att lösa ut med.

    Men går det till domstol är dina möjligheter att få bo kvar stora.


    Just det, så om det skulle bli jag som löser ut henne, då ligger det i mitt intresse att få en så låg värdering som möjligt på huset också, eller hur? 

    Och i det omvända fallet vill jag ha det så högt värderat som möjligt.

    Och säljer vi gemensamt delar man alltid 50/50 på vinsten eftersom vi har 50% ägarskap, stämmer det? 
    Spelar väl ingen roll om hon skulle hävda att hon betalade en större andel av handpenningen? 
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (Elin) skrev 2019-06-18 12:59:34 följande:

    Jag köpte ut mitt ex ur vårt radhus med min pappas hjälp. Jag får med nöd och näppe ihop varje månad, men det är det värt för att barnen ska få gå kvar i samma skola och bo kvar bland sina vänner. Bor också i Gbg.

    Har ni försökt med terapi?


    Vi har delvis försökt med terapi, men tror tyvärr inte det kommer att hjälpa. 
    Hon är helt enkelt inte en person som tycker sex och närhet är nödvändigt i ett äktenskap, utan det är andra kriterier som avgör. 
  • FuckGoggleAskMe

    Börja med att ta reda på aktuella värdet på huset (mäklare) och prata sen med banken om du eller hon skulle ha möjlighet att stå ensam på lån för huset, dvs kunna köpa ut den andra. Kanske kan ingen av er behålla huset på egen hand, och då slipper ni bråka om det, och kan inrikta er på att sälja till någon annan.

  • sextiotalist
    Anonym (Frågor) skrev 2019-06-18 13:36:43 följande:
    Just det, så om det skulle bli jag som löser ut henne, då ligger det i mitt intresse att få en så låg värdering som möjligt på huset också, eller hur? 

    Och i det omvända fallet vill jag ha det så högt värderat som möjligt.

    Och säljer vi gemensamt delar man alltid 50/50 på vinsten eftersom vi har 50% ägarskap, stämmer det? 
    Spelar väl ingen roll om hon skulle hävda att hon betalade en större andel av handpenningen? 
    Handpenningen är ointressant om ni inte skrivit avtal. Ni delar på nettot, där husets vinst är en del av nettot (sedan kan det finnas andra tillgångar och skulder som räknas in).
    Dvs i bodelningen räknas allt in, alla skulder (även enskilda), alla tillgångar (bil, båt, sommarstuga etc, det som inte är enskild egendom), sedan ska ni går lika rika/fattiga ur detta.
    Enskilda skulder förblir enskilda och tillgångar brukar stanna kvar hos ägaren, sedan får man fördela med pengar resten. Dvs det är inte så att fastigheten räknas separat, så det kan bli så att vinsten delas 60/40 om det finns andra tillgångar/skulder som påverkar.
  • AndreaBD
    Anonym (Frågor) skrev 2019-06-18 11:23:13 följande:

    Hej!

    Skulle så gärna ha lite input från er kring hur vi ska göra för att få följande situation så bra som möjligt, eller så lite dålig som möjligt i alla fall.

    Jag och min fru kommer troligen att behöva gå skilda vägar, det är väldigt sorgligt, men det finns ingen passion eller romantik kvar utan har urartat till en ren vänskapsrelation, och inte heller den fungerar så bra eftersom jag vill mer men inte hon. 

    Så återstår separation. En stor fråga kommer att bli hur vi löser det med boende. 

    Vi bor på Västkusten i Göteborgsregionen, så bostadspriserna är relativt höga. 
    Vi har bra inkomster båda två. Jag har två barn sedan tidigare som bor varannan vecka, och vi har två gemensamma barn. Alla barn bor hemma i åtminstone 5-6 år till. 
    VI bor i ett hus som är relativt högt belånat, och vi har endast 5-siffriga belopp i besparingar. Dock är boendekostnaden inte jättehög och skulle eventuellt gå att bekosta som ensamstående för någon av oss. 
    Utan att den ena köper ut den andre blir det dock svårt att betala för en ny lägenhet eller motsvarande.

    Jag skulle i så fall vilja ha ett 50/50 boende för barnen, något som jag dock anar att min fru kommer motsätta sig. Hon vill nog helst stanna i huset och att jag flyttar ut. Inte otänkbart att det hamnar i skiljedomstol tyvärr. 
    Har läst att det ofta dömer så att den som har störst behov av huset får ha det kvar. I så fall skulle jag ju ha 4 barn på halvtid, och därmed större behov av ett hus, medans hon skulle ha 2 barn på halvtid. 
    Jag ser tydligt att ekonomin är ett stort hinder för oss, men det här är de kort vi har att spela med jus nu. 
    Vore tacksam för er input på detta! 


    Jag hade en liknande situation som du, jag hade ett barn sedan tidigare som skulle bo hos mig på heltid, och jag behöll huset. Min ex-man ville dock inte bo kvar i huset - han hade inte råd - så vi var överens där. Om ditt ex skulle bo kvar - har hon råd att köpa ut dig? Jag fick ju i den situationen ett lån ifrån banken och köpte ut exet. Bankmannen räknade ut allt åt oss.

    Om båda vill ha huset och har råd att köpa ut den andre - där vet jag inte om du har större chans att få bo kvar pga fler barn. Men det verkar förstås rimligt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Frågor) skrev 2019-06-18 13:36:43 följande:

    Just det, så om det skulle bli jag som löser ut henne, då ligger det i mitt intresse att få en så låg värdering som möjligt på huset också, eller hur? 

    Och i det omvända fallet vill jag ha det så högt värderat som möjligt.

    Och säljer vi gemensamt delar man alltid 50/50 på vinsten eftersom vi har 50% ägarskap, stämmer det? 

    Spelar väl ingen roll om hon skulle hävda att hon betalade en större andel av handpenningen? 


    Har ni skrivna papper angående handpenningen? Annars gäller det på det sätt som ni äger huset, äger ni 50% så är det 50% av vinsten.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Frågor) skrev 2019-06-18 12:51:55 följande:

    Bra synpunkt! Det är nog faktiskt ganska troligt att ingen kommer att ha råd att lösa ut den andre, om inte någons föräldrar pytsar in en rejäl slant. En försäljning blir ju till min nackdel, eftersom jag kommer att behöva en lägenhet/hus för fyra barn. Kanske får backa på detär med varannan vecka och ha de mindre barnen bo med sin mamma större delen av tiden.

    Men fasen vad jobbigt det ska kännas att inte få träffa dem varje dag...


    Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Inte överger man sina barn för att man inte har råd med egna rum år alla.
  • Anonym (Frågor)
    Anonym (asdf) skrev 2019-06-18 18:08:57 följande:
    Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Inte överger man sina barn för att man inte har råd med egna rum år alla.
    Nej att de delar rum kan ju också vara en lösning. 
  • Kjell2
    Anonym (Frågor) skrev 2019-06-18 13:36:43 följande:
    Just det, så om det skulle bli jag som löser ut henne, då ligger det i mitt intresse att få en så låg värdering som möjligt på huset också, eller hur? 

    Och i det omvända fallet vill jag ha det så högt värderat som möjligt.

    Och säljer vi gemensamt delar man alltid 50/50 på vinsten eftersom vi har 50% ägarskap, stämmer det? 
    Spelar väl ingen roll om hon skulle hävda att hon betalade en större andel av handpenningen? 
    Har ni inget äktenskapsförord eller annan överenskommelse som ni tänker följa så är det 50/50 av nettot på allt ni äger. Det är alltså inte bara huset som ska delas utan även andra tillgångar.

    En idé kan vara att ni först värderar huset och sen bestämmer vem som ska lösa ut vem.


  • Anonym (Frågor)
    Kjell2 skrev 2019-06-19 10:13:08 följande:
    Har ni inget äktenskapsförord eller annan överenskommelse som ni tänker följa så är det 50/50 av nettot på allt ni äger. Det är alltså inte bara huset som ska delas utan även andra tillgångar.

    En idé kan vara att ni först värderar huset och sen bestämmer vem som ska lösa ut vem.
    Ja, det är ju en tanke, lite som "du delar kakan, jag väljer bit". 
Svar på tråden Hur göra med boende?