• Amerika321

    Problem med sömn bebis

    Hej! Min son som är 11 månader sover max 3 timmar på dagen. Han vaknar runt 9-10 tiden på morgonen. Sover runt 12-13 till 14. Ibland sover han 1 timme ibland bara 30 minuter. Sen på eftermiddag sover han vid 16-17 till 18. Här kan han sova två timmar. Så det blir 3 timmar eller mindre. Sen sover han kl: 22-23 på kvällen. Det går absolut inte att lägga honom tidigare. Om jag lägger honom 21 så vaknar han kl 1 på natten. Men jag ska försöka lägga honom runt 21 tiden nu när han blir 1 år om några veckor. Hur länge sov/sover era små? Snälla ni som har barn som sover mer än 3 timmar svara inte på detta då kommer jag bli orolig.

  • Svar på tråden Problem med sömn bebis
  • 2barnsmorsan

    Han behöver inte sova 3 timmar på dagen. Försök låt honom sova en gång mitt på dagen bara istället 2timmar. Kanske 12-14. Försök sen hålla honom vaken till kvällen, till 19 iaf om det går.

    Det kanske tar lite inställningstid men barn som börjar på förskola vid 1 års ålder brukar övergå till en sovstund på dagen och då brukar kvällen/naten bli tidigare och mer sammanhängande också...

  • 2barnsmorsan

    Det låter väldigt sent att låta honom sova middag fram till 18 på kvällen. Det är därför han är vaken så sent. Han sover ju också länge på morgonen-skönt- men det gör ju att han inte behöver sova lika mycket på dagen.

    Mina barn har alltid vaknat tidigt, kl 6-7. Sovit förmiddag ca 10-11. Sovit eftermiddag ca 14-15. Lagt sig vid 19.

    Efter dagis endast en tupplur ca 12-14, lagt sig ca kl 19.

  • Orkide

    Min son är 9 månader. Han sover från 19-06. Sen sover han vid 09.30-11.30 ibland en halvtimme-timme på eftermiddagen.

  • ALM82

    Jag bor inte i Sverige och har därför inte lika lång föräldraledighet så min dotter på 1 år går till dagmamma på dagarna, så rutiner är A och O.

    Hon somnar kl 20 och vaknar runt 7 på morgonen, sen somnar hon vid 9.30 hos dagmamman och sover till 10.30-11. Sen på eftermiddagen så sover hon mellan 13.30-15, så ungefär totalt 3 timmar på dagen, ibland mindre. Sen är hon vaken till kl 20. 

    Låter som att ni har skjutit lite på dygnet, men det kan ju ha att göra med att du fortfarande är föräldraledig? Låt honom inte sova så länge på eftermiddagen, väck honom efter ett tag så ska du se att han vill lägga sig tidigare :) De behöver inte sova mer än 3 timmar på dagen.

  • Alexi

    Styr om hans sovtider, så att han sover mer på dagen och inte alls så där mycket sent på eftermiddagen. Klart han inte är trött på kvällen om han sover så mycket så sent.

  • milli79

    I den åldern sov våra bara en gång mitt på dagen ca 1-2h. Klart han inte somnar om ni låter honom sova så mycket och sent på dagen

  • LittleSunshine84

    Sover barnet längre och bättre i vagn? Kanske kan vara ett verktyg för att ändra om sovtiderna :)

    Minns inte riktigt men tror att min äldsta son sov 19.30 och vaknade 01 lääänge. Lyckades med lite mat få honom att somna om till 04.30-05. Sen var han uppe en timme och ville sedan sova 06-08. Uppe och sov lunch vid 12.

  • Amerika321

    [quote=79699202][quote-nick]2barnsmorsan skrev 2019-06-18 14:02:11 följande:[/quote-nick]Han behöver inte sova 3 timmar på dagen. Försök låt honom sova en gång mitt på dagen bara istället 2timmar. Kanske 12-14. Försök sen hålla honom vaken till kvällen, till 19 iaf om det går.

    Det kanske tar lite inställningstid men barn som börjar på förskola vid 1 års ålder brukar övergå till en sovstund på dagen och då brukar kvällen/naten bli tidigare och mer sammanhängande också...[/

    På Rullavagns hemsida står det att barn som är 11 månader även 12 månader plus ska sova två gånger på dagen. Om han vaknar runt 9 så ska han sova middag vid 11:30?och sen på eftermiddag ska han sova 16 och sen till natten ska han sova vid 21 men han sover 22 istället. Han är ju för liten att låta honom sova bara en gång på dagen. Då blir han gnällig och jätte tråkig vill inge göra något än att gråta o va trött. Jag ska ta min son till förskolan när han är 2 år gammal. Just nu är min mamma hemma och tar hand om honom när jag jobbar ibland. Så de perfekt.

  • Amerika321

    [quote=79699219][quote-nick]2barnsmorsan skrev 2019-06-18 14:06:54 följande:[/quote-nick]Det låter väldigt sent att låta honom sova middag fram till 18 på kvällen. Det är därför han är vaken så sent. Han sover ju också länge på morgonen-skönt- men det gör ju att han inte behöver sova lika mycket på dagen.

    Mina barn har alltid vaknat tidigt, kl 6-7. Sovit förmiddag ca 10-11. Sovit eftermiddag ca 14-15. Lagt sig vid 19.

    Efter dagis endast en tupplur ca 12-14, lagt sig ca kl 19.[/

    Min son brukar vakna vid 6 ibland men då

    Lägger jag om honom så han får sova lite till. Vad ska han göra klockan 6 på morgonen liksom? Nej det orkar jag inte med. Jag ska inte ta honom till förskolan förrän han är 2 år. Jag jobbar på äldreboende min mamma är hemma och passar honom. Så de bra

  • Amerika321

    Tro mig jag har försökt. Om jag lägger honom tidigare så vill han absolut inte sova även om han är jätte trött att han inte orkar göra något. Och om det händer någon gång att han sover så vaknar han vid 1 och går inte att lägga honom till 3 eller mer så nej tack. Jag jobbar som timanställd. Min mamma passar honom när jag jobbar då hon är hemma. De stör inte mig hans sömnrutiner men jag tänker 3 timmar sömn på dagen är inte så mycket för ett barn under ett år. Är lite rädd att om han sover så lite på dagen så påverkas han utveckling eller?


    ALM82 skrev 2019-06-18 14:52:31 följande:

    Jag bor inte i Sverige och har därför inte lika lång föräldraledighet så min dotter på 1 år går till dagmamma på dagarna, så rutiner är A och O.

    Hon somnar kl 20 och vaknar runt 7 på morgonen, sen somnar hon vid 9.30 hos dagmamman och sover till 10.30-11. Sen på eftermiddagen så sover hon mellan 13.30-15, så ungefär totalt 3 timmar på dagen, ibland mindre. Sen är hon vaken till kl 20. 

    Låter som att ni har skjutit lite på dygnet, men det kan ju ha att göra med att du fortfarande är föräldraledig? Låt honom inte sova så länge på eftermiddagen, väck honom efter ett tag så ska du se att han vill lägga sig tidigare :) De behöver inte sova mer än 3 timmar på dagen.


Svar på tråden Problem med sömn bebis