• Tue 18 Jun 2019 14:04
    958 visningar
    5 svar
    5
    958

    Gravidditetsdiabetes

    Hej! Är gravid i vecka 11-12 med andra barnet och gjorde en glukosbelastning igår. Fick svår havandeskapsförgiftning förra graviditeten och de vill utesluta en del saker denna grav.

    Jag hade ett fastevärde på 5.4 vilket jag vet ligger lite över gränsen. Bör vara max 5.1. De andra proven efter 1-2 timmar var dock jättebra, 6.0 på båda.

    Har inte hört någon från BM men tittade på provsvar själv via nätjournalen idag. Gissar att de kommer diagnostisera GD trots att det ?bara? var fastevärdet som låg utanför referensramen? Känner att jag inte kan ändra så mkt i kosten, äter väldigt bra redan och motionerar dagligen.. någon med erf av graviditetsdoabetes?

    Kram

  • Svar på tråden Gravidditetsdiabetes
  • Tue 18 Jun 2019 15:04
    #1

    Du har perfekta värden så det är inte diabetes.

  • Tue 18 Jun 2019 15:19
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-06-18 15:04:58 följande:

    Du har perfekta värden så det är inte diabetes.


    Trots att fastevärdet var för högt? Läste någonstans att det räcker med ett avvikande prov för att få diagnosen.... :(
  • Anonym (5,1)
    Tue 18 Jun 2019 17:27
    #3

    Jag hade 5,1 i fastevärde och bra siffra en timme efter belastning samt att det efter två timmar var tillbaka på 5,1. Fick ändå allt jag behövde för att sticka mig och kontrollera under resterande graviditet då det skulle vara 5,0 eller under för att slippa.

    Vid självkontroll är gränsen dock 5,3 direkt på morgonen.

    Började kontrollera i mitten av april. BF nu i slutet av juni, så tre månader ungefär.

    Har ändrat frukostvanor då de flingor och youghurt jag åt tidigare gav gränshöga värden. Men annars ingen förändring. Har haft tre tillfällen med höga värden varav två var innan frukost ändringen. Det trots 15 kontrolltillfällen per vecka.

    Så ja, det är möjligt att du diagnoseras med graviditetsdiabetes, men det behöver inte betyda så mycket mer än att du ska hålla koll på tiden efter måltider för att veta när du ska kontrollera blodsockret.

  • Tue 18 Jun 2019 19:20
    #4

    N[quote=79699686][quote-nick]Anonym (5,1) skrev 2019-06-18 17:27:47 följande:[/quote-nick]Jag hade 5,1 i fastevärde och bra siffra en timme efter belastning samt att det efter två timmar var tillbaka på 5,1. Fick ändå allt jag behövde för att sticka mig och kontrollera under resterande graviditet då det skulle vara 5,0 eller under för att slippa.

    Vid självkontroll är gränsen dock 5,3 direkt på morgonen.

    Började kontrollera i mitten av april. BF nu i slutet av juni, så tre månader ungefär.

    Har ändrat frukostvanor då de flingor och youghurt jag åt tidigare gav gränshöga värden. Men annars ingen förändring. Har haft tre tillfällen med höga värden varav två var innan frukost ändringen. Det trots 15 kontrolltillfällen per vecka.

    Så ja, det är möjligt att du diagnoseras med graviditetsdiabetes, men det behöver inte betyda så mycket mer än att du ska hålla koll på tiden efter måltider för att veta när du ska kontrollera blodsockret.[/

    Tack för ditt svar! Jag ställer in mig på ungefär det du fått göra! Får försöka se det positivt! Äter somsagt bra med äter bog lite för glest. Är dålig på att äta regelbundet och det kan jag känna av ibland, kanske får mig in i lite bättre rutiner om inte annat! Och efter min havandeskapsförgiftning känns detta som en plätt i jämförelse, missförstå mig rätt! Finns ju bra sätt att behandla en eventuellt G diabetes, havandeskapsförgiftningen finns det ju tyvärr inget bot mot, förutom förlossning..

  • Wed 19 Jun 2019 03:23
    #5

    Jag fick gränsvärden, dvs det anses högt i graviditet men skulle inte klassas som diabetes för en ickegravid (referensvärdena är då snävare) och fick också som ovan hem utrustning för att kontrollera själv hemma. Jag kunde kontrollera nivåerna med kosten fram till v.35, då stack lite för många värden iväg lite väl högt så sista månaden innan förlossningen så åt jag metformin också. Detta var inget som påverkade mig alls, man mår inte dåligt av ?diabetesen? och så länge man är kost eller tabelettbehandlad så går man på vanliga mödravården, man får tul då ?risken? men högt socker är stort barn. Stämde inte alls på mig då jag fick en liten plutt på 2660g bf+2, behövde tillmatas direkt, var redan planerat pga min diabetes men eftersom han var så liten så hade det gjorts ändå. Mina värdena var helt normala 1 dag efter förlossningen och min uppföljande glukosbelastning 3 månader senare var också helt normal.


    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Gravidditetsdiabetes