• Lindis77

    Leka med kompisar på fritiden

    Hej
    Mina 2 äldsta barn är 7 och 8 år. Dom har gått ut ettan respektive tvåan. 
    Jag undrar hur ofta era barn i samma åldrar leker med kompisar hemma? Hur bor ni, på landet eller i ett villaområde? Antar att det kan spela in lite...
    Vi bor på landet och mina barn har inga kompisar direkt i närheten. Därav leker dom inte ofta med kompisar hemma på fritiden. Dom gånger som dom leker är det oftast jag som styrt upp det hela och frågat föräldrarna till kompisarna som dom vill leka med. Alltså inga spontana lekdagar som då jag själv var liten.
    Förvisso bodde jag i ett nybyggt villaområde och det fanns massvis med kompisar i grannhusen. Men jag minns att jag ringde själv och frågade kompisarna om dom ville leka. Det gör inte mina barn ännu. Hur funkar det för era barn?
    Ingen av mina barn har någon "bästis" heller...
    Nu väntar ett låååångt sommarlov och det blir tyvärr mycket bråk och tjaffs mellan syskonen (dom har en yngre lillasyster oxå som är 4 år) när dom liksom går på varandra hela dagarna.

  • Svar på tråden Leka med kompisar på fritiden
  • Therescha

    Vi bor i ett villaområde i stan. Nioåringen har en granne som hon är med ofta, några gånger i veckan. Sen har hon två bästisar som hon hängt med på skolan sen förskoleklass, de brukar vara med varandra ibland på fritiden, men får skjutsa då de bor utanför stan. Sjuåringen som precis slutat förskoleklass har hittat en klasskompis som bor på gatan ovanför, så de har varit med varandra på fritiden ett par gånger. De har två bröder som är 4 och 2 också och vi är hemma tillsammans hela sommaren, så jag vet precis vad du menar med bråk och tjafs haha.

  • elsi
    Lindis77 skrev 2019-06-18 14:25:46 följande:

    Hej
    Mina 2 äldsta barn är 7 och 8 år. Dom har gått ut ettan respektive tvåan. 
    Jag undrar hur ofta era barn i samma åldrar leker med kompisar hemma? Hur bor ni, på landet eller i ett villaområde? Antar att det kan spela in lite...
    Vi bor på landet och mina barn har inga kompisar direkt i närheten. Därav leker dom inte ofta med kompisar hemma på fritiden. Dom gånger som dom leker är det oftast jag som styrt upp det hela och frågat föräldrarna till kompisarna som dom vill leka med. Alltså inga spontana lekdagar som då jag själv var liten.
    Förvisso bodde jag i ett nybyggt villaområde och det fanns massvis med kompisar i grannhusen. Men jag minns att jag ringde själv och frågade kompisarna om dom ville leka. Det gör inte mina barn ännu. Hur funkar det för era barn?
    Ingen av mina barn har någon "bästis" heller...
    Nu väntar ett låååångt sommarlov och det blir tyvärr mycket bråk och tjaffs mellan syskonen (dom har en yngre lillasyster oxå som är 4 år) när dom liksom går på varandra hela dagarna.


    Vi bor i ett villaområde där nästan alla barnens kompisar och klasskompisar bor. 

    Så de träffas ofta och utan att vi föräldrar är med och styr upp så  mycket längre (det var ju lite mer uppstyrt när de var yngre), de är i mellan/högstadieålder nu.

    I dina barns ålder så ordade jag ibland och de ibland, men om ni bor en bit bort från alla andra så får du nog vara lite mer aktiv. Sen är ju många bortresta hela eller delar av sommaren så ibland får man inte till nån träff för att man går omlott med kompisarna.

    Blir nog lite trist att bara vara hemma med syskonen alla dagar, så försök att ta hem lite kompisar eller ordna så att dina barn får komma hem till någon.
  • Lindis77

    Dom har kompisar i skolan (men inga bästisar som skrivet )men oftast är det jag som frågar kompisarnas föräldrar om det går att leka. Och oftast leks det då hemma hos oss. Det är sällan dom blir "igenbjudna".
    Läget är inte helt enkelt. Inga barn som ringer och frågar.
    Några andra som bor på landet med barn i samma åldrar som mina?

  • elsi
    Lindis77 skrev 2019-06-18 15:27:48 följande:

    Dom har kompisar i skolan (men inga bästisar som skrivet )men oftast är det jag som frågar kompisarnas föräldrar om det går att leka. Och oftast leks det då hemma hos oss. Det är sällan dom blir "igenbjudna".
    Läget är inte helt enkelt. Inga barn som ringer och frågar.
    Några andra som bor på landet med barn i samma åldrar som mina?


    De andra barnen kanske bor så att de har kompisar närmre till hands och där det inte kräver planering för att umgås? Det är ju ändå rätt stor skillnad på att kvista över till grannen ett tag och kunna gå hem när man vill, än att åka iväg till någon på en planerad träff i kanske flera timmar. Och om förälder kanske man bara vill vara hemma och kunna skicka hem grannungarna när man vill utan att ha ansvaret för dem tills de kan bli hämtade eller så.

    Det behöver inte alls betyda att de inte gillar eller vill leka med dina barn, utan bara att det inte är lika smidigt och enkelt.
  • Alexi

    Det är jätteknepigt när man inte bor jättenära kompisarna. Numera har ju ingen fast telefon heller så barnen kan inte ringa som vi gjorde som små. Därför är det ju viktigt att barnen får mobil hyfsat tidigt. Sonen som gick ut tvåan nu, jag bara längtar efter att han ska kunna styra upp mer själv med kompisarna så vi slipper störa föräldrarna som kanske är på jobbet osv.

  • leiapp

    Jag är också nyfiken hur ofta som är "normalt" att leka med kompisar efter skolan. Har barn i samma ålder. 

    Vi försöker bjuda med kompisar hem när vi har energi/tid och det har blivit kanske 7-10 ggr men upplever sällan att det bjuds igen. Idag efter skolan skulle två av sonens bästa kompisar i skolan hem till varandra. Det sved i alla fall hos mig då vi ofta bjudit dessa pojkarna på lek men sällan blir bjudna till dem. 

    Till saken hör att jag är rätt ångestfylld av mig och att detta med sociala relationer är en av mina triggers...

    Försöker tänka att det blir sonens tur nästa gång men kan det vara något som jag som förälder eller mitt barn gör fel för att han inte blir bjuden hem till kompisar? 

    Vore tacksam om andra kunde svara på hur det är för er. 

  • Therescha
    leiapp skrev 2019-06-20 18:51:01 följande:

    Jag är också nyfiken hur ofta som är "normalt" att leka med kompisar efter skolan. Har barn i samma ålder. 

    Vi försöker bjuda med kompisar hem när vi har energi/tid och det har blivit kanske 7-10 ggr men upplever sällan att det bjuds igen. Idag efter skolan skulle två av sonens bästa kompisar i skolan hem till varandra. Det sved i alla fall hos mig då vi ofta bjudit dessa pojkarna på lek men sällan blir bjudna till dem. 

    Till saken hör att jag är rätt ångestfylld av mig och att detta med sociala relationer är en av mina triggers...

    Försöker tänka att det blir sonens tur nästa gång men kan det vara något som jag som förälder eller mitt barn gör fel för att han inte blir bjuden hem till kompisar? 

    Vore tacksam om andra kunde svara på hur det är för er. 


    Är de själva intresserade av att leka med kompisar på fritiden? Min erfarenhet är att det alltid varit barnen (både min 9-åring och 7-åring) som pratat ihop sig med kompisen de vill vara med på fritiden, och barnen har därefter frågat oss och kompisens föräldrar. Barnen har alltså legat på mkt själva och tagit eget initiativ att umgås utanför skolan.
  • Elin P

    Min son är 8 år och han behöver också hjälp att styra upp det för att leka med vänner. Vi är med och ringer/bestämmer/skjutsar. Han har inte heller någon som bor alldeles i närheten som han gärna är med. Vi har en del grannbarn men det är dels en flicka han inte har så mycket gemensamt med och sen en yngre pojke. Ibland kan han leka med dem spontant men inte så gärna. Hade någon av hans favoritkompisar bott närmare tex granne så hade han fixat att ordna lek själv.

  • Fiiee

    Men jag fattar inte? Barnen är 7 och 8 år?

    VARFÖR ringer du som förälder till barnens kompisar och frågar om dom vill leka?

    Dom är ju stora nog att ringa kompisar själva? Eller?

  • Alexi
    Fiiee skrev 2019-06-21 09:48:11 följande:
    Men jag fattar inte? Barnen är 7 och 8 år?
    VARFÖR ringer du som förälder till barnens kompisar och frågar om dom vill leka?
    Dom är ju stora nog att ringa kompisar själva? Eller?
    Vart ska de ringa menar du? Till förälderns mobil? En vuxen de knappt känner, om ens träffat. Det skulle inte mina barn våga i den åldern i alla fall.
  • Therescha
    Alexi skrev 2019-06-21 10:05:18 följande:

    Vart ska de ringa menar du? Till förälderns mobil? En vuxen de knappt känner, om ens träffat. Det skulle inte mina barn våga i den åldern i alla fall.


    Japp, det har mina barn gjort många gånger. Nu när de flesta familjer inte längre har hemtelefon är det inget konstigt alls, om nu inte har barnet en egen telefon. Kunde ju lika gärna varit föräldrarna som svarade i hemtelefonen också när det begav sig.
  • Alexi
    Therescha skrev 2019-06-21 10:26:30 följande:

    Japp, det har mina barn gjort många gånger. Nu när de flesta familjer inte längre har hemtelefon är det inget konstigt alls, om nu inte har barnet en egen telefon. Kunde ju lika gärna varit föräldrarna som svarade i hemtelefonen också när det begav sig.


    Min åttaåring skulle inte våga ringa, aldrig i livet. Så vi väntar väldigt på att vissa kompisar ska få mobil.
  • Therescha
    Alexi skrev 2019-06-21 10:28:07 följande:

    Min åttaåring skulle inte våga ringa, aldrig i livet. Så vi väntar väldigt på att vissa kompisar ska få mobil.


    Nej okej, men det är inte konstigare att ringa den telefonen än någon fast telefon. Barnet säger ?hej det är Lisa, kan jag få prata med Olle?? och är Olle i närheten kan de prata :) Men absolut, ni gör precis som ni vill :)
  • elsi
    Alexi skrev 2019-06-21 10:05:18 följande:
    Vart ska de ringa menar du? Till förälderns mobil? En vuxen de knappt känner, om ens träffat. Det skulle inte mina barn våga i den åldern i alla fall.
    Mina barn fick börja träna på det vid den åldern ungefär. Och det fick även deras vänner. Och jag, när jag var liten. Visst var man skräckslagen första gångerna, men man måste ju träna för att våga!

    Likadant när man blir äldre så måste man träna på att själv ringa sommarjobbet, eller ett företag eller liknande för att lära sig att lösa sina egna frågor.


  • Blåsippan84

    Vår son är 9 år och börjar nu mer bestämma med kompisar själv när de ska leka. Vi bor i villa men inga av hans kompisar bor nära. Dock blir det ofta att de "leker online", spelar tv spel, vilket de ofta gör även när de ses. Han har sista året hittat lite nya kompisar men innan dess var det en bästa kompis, och då styrde vi upp om de skulle leka (när de var 6-7 år). Dock blev det alltid lek hos oss, ca 1 gång i v och kanske 1gång/halvår hos kompisen. Han ville alltid leka när vi frågade och de hade kul, men sen när sonen började hitta andra kompisar och vi ej bjöd in denna pojke för lek så har det runnit ut i sanden.

    Men vi hamnar ofta i att det blir lek hos oss när det gäller 9 åringen och vår yngre son på 4 år. Vi har en par olika som smsar oss och frågar om de vill leka och om man svarar ja, så frågar de hur dags de ska komma med barnen. Jag blir rätt trött på det, och jag är inte den som bjuder in mig hos andra . Men där är vi visst olika haha. Så vill man ju att barnen ska ha kompisar

Svar på tråden Leka med kompisar på fritiden