• Anonym (Jobb.­)
    Tue 18 Jun 2019 20:44
    232 visningar
    17 svar
    17
    232

    Jobbar på på semestern

    Dvs som i exempelvis svara på mail, läsa i alla fall och kanske göra något litet pm/ svar/ etc

    Jag är ambivalenta i om det är bra eller inte. Behöver nog vilan, men samtidigt så blir det rätt mycket mer när semestern är slut att ta i fått.

    Hur gör ni andra som inte har ersättare på ledigheten?

  • Svar på tråden Jobbar på på semestern
  • Anonym (...)
    Tue 18 Jun 2019 20:45
    #1

    Tar helt ledigt, inga mail eller pm. Annars går man inte på semester mentalt.

  • Tue 18 Jun 2019 20:47
    #2

    Deala med chefen! Berätta att du skulle behöva jobba tex 4 h/vecka för att inte halka för långt efter med arbetet, därför kommer du bara lägga in om 4,5 semesterdag/vecka och jobba hemifrån 0,5 arbetsdag/vecka under dina semesterveckor.
    Säger denne NEJ, så gör du inget under semestern och tar den konflikten efter semestern, tex påtalar att du kommer behöva jobba över 1 h/dag under några dagar/veckor för att komma ifatt med sådant som samlades under dina lediga veckor

  • Anonym (.)
    Tue 18 Jun 2019 21:02
    #3

    Har gjort både och. Sista åren har jag satt autosvar på mailen att mailen inte kollas under semestern, men att viktiga saker kan fixas om man skickar sms eller ringer.

    Brukar bli ett par dagars jobb på 4 veckor.

    Några år läste jag mail varje dag o svarade, typ i praktiken jobbade 1h varje dag på semestern. Man kommer aldrig mer i varv o får nödvändig vila när man gör så, skulle ogärna göra så igen.

  • Anonym (Not so viktig­)
    Tue 18 Jun 2019 21:06
    #4

    Jag har sällan akuta grejer på mitt bord utan brukar stämma av med pågående kunder hur läget är innan jag går på semester. Sen sätter jag ett frånvaromeddelande. Det kan hända att jag kollar mejlen efter ett par veckor, men oftast glömmer jag det. :)

  • Anonym (Jobb.­) Trådstartaren
    Tue 18 Jun 2019 22:21
    #5
    nnnnnnnn skrev 2019-06-18 20:47:59 följande:

    Deala med chefen! Berätta att du skulle behöva jobba tex 4 h/vecka för att inte halka för långt efter med arbetet, därför kommer du bara lägga in om 4,5 semesterdag/vecka och jobba hemifrån 0,5 arbetsdag/vecka under dina semesterveckor.

    Säger denne NEJ, så gör du inget under semestern och tar den konflikten efter semestern, tex påtalar att du kommer behöva jobba över 1 h/dag under några dagar/veckor för att komma ifatt med sådant som samlades under dina lediga veckor


    Inga problem att komma överens om detta med min chef. Vi har en bra deal.
  • Anonym (Sun)
    Tue 18 Jun 2019 22:23
    #6

    Man behöver absolut vilan.

    Jätteviktigt för hälsan.

    Så logga ut!

  • Anonym (Not so viktig­)
    Wed 19 Jun 2019 07:32
    #7

    Förväntar sig era chefer (om ni har) att ni ska fixa saker på semestern, eller gör ni det för att minska arbetsbelastningen när semestern är slut, eller av andra skäl?

  • Anonym (Jobb.­) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 08:07
    #8
    Anonym (Not so viktig) skrev 2019-06-19 07:32:15 följande:

    Förväntar sig era chefer (om ni har) att ni ska fixa saker på semestern, eller gör ni det för att minska arbetsbelastningen när semestern är slut, eller av andra skäl?


    Det förväntas inte utan är helt jag själv som tycker det är skönt att inte allt ligger i en stor hög och en mailbox som tar tre dar mins att gå igenom.
  • Anonym (A)
    Wed 19 Jun 2019 14:11
    #9

    Är helt ledig.

  • Anonym (sow)
    Wed 19 Jun 2019 15:01
    #10

    Svarar på mail och samtal, brukar bara bli ett par i veckan. Sedan hoppar jag in och jobbar nån timme nån gång eller två.

    Har ett fritt arbete där jag sköter mej själv och det är ingen som bryr sej om jag gör privata ärenden på arbetstid så det blir lite give and take.

  • Tiina8­7
    Wed 19 Jun 2019 16:08
    #11

    Nu Har jag förvisso en back-up som tar akuta saker när jag har semester men det är mycket som blir liggande. Oavsett så svarar jag inte på mail, inte i telefon eller löser pm/mail etc när jag har semester. Jobbtelefonen lämnar jag förövrigt hemma.

    Har den dessutom aldrig på vid annan ledighet. Är det kris så har dem mitt privata nr.

  • Anonym (ständ­igt nåbar)
    Wed 19 Jun 2019 16:25
    #12

    Om jag har tillgång till internet med telefonen så agerar jag på viktiga mail även under semestern. Jag sätter dock autosvar som säger att jag är på semester och att jag alltid läser eller svarar prompt.

    Ibland tar jag semester i vildmarken och vandrar för att helt koppla ner från teknologi, då får arbetet vänta i alla fall tills jag kommer in till en stad och får signal på mobilen igen.

    Jag förväntas vara nåbar 24 timmar om dygnet 365 dagar om året mer eller mindre.

  • Anonym (Jobb.­) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 20:46
    #13
    Anonym (sow) skrev 2019-06-19 15:01:57 följande:

    Svarar på mail och samtal, brukar bara bli ett par i veckan. Sedan hoppar jag in och jobbar nån timme nån gång eller två.

    Har ett fritt arbete där jag sköter mej själv och det är ingen som bryr sej om jag gör privata ärenden på arbetstid så det blir lite give and take.


    Jo lite så är det här med.
  • Tiina8­7
    Wed 19 Jun 2019 21:23
    #14
    Anonym (ständigt nåbar) skrev 2019-06-19 16:25:19 följande:

    Om jag har tillgång till internet med telefonen så agerar jag på viktiga mail även under semestern. Jag sätter dock autosvar som säger att jag är på semester och att jag alltid läser eller svarar prompt.

    Ibland tar jag semester i vildmarken och vandrar för att helt koppla ner från teknologi, då får arbetet vänta i alla fall tills jag kommer in till en stad och får signal på mobilen igen.

    Jag förväntas vara nåbar 24 timmar om dygnet 365 dagar om året mer eller mindre.


    Hoppas du får betalt eller annan kompensation för det du jobbar.
  • Wed 19 Jun 2019 21:27
    #15

    Stänger av allt och avsätter 1 timme i veckan för att gå igenom det viktigaste. Är det en riktig kris så kan dom som behöver nå mig på mitt privata nr.

  • Anonym (ständ­igt nåbar)
    Thu 20 Jun 2019 15:07
    #16
    Tiina87 skrev 2019-06-19 21:23:49 följande:
    Hoppas du får betalt eller annan kompensation för det du jobbar.
    På tidigare arbetsplatser har jag fått extra betalt de veckor jag haft jour. På nuvarande jobbet har jag jour konstant, men får en ganska rejäl baslön istället (Ungefär dubbelt mot snittet för mitt yrke). Jag får också betalt om jag skulle behöva hoppa in och jobba en helg eller natt. Det brukar bli ca 5-10 timmar i månaden med jobb utanför arbetstid så det är inte så farligt.
  • Anonym (Flytt­a ner gamla trådar­)
    Thu 20 Jun 2019 23:05
    #17

    Följer

Svar på tråden Jobbar på på semestern