• Anonym (Bodil)

    Hur ska man lösa sina skulder

    Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur mina skulder på ett vettigt sätt. Har skulder hos 12 inkassobolag och många av dom är sjukt otrevliga att prata med för att försöka frysa räntan.


     


    Har i dagsläget ca 380.000kr i skulder och 9 st betalningsanmärkningar.Skulder som jag har fått pga folk har beställt saker i mitt namn och mitt ex men hade vid det tillfället ingen aning om detta då jag bodde hos olika vänner då jag inte hade råd med bostad men var fortfarande skriven på en annan adress. Så räkningar blev till skulder.Upptäckte det 6år senare när jag kollade vad mina skulder bestod av.


    Har ett jobb men där jag får betalningen svart så jag slipper att kronofogden gör utmätning på min lön.  Har svårt att få vanliga jobb då jag är dömd och finns i brottsregistret på 2 åtalspunkter.Dessutom kollar många jobb att man är fri ifrån betalningsanmärkningar också så jag ryker liksom på 2 punkter konstant.


     


    Har betalat 2500kr i månaden till ett av inkasso företag men på 1år har skulderna hos alla andra bolag bara ökat. Att jag har mer skulder i år än förra året.


    Min absoluta dröm vore att ta ett stort på 380.000kr och betala av alla skulder på en gång och sen bara fokusera på en skuld. Min skuldrådgivning rådde mig detta val. Men det är för mig omöjligt! Hade jag haft ett fast vitt jobb hade det väl varit ganska möjligt men inte i nuläget. Mina föräldrar kan inte hjälpa mig att ta lån då dom är över 70 år.


    Jag äger ingen lägenhet och ingen bil och äger inget av värde. Vad ska jag göra? Är 35år och när jag är 40 så kommer mina skulder säkert ligga på en halv miljon.

  • Svar på tråden Hur ska man lösa sina skulder
  • Anonym (Besserwisser)

    Polisanmäl omedelbart alla falska beställningar som gjorts de senaste 5 åren, om det finns några sådana. Preskriptionstiden är 5 år.
    Sedan skulle du behöva tala med en jurist, för du behöver inte betala saker som någon bedrägligt beställt i ditt namn och tagit hand om själv. Problemet är att bevisa hur det ligger till, och det är också en nackdel att ha betalat något på en sådan skuld. Det kan ses som att man accepterar att skulden är riktig.

Svar på tråden Hur ska man lösa sina skulder