• Anonym (Fråga)

    Föräldrapenning. Måste man va hemma med barnet?

    Tänkt spara lite av föräldrapenningen. Betyder det att jag då måste va hemma med mitt barn och inte har rätt att lämna på förskola medan jag får föräldrapenning?

  • Svar på tråden Föräldrapenning. Måste man va hemma med barnet?
  • Fröken Rabarber

    När du får föräldrapenning så är syftet att du ska vara med ditt barn så du får då inte lämna på förskolan de dagarna du tar ut föräldrapenning. På vilket vis hade du tänkt spara på föräldrapenningen?

  • Anonym (.)

    Tar du ut föräldrapenning, ska du vara med ditt barn! Alltså inte lämna på förskola.

  • Anonym (?)

    Givetvis är syftet med föräldrapenning att ersätta din förlorade arbetsinkomst när du är hemma med ditt barn...???? Men av nyfikenhet: på vilket sätt tänkte du att du kan spara in på föräldrapenningen om barnet är på förskola och du ändå tar föräldraledigt? Dagen är ju förbrukad oavsett om du är hemma med barnet eller inte. Tar du ut FP så gör du, oavsett var barnet befinner sig. Men att ta ut FP samtidigt som man arbetar är bedrägeri.

  • Anonym (J)

    Vad hade du tänkt göra när barnet är på förskolan? Jobba vitt? Jobba svart? Inget är tillåter i kombination med att ta ut fp.

  • Anonym (Iris)

    Du måste inte vara just hemma när du får föräldrapenning, men du måste ägna din tid åt att ta hand om barnet i stället för att jobba.

  • jeanette02

    Det är väl möjligtvis lägsta dagarna man kan ta ut även om barnet är på förskola. En viss tid av dagen.

    Sedan är det väl en bra idé att spara dagar, för det finns ju mycket lov-dagar så kan man ta ut en dag då.

    Eller förlänga en helg litegrand.

    Annars är det förövrigt så att du ska vara med ditt barn om du tänker ta ut föräldrapenning. Inte lämna på förskolan såklart. Den (förskolan) är till för barnen vars föräldrar arbetar el studerar.

    Du kan ju hitta på saker med ditt barn...res tex, du måste inte vara i Sverige.

  • Anonym (bissa)
    Anonym (Iris) skrev 2019-06-19 05:08:46 följande:

    Du måste inte vara just hemma när du får föräldrapenning, men du måste ägna din tid åt att ta hand om barnet i stället för att jobba.


    Är du säker? Var regleras det?

    Tänker på samma sak. Ska ha 7 veckor ledigt i sommar varav jag kommer att resa bort på egen hand 1 vecka. Bara tänkt plocka ut 4 semesterveckor och resten föräldrapenning men funderar på om det är viktigt att jag ansöker om föräldrapenning "korrekta" veckor. Annars är risken stor att jag råkar vara på egen semester den veckan jag plockat ut föräldrapenning eftersom schemat inte är spikat än. Åh någon som vet?
  • Anonym (Ett)
    Anonym (bissa) skrev 2019-06-19 19:31:29 följande:

    Är du säker? Var regleras det?

    Tänker på samma sak. Ska ha 7 veckor ledigt i sommar varav jag kommer att resa bort på egen hand 1 vecka. Bara tänkt plocka ut 4 semesterveckor och resten föräldrapenning men funderar på om det är viktigt att jag ansöker om föräldrapenning "korrekta" veckor. Annars är risken stor att jag råkar vara på egen semester den veckan jag plockat ut föräldrapenning eftersom schemat inte är spikat än. Åh någon som vet?


    Förstår inte hur det här kan vara en fråga ens. Varför skulle du med skattebetalarnas pengar få FÖRÄLDRApeng för att INTE vara med ditt barn???????
  • Anonym (bissa)
    Anonym (Ett) skrev 2019-06-19 19:40:18 följande:

    Förstår inte hur det här kan vara en fråga ens. Varför skulle du med skattebetalarnas pengar få FÖRÄLDRApeng för att INTE vara med ditt barn???????


    Ska använda semesterdagar för den egna resan. Om du inte förstår min fråga kan du surfa vidare.
  • Alexi
    Anonym (bissa) skrev 2019-06-19 19:31:29 följande:

    Är du säker? Var regleras det?

    Tänker på samma sak. Ska ha 7 veckor ledigt i sommar varav jag kommer att resa bort på egen hand 1 vecka. Bara tänkt plocka ut 4 semesterveckor och resten föräldrapenning men funderar på om det är viktigt att jag ansöker om föräldrapenning "korrekta" veckor. Annars är risken stor att jag råkar vara på egen semester den veckan jag plockat ut föräldrapenning eftersom schemat inte är spikat än. Åh någon som vet?


    Svar ja det är viktigt att det är rätt vecka du anger!
  • Anonym (Ett)
    Anonym (bissa) skrev 2019-06-19 19:59:19 följande:

    Ska använda semesterdagar för den egna resan. Om du inte förstår min fråga kan du surfa vidare.


    Jag förstår frågan. Vad jag inte förstår är huruvida man ens kan fråga om det. Och det är riktat mot ts med.
Svar på tråden Föräldrapenning. Måste man va hemma med barnet?