• Anonym (sorgsen)

    Hur klarar man sig igenom en kris utan att bli deprimerad?

    Är inne i en riktig kris just nu. 

    Har efter ett hemskt äktenskap för några år sen skilt mig och fått ensam vårdnad.

    Efter detta försvann vänner en efter en då jag som ensamstående inte lyckats hitta tid att umgås på det sättet mina vänner önskade.

    Har blivit ensam och sen försökt hitta kärleken men inte hittat en man som respekterar mig och ingen som vill ha andras barn på köpet. Har ändå varit lycklig i mitt liv och med mina barn.


    Den som alltid funnits vid min sida, min mor, som jag delat allt med. Semestrar, helger och familjeliv med, har nu blivit sjuk och enligt läkarna har hon inte långt kvar. 

    Jag ser inte längre någon glädje i att ha semester. Att se min mor bli sämre för var dag och den ensamhet jag känner just nu är obeskrivlig. Jag har ingen vän att ringa och prata med, jag har ingen kollega att anförtro mig åt. Jag har endast nämnt detta för min chef för ett par månader sen då jag mått så dåligt på jobbet. Men chefen har inte ens frågat när vi setts hur jag mår efter att jag öppnat mig och berättat hur jag mår. 

    Jag känner mig helt vilsen, hur ska jag klara av detta utan att bli deprimerad?
    Framför mina barn är jag fortfarande den glada, energiska mamman som gör aktiviteter med dem och skrattar och har fredagsmys. Men jag är så rädd, så himla rädd att jag en dag tappar all kraft pga detta. Jag gråter i bilen på väg till jobbet och på väg hem. 


    Semestern kommer och det blir kanske sista sommaren med min mor. 

    Jag behöver verkligen råd och tips hur jag ska klara av att acceptera detta och inte gå under? Min chef sade att min mor ändå är gammal och skulle väl förmodlgien inte leva så många år till ändå. Men det ger ju inte mig tröst. Det är ju min mot som varit mitt sälllskap alltid, stöd och hjälp och vän. 

    Någon som varit i liknande sits? Hur klarade ni detta? 

     

  • Svar på tråden Hur klarar man sig igenom en kris utan att bli deprimerad?
  • Anonym (Lisa)

    Har ej varit i din sits men förstår att det är jobbigt.

    När det gäller ditt mående, då tycker jag att du ska prata med någon,  samtalshjälp helt enkelt.

    Sedan rent praktiskt, hur gamla är dina barn? Kan du vara hemifrån, t ex gå en kurs eller skaffa en hobby? Något som gör att du kommer hemifrån och träffar andra vuxna? Jag förstår att detta inte är tillräckligt, men en början. 

  • Anonym (Simma)

    Hej!

    Jag vet :)

    Genom att bete dig som att du inte är deprimerad.

    Dvs ta långa, dagliga och raska promenader. Träna. Städa hemma. Var snäll mot dig själv. Duscha varje dag och gör dig fin.

    Fortsätt göra det du ska och ta hand om dig.

    Gå på lite sociala events och ge inte upp för att det känns lite fel.

    Och prata och skriv av dig. På forum på nätet, med vänner, bekanta, stödgrupp, terapeut osv.

    Tillslut märker du att du går omkring och känner dig glad och stark och att du inte ens märkt att det vänt.

  • Fjäril kär

    Vad du än gör. Försök aldrig ta dig igenom detta själv. För det är då depressionen kommer som en käftsmäll.

    Ta ett allvarligt samtal med chefen och berätta på riktigt hur du mår, inga försköningar utan ärligt säga som det är. Du har via jobbet rätt att få samtalshjälp och ta den möjligheten.

    Får din mamma någon hjälp med sitt mående och liv?

    Ta semestern som ett andningshål och gör nya saker, kanske ta den där sommarkursen i måleri eller anmäl dig till Friskis och svettis. Ta in några dagar på hotell med barnen och njut av nuet.

    Fortsätt dejta och känn dig kvinnlig och åtrådd. Spelar ingen roll om det bara är tillfälligt, sug åt dig av uppvaktning och att du får egen tid för dig själv.

    Engagera dig i något du gillar oavsett om det är en läsgrupp på Facebook eller kyrkans körsång eller en kurs hos ABF.

  • AnnaSthlm

    Du har fått kloka råd om att söka hjälp. Det låter som att du har flera lager sorg och besvikelse att ta dig genom, och ju mer du putsar din mask desto sämre mår du bakom den. Lycka till!

  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Simma) skrev 2019-06-18 23:14:17 följande:

    Hej!

    Jag vet :)

    Genom att bete dig som att du inte är deprimerad.

    Dvs ta långa, dagliga och raska promenader. Träna. Städa hemma. Var snäll mot dig själv. Duscha varje dag och gör dig fin.

    Fortsätt göra det du ska och ta hand om dig.

    Gå på lite sociala events och ge inte upp för att det känns lite fel.

    Och prata och skriv av dig. På forum på nätet, med vänner, bekanta, stödgrupp, terapeut osv.

    Tillslut märker du att du går omkring och känner dig glad och stark och att du inte ens märkt att det vänt.


    Det är bra tips. Lite så har jag försökt. Jag har fixat mig och gjort mig fin varje morgon, nästa för fin än vad jag vanligtvis gör. Jag tycker det hjälper lite. Sen har jag tvingat mig att gå och äta lunch med kollegor fast jag helst velat sitta själv. 

    Sen har jag börjat shoppa kläder mer, det var längesen jag gjordet det.  Å det har varit skönt och roligt att känna sig snygg. Kanske ytligt men det har hjälpt lite.
    Men kan jag komma på mig själv med att få dåligt samvete över att jag går och försöker ha trevligt när min mamma mår så himla dåligt :( 
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-06-18 22:56:38 följande:

    Har ej varit i din sits men förstår att det är jobbigt.

    När det gäller ditt mående, då tycker jag att du ska prata med någon,  samtalshjälp helt enkelt.

    Sedan rent praktiskt, hur gamla är dina barn? Kan du vara hemifrån, t ex gå en kurs eller skaffa en hobby? Något som gör att du kommer hemifrån och träffar andra vuxna? Jag förstår att detta inte är tillräckligt, men en början. 


    De är ungdomar, de klarar sig hemma en hel dag utan problem. Jag har funderat på att åka på en dagsspa. Men är rädd samtidigt att jag ligger i bubbelpoolen och blir deppig istället för att slappna av....

    Ja vuxna är bättre att träffa men nu har jag semester och de enda vuxna jag umgås med är mina kollegor istort sett. 

    Kanske gå någonstans bara där det finns folk då, som gymmet eller ett kafe. Visserligen själv då men då kan jag iallfall sitta någonstans bland folk.  
  • Anonym (sorgsen)
    AnnaSthlm skrev 2019-06-19 08:10:54 följande:

    Du har fått kloka råd om att söka hjälp. Det låter som att du har flera lager sorg och besvikelse att ta dig genom, och ju mer du putsar din mask desto sämre mår du bakom den. Lycka till!


    Tack <3
  • Anonym (sorgsen)
    Fjäril kär skrev 2019-06-19 07:50:04 följande:

    Vad du än gör. Försök aldrig ta dig igenom detta själv. För det är då depressionen kommer som en käftsmäll.

    Ta ett allvarligt samtal med chefen och berätta på riktigt hur du mår, inga försköningar utan ärligt säga som det är. Du har via jobbet rätt att få samtalshjälp och ta den möjligheten.

    Får din mamma någon hjälp med sitt mående och liv?

    Ta semestern som ett andningshål och gör nya saker, kanske ta den där sommarkursen i måleri eller anmäl dig till Friskis och svettis. Ta in några dagar på hotell med barnen och njut av nuet.

    Fortsätt dejta och känn dig kvinnlig och åtrådd. Spelar ingen roll om det bara är tillfälligt, sug åt dig av uppvaktning och att du får egen tid för dig själv.

    Engagera dig i något du gillar oavsett om det är en läsgrupp på Facebook eller kyrkans körsång eller en kurs hos ABF.


    Hon får hjälp men hon blir ensam om inte jag är med henne också. Jag vill åka utomlands en vecka eller två men får dåligt samvete om jag gör det känner jag. Kanske det är sista sommaren med mamma och vem vet vad som händer under tiden jag är borta. 
    Samtidigt känner jag att mina krafter börjar ta slut. Den värsta semestern känns det som just nu. Jag vill ju vara med min mamma, samtidigt behöver jag andas och få känna mig lite glad. 

    Det är jättebra tips, jag ska försöka hitta ett sätt där jag får andningsrum men jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig förbi mitt dåliga samvete heller och känslan av att inte låta tiden gå utan att tagit till vara på tiden men mamma som hon har kvar. ;(

    Kan man få samtalshjälp från jobbet trots att det inte är jobbrelaterade problem? Får man en psykolog/kurator då? 
    Ja det kanske skulle vara bra efter semesten då.
  • Fjäril kär
    Anonym (sorgsen) skrev 2019-06-19 12:14:02 följande:

    Hon får hjälp men hon blir ensam om inte jag är med henne också. Jag vill åka utomlands en vecka eller två men får dåligt samvete om jag gör det känner jag. Kanske det är sista sommaren med mamma och vem vet vad som händer under tiden jag är borta. 

    Samtidigt känner jag att mina krafter börjar ta slut. Den värsta semestern känns det som just nu. Jag vill ju vara med min mamma, samtidigt behöver jag andas och få känna mig lite glad. 

    Det är jättebra tips, jag ska försöka hitta ett sätt där jag får andningsrum men jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig förbi mitt dåliga samvete heller och känslan av att inte låta tiden gå utan att tagit till vara på tiden men mamma som hon har kvar. ;(

    Kan man få samtalshjälp från jobbet trots att det inte är jobbrelaterade problem? Får man en psykolog/kurator då? 

    Ja det kanske skulle vara bra efter semesten då.


    Det är det dåliga samvetet som till slut slår dig på käften i form av en depression. Du måste ta hand om dig själv i första hand annars har inte din mamma någon hjälp heller.

    Har din mamma andra släktingar och vänner? Ring dom och förklara att de måste engagera sig. Kolla med hemtjänst om de kan utöka tiden hos henne. Kanske dina barn kan besöka henne på egen hand nån gång i månaden?

    Du kan helt enkelt inte göra mer än det du gör.

    Du måste säga nej och prioritera.

    Åk på semester NU för det är nu du behöver samla kraft och energi.

    Och ja du kan använda jobbet för att hitta samtalskontakt eftersom en begynnande depression också påverkar ditt resultat på jobbet, i form av fler sjukdagar, försova sig, glömma saker och missförstånd etc..

    Inga fler "ska bara.." utan backa undan och andas och ta hand om dig.
  • Anonym (M)

    Jag känner igen mig så väl i det du skriver - hemskt förhållande, föräldrar som har gått bort och få att anförtro sig till. Jag har några riktigt bra vänner men de har egna familjer så vi ses inte lika ofta.

    Jag fick rådet en gång när det kändes riktigt mörkt att tänka som på ett flygplan - du måste ta på dig syrgasmasken först innan du hjälper andra. Samma sak gäller nu. Du måste ta hand om dig själv och inte ha skuldkänslor för att du gör det.

    Jag har tvingat mig själv att göra sådant jag tycker om även när jag helst hade legat kvar under täcket. För mig har det varit naturen och estetiska upplevelser som utställningar, vackra miljöer och nya intryck.

    Det kan vara olika saker för olika personer förstås men jag har märkt att det hjälper att få perspektiv på sin egen tillvaro. Man måste påminna sig om att världen och livet är större än situationen man befinner sig i. Försök vara närvarande i stunden- ta in allt det vackra, njut med alla sinnen och tillåtet dig att känna frid.

    Det är tungt att vara ensam men samtidigt är det en möjlighet till självreflektion och att bygga upp den tillvaro man vill ha ostört. Det är du som har kontrollen över ditt liv även om det inte alltid känns så. Sörj din mamma när den dagen kommer men våga också tänka framåt. Hur vill du att din framtid ska se ut? Det finns en trygghet i att göra upp planet när tillvaron gungar.

    Sedan tycker jag att du ska hitta en bra terapeut att prata med under den här svåra tiden. För mig fungerade KBT och något som kallas Bull?s Eye:

    solidskills.se/bulls-eye-ett-verktyg-att-hitta-riktning/

    När du har den tillvaro du vill ha och mår bra av ökar också dina möjligheter till en ny sund relation och nya vänskaper. Men pressa dig inte till något, det får ta den tid det tar.

  • Anonym (sorgsen)
    Fjäril kär skrev 2019-06-19 12:27:38 följande:
    Det är det dåliga samvetet som till slut slår dig på käften i form av en depression. Du måste ta hand om dig själv i första hand annars har inte din mamma någon hjälp heller.

    Har din mamma andra släktingar och vänner? Ring dom och förklara att de måste engagera sig. Kolla med hemtjänst om de kan utöka tiden hos henne. Kanske dina barn kan besöka henne på egen hand nån gång i månaden?

    Du kan helt enkelt inte göra mer än det du gör.

    Du måste säga nej och prioritera.

    Åk på semester NU för det är nu du behöver samla kraft och energi.

    Och ja du kan använda jobbet för att hitta samtalskontakt eftersom en begynnande depression också påverkar ditt resultat på jobbet, i form av fler sjukdagar, försova sig, glömma saker och missförstånd etc..

    Inga fler "ska bara.." utan backa undan och andas och ta hand om dig.
    Tack för ditt stöd! 
    Det gör så mycket med dessa ord, jag blir tårögd. Tack <3
  • Anonym (sorgsen)
    Anonym (M) skrev 2019-06-19 12:58:32 följande:

    Jag känner igen mig så väl i det du skriver - hemskt förhållande, föräldrar som har gått bort och få att anförtro sig till. Jag har några riktigt bra vänner men de har egna familjer så vi ses inte lika ofta.

    Jag fick rådet en gång när det kändes riktigt mörkt att tänka som på ett flygplan - du måste ta på dig syrgasmasken först innan du hjälper andra. Samma sak gäller nu. Du måste ta hand om dig själv och inte ha skuldkänslor för att du gör det.

    Jag har tvingat mig själv att göra sådant jag tycker om även när jag helst hade legat kvar under täcket. För mig har det varit naturen och estetiska upplevelser som utställningar, vackra miljöer och nya intryck.

    Det kan vara olika saker för olika personer förstås men jag har märkt att det hjälper att få perspektiv på sin egen tillvaro. Man måste påminna sig om att världen och livet är större än situationen man befinner sig i. Försök vara närvarande i stunden- ta in allt det vackra, njut med alla sinnen och tillåtet dig att känna frid.

    Det är tungt att vara ensam men samtidigt är det en möjlighet till självreflektion och att bygga upp den tillvaro man vill ha ostört. Det är du som har kontrollen över ditt liv även om det inte alltid känns så. Sörj din mamma när den dagen kommer men våga också tänka framåt. Hur vill du att din framtid ska se ut? Det finns en trygghet i att göra upp planet när tillvaron gungar.

    Sedan tycker jag att du ska hitta en bra terapeut att prata med under den här svåra tiden. För mig fungerade KBT och något som kallas Bull?s Eye:

    solidskills.se/bulls-eye-ett-verktyg-att-hitta-riktning/

    När du har den tillvaro du vill ha och mår bra av ökar också dina möjligheter till en ny sund relation och nya vänskaper. Men pressa dig inte till något, det får ta den tid det tar.


    Tusen tack för dina råd och att du tog dig tid att svara! Det betyder mycket <3 tack! 
Svar på tråden Hur klarar man sig igenom en kris utan att bli deprimerad?