• Anonym (Tommy)

    Lägga 15.000 på operation av äldre katter?

    2 katter, ca 12 år gamla, måste få behandling mot tandsten och inflamerat tandkött pga det. Kommer kosta totalt 15.000. Min mamma som är änka sedan ett år är ägaren till katterna, och naturligtvis vill hon göra detta för dem. Trots att hon om 1-2 år kommer flytta till lägenhet och då kommer sälja katterna.

    Alternativet är att antingen avliva el låta dem gå med inflammerat tandkött (och de besvär som kommer med det.) Vilket för henne är otänkbart.

    Hur hade ni tänkt? Är det värt så mkt pengar när hon inte kommer ha dem kvar så jättelänge? Å andra sidan, vem vill ge 2 katter ett nytt hem för att se dem lida av inflammerade munnar?

    Hon har råd med detta, men säger själv att hon "hellre hade lagt pengarna på nåt annat".

  • Svar på tråden Lägga 15.000 på operation av äldre katter?
  • Anonym (J)

    Eftersom hon har råd med det så skulle jag naturligtvis bekosta en operation. Skulle göra allt för att mina familjemedlemmar (katterna) skulle må bra.

    Att låta dom gå med inflammerat tandkött är djurplågeri och att avliva dom är väldigt onödigt då de har ett bra liv.

  • Anonym (L)

    Ja, skulle betalt de pengarna. 

    Det din mamma får tänka på är att det kan vara mycket svårt att omplacera två så gamla katter. Katterna är ju ändå gamla och kan ha något år kvar i livet om de inte satser på att bli riktigt gamla, då kan de ju leva till 20 el så. Så ska hon göra sig av med dom om ett år och då kanske avlivar då för att ingen vill ha dem så vet jag inte om jag vart så sugen på att lägga 15000 på dem. 

  • CitronTulo

    Såklart hade man hellre lagt 15.000 kr på något skojigare om man hade ett alternativ! Men eftersom pengarna finns så är det för mig ganska självklart att man hjälper sina husdjur att må bra! Särskilt när det gäller ett så pass enkelt ingrepp, hade kanske varit annorlunda om det krävdes en hjärtoperation eller liknande på en så gammal katt.

  • sextiotalist
    Anonym (Tommy) skrev 2019-06-19 13:17:32 följande:

    2 katter, ca 12 år gamla, måste få behandling mot tandsten och inflamerat tandkött pga det. Kommer kosta totalt 15.000. Min mamma som är änka sedan ett år är ägaren till katterna, och naturligtvis vill hon göra detta för dem. Trots att hon om 1-2 år kommer flytta till lägenhet och då kommer sälja katterna.

    Alternativet är att antingen avliva el låta dem gå med inflammerat tandkött (och de besvär som kommer med det.) Vilket för henne är otänkbart.

    Hur hade ni tänkt? Är det värt så mkt pengar när hon inte kommer ha dem kvar så jättelänge? Å andra sidan, vem vill ge 2 katter ett nytt hem för att se dem lida av inflammerade munnar?

    Hon har råd med detta, men säger själv att hon "hellre hade lagt pengarna på nåt annat".


    Oj vad det har rusat i pris. Vi gjorde motsvarande på mammas hund för 12 år sedan, då kostade det 2000 totalt, nog för att det finns inflation, men 300% på 12 år (tänk om lönen hade stigit lika mycket :D )
  • brallison

    Är 15.000 inklusive försäkringsersättning (om katterna nu är försäkrade)? Förresten, vad är som ska göras? Är det bara tandsten som ska tas bort eller nåt mer? Tänker bara att jag har fixat tandstensborttagning på min katt i höstas (utan nedsövning, utan endast bedövning) och det kostade bara runt 1000:-

  • Anonym (Tommy)

    Endast lite


    brallison skrev 2019-06-19 15:42:00 följande:

    Är 15.000 inklusive försäkringsersättning (om katterna nu är försäkrade)? Förresten, vad är som ska göras? Är det bara tandsten som ska tas bort eller nåt mer? Tänker bara att jag har fixat tandstensborttagning på min katt i höstas (utan nedsövning, utan endast bedövning) och det kostade bara runt 1000:-


    Endast lite av summan (alltså för 2 katter) får hon tillbaka på försäkringen. Är inte jättinsatt ännu vad exakt som ska göras. Skrapning förstås, men vad man gör åt inflammationen vet jag inte riktigt...?
  • Anonym (Charlotte68)

    Det är nog ett större ingrepp med tanke på tandköttet, än »bara« söva och skrapa. Mina föräldrar gjorde det med sin katt och det kostade runt 7.000 kr.

    Så vitt jag vet går inget av dessa munrelaterade problem på försäkringen.

    Att omplacera katterna när de är 13-14 blir kanske svårt oavsett.
    Men hur som helst, jag hade så klart inte tvekat en sekund. Detta är ett stort lidande för dem, och självklart måste man fixa munnarna på sina älskade husdjur.
    Även fast man så klart hade VELAT lägga pengarna på något roligare. (Gäller f ö egna tandläkarbesök också ;) ).

  • brallison

    Förresten, varför behöver hon sälja katterna när hon flyttar till en lägenhet? Det finns ju massor med katter som har varit utekatter och sen blir innekatter (särskilt blir det bättre för äldre katter - de ska ju både jaga och klättra mindre).

  • brallison

    Förresten, varför behöver hon sälja katterna när hon flyttar till en lägenhet? Det finns ju massor med katter som har varit utekatter och sen blir innekatter (särskilt blir det bättre för äldre katter - de ska ju både jaga och klättra mindre).

Svar på tråden Lägga 15.000 på operation av äldre katter?