• Anonym (TS)

    Sociala koder - alldeles för kortfattad

    Det pågår just nu en annan diskussion i en tråd om sociala koder, Någon skriver så här: att svara kortfattad när när någon pratar till en är en annorlunda sätt att uttrycka att personen vill inte lära känna bättre/fördjupa relationen ...
     
    - det var en helt ny tanke, något jag visste inte!

    Jag har inte några diagnoser (fast jag misstänker att något är annorlunda hos mig en hos andra). Men om det stämmer kan det vara en förklaring varför har jag det så svårt att skaffa några vänner - och inte var det lättare i skolåldern heller. Jag är nämligen VÄLDIGT kortfattad när jag pratar med folk. Jag har liksom inget att säga.. nickar eller hmar sedan tar det slut.. jag känner mig så ensam och vill verkligen lära känna några men vet inte hur man gör. Det brukar alltid gå bra på början , men med tiden blir stämningen allt kyligare som t-ex på barnens förskola eller på arbetsplats. Jag märkte att det finns föräldrar som går dit 10 min tidigare sätter sig i soffan och umgås med förskoleläraren. Själv har jag aldrig något att säga. Vissa dagar säger jag ett enda ord till de "Hej!" eller egentligen två för jag säger "Hejdå"  också. När jag anstränger mig verkligen för att vara social och trevlig då kan jag pressa fram "Var det bra idag?" "Det är så fint väder!" "Tack för idag och ha det så bra" -- samma sak på arbetsplats och när jag försöker umgås o hitta nya vänner också... har personen i den andra tråden rätt och den som är kortfattad uppfattas som "jag vill inte lära känna dig" då förstår jag hur det går till

    Hur kan jag hjälpa på det? Nu vill jag bara gå dit imorgon ställa kig framför förskoleläraren och säga att jag tycker om dig och vill gärna lära känna dig bättre bara inte vet jag hur man gör - men jag inser att det är inte den rätta vägen att gå ..

  • Svar på tråden Sociala koder - alldeles för kortfattad
  • Fjäril kär

    När jag vill lära känna någon så beror det oftast på något. Tex att vi har samma humor, har ett gemensamt intresse, vi kanske läser samma kurs på universitetet, våra barn går i samma klass etc etc... Då finns det automatiskt saker att prata om. Och då kan man också leda det vidare till andra ämnen... Tex "jaha du bor på den gatan, är du också drabbad av stambyte? Hur löser du det? Jag är så rädd att mina katter tar skada.."

    Dvs det måste finnas saker hos den andra personen som tilltalar dig, som gör dig nyfiken. Prata om sånt.

  • Aurora Borrealis

    Håller med föregående talare. Blir du inte nyfiken på människor och undrar saker om dem, vad de gillar, hur de lever sina liv etc. Man blir social när man utforskar den andre. Vad de ska göra på midsommar, vart de tänker resa etc. Hitta något gemensamt. Hur kan man ens veta om man gillar någon om man inte har information om personen? Det får man genom att fråga.

  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-06-19 22:02:40 följande:

    När jag vill lära känna någon så beror det oftast på något. Tex att vi har samma humor, har ett gemensamt intresse, vi kanske läser samma kurs på universitetet, våra barn går i samma klass etc etc... Då finns det automatiskt saker att prata om. Och då kan man också leda det vidare till andra ämnen... Tex "jaha du bor på den gatan, är du också drabbad av stambyte? Hur löser du det? Jag är så rädd att mina katter tar skada.."

    Dvs det måste finnas saker hos den andra personen som tilltalar dig, som gör dig nyfiken. Prata om sånt.


    Det är några tröskel här för mig :

    "jaha du bor på den gatan, är du också drabbad av stambyte? " - så här säger jag ALDRIG . Jag vill inte vara påträngande och vill inte att personen ska tycke att jag lägger mig i i sitt liv - därför ställer jag aldrig frågor.

    "Hur löser du det?" - det är att lägga mig i ännu mer..

    " Jag är så rädd att mina katter tar skada.." - jag tar aldrig upp något om mig själv , jag berättar inte sånt som var inte frågad , för jag känner att ven bryr sig? Hen är sanoligen inte intresserad av mina katter- så varför skulle jag trötta henne/honom med det..

    Problemet är att jag ställer aldrig frågor, och säger inte mer än vad var frågad - på så sätt blir samtalet snart ett utfrågning vilket är obehagligt för båda parter.

    Jag vill bryta den här och försöker allt vad jag kan men det går inte.
  • Anonym (Andra förslag)

    Jaha, bor du på den gatan, trivs du?

    Har du bott där länge? Själv har jag bott här i X år.

    Tycker du det funkar bra här på förskolan? Vi trivs väldigt bra med pedagogerna men det är synd att det är så lite träd på gården, det är ju inte bra för barn med så mycket sol.

    Vill ditt barn komma hem och leka med mitt barn någon dag?

    Ska vi gå till parken med barnen tillsammans?

    Etc

  • Anonym (TS)
    Aurora Borrealis skrev 2019-06-19 22:10:45 följande:

    Håller med föregående talare. Blir du inte nyfiken på människor och undrar saker om dem, vad de gillar, hur de lever sina liv etc. Man blir social när man utforskar den andre. Vad de ska göra på midsommar, vart de tänker resa etc. Hitta något gemensamt. Hur kan man ens veta om man gillar någon om man inte har information om personen? Det får man genom att fråga.


    Nej tyvärr det händer sällan att jag blir nyfiken (är kanske alldeles för upptaget med mins problem ) bara om jag har märkt att vi har väldigt mycket gemensamt, då blir jag nyfiken. Men inte annars . Och även om jag är nyfiken vill jag inte ställa massa frågor, jag vill inte lägga mig i eller vara obehaglig.
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2019-06-19 22:18:43 följande:

    Det är några tröskel här för mig :

    "jaha du bor på den gatan, är du också drabbad av stambyte? " - så här säger jag ALDRIG . Jag vill inte vara påträngande och vill inte att personen ska tycke att jag lägger mig i i sitt liv - därför ställer jag aldrig frågor.

    "Hur löser du det?" - det är att lägga mig i ännu mer..

    " Jag är så rädd att mina katter tar skada.." - jag tar aldrig upp något om mig själv , jag berättar inte sånt som var inte frågad , för jag känner att ven bryr sig? Hen är sanoligen inte intresserad av mina katter- så varför skulle jag trötta henne/honom med det..

    Problemet är att jag ställer aldrig frågor, och säger inte mer än vad var frågad - på så sätt blir samtalet snart ett utfrågning vilket är obehagligt för båda parter.

    Jag vill bryta den här och försöker allt vad jag kan men det går inte.


    Fast det där är ju frågor alla ställer till varandra hela tiden. Mellan kollegor, mellan grannar, mellan pojkvän och flickvän, mellan familj, mellan kompisar etc.

    Alla gör så här.

    Hur ska man annars kunna prata med någon?

    Att ställa en allmän fråga är inte att lägga sig i. Och självklart är samma frågor till dig ett visat intresse. Hur ska folk annars göra?
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2019-06-19 22:47:22 följande:

    Nej tyvärr det händer sällan att jag blir nyfiken (är kanske alldeles för upptaget med mins problem ) bara om jag har märkt att vi har väldigt mycket gemensamt, då blir jag nyfiken. Men inte annars . Och även om jag är nyfiken vill jag inte ställa massa frågor, jag vill inte lägga mig i eller vara obehaglig.


    Varför skulle en vanlig fråga betyda att du är obehaglig?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Andra förslag) skrev 2019-06-19 22:45:15 följande:

    Jaha, bor du på den gatan, trivs du?

    Har du bott där länge? Själv har jag bott här i X år.

    Tycker du det funkar bra här på förskolan? Vi trivs väldigt bra med pedagogerna men det är synd att det är så lite träd på gården, det är ju inte bra för barn med så mycket sol.

    Vill ditt barn komma hem och leka med mitt barn någon dag?

    Ska vi gå till parken med barnen tillsammans?

    Etc


    Är det oartig att fråga sånt av pedagogerna eller övriga yrkespersoner?

    Till ex förskoleläraren frågar var vi bor - jag vågar aldrig fråga tillbaka för jag vet inte om hon frågar som lärare eller som person?

    Exempel2: min terapeut frågar när jag kommer till henne hur har jag haft det eller efter semester om jag har hagy det trevligt - jag vet aldrig om jag ska/bör/får fråga tillbaka ? Frågar hon som terapeut då är det olämpligt att fråga tillbaka .. frågar hon som person då är det oartig att inte fråga tillbaka ..
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-06-19 22:53:17 följande:

    Varför skulle en vanlig fråga betyda att du är obehaglig?


    Tja jag vet inte. Tänk om jag frågar sånt som är en känslig ämna för personen.

    Om jag frågar om hon har barn - tänk om hon längre efter men kan inte få barn då är det en obehaglig ämne
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2019-06-19 22:51:19 följande:

    Fast det där är ju frågor alla ställer till varandra hela tiden. Mellan kollegor, mellan grannar, mellan pojkvän och flickvän, mellan familj, mellan kompisar etc.

    Alla gör så här.

    Hur ska man annars kunna prata med någon?

    Att ställa en allmän fråga är inte att lägga sig i. Och självklart är samma frågor till dig ett visat intresse. Hur ska folk annars göra?


    Fast allmänna frågor i min uppfattning är "vet du när öppnar ICA imorgon?" .. och allt annat som rör personen är personlig i min tycke :-S nu blev jag så osäker o hopplöst ... suck
Svar på tråden Sociala koder - alldeles för kortfattad