• Anonym (Förstör)

    Svartsjuka osäkerhet

    Min osäkerhet förstör verkar det som.

    Min pojkvän/man säger det. Han menar att han blir rädd av hur jag ska reagera på saker och att han ibland ljuger för att inte göra mig ledsen eller upprörd.

    Jag är svartsjuk och är osäker på mig själv. Det gör att jag ofta blir ledsen och oroar mig. Svartsjuk på hans tidigare liv och på kvinnor han träffar i olika sammanhang.

    Han säger att vi pratat om detta länge och att det inte blir någon ändring på mig.

    Jag behöver bekräftelse. Det vet jag. Jag vet att jag är svartsjuk. Jag menar inte att förstöra nåt. Just nu verkar det vara för sent..

  • Svar på tråden Svartsjuka osäkerhet
  • Anonym (Förstör)

    Hjälp mig. Jag kan inte ändra mina tankar... Jag vill inte förlora honom...

  • CitronTulo
    Anonym (Förstör) skrev 2019-06-19 22:35:14 följande:

    Hjälp mig. Jag kan inte ändra mina tankar... Jag vill inte förlora honom...


    Vad skulle du behöva från honom för att våga lita på honom?

    Har själv haft en väldigt svartsjuk partner och vet hur jobbigt det är. Och även om man vill vara ärlig så vet man att det blir ett "förhör" om jag säger att jag sprungit på någon på stan, ibland väljer man den enkla vägen och inte berättar något.
  • Anonym (Förstör)

    Jag behöver hela tiden bekräftelse på att jag duger, är bra, att han uppskattar det jag gör, kärlek...

    Han mår dåligt av att jag är osäker.

    Detta är så jobbigt..

  • CitronTulo
    Anonym (Förstör) skrev 2019-06-20 10:04:17 följande:

    Jag behöver hela tiden bekräftelse på att jag duger, är bra, att han uppskattar det jag gör, kärlek...

    Han mår dåligt av att jag är osäker.

    Detta är så jobbigt..


    Är han bra på att visa dig det då?

    Finns det något annat sätt som du kan bygga upp din självkänsla så att du vet att du duger? Typ att göra något som du är duktig på?

    Förstår att ni mår dåligt av detta både du och han..

  • Anonym (Förstör)

    Nej han gör inte det så ofta. Han vill inte hålla på med min osäkerhet längre.. Han lämnar mig för sin egen skull.

    Det negativa överskuggar det positiva.

    Jag tycker att jag ger allt. Men det räcker inte.

  • Anonym (Tankar)

    Du skriver att du inte kan ändra dina tankar. Det är sant, det kan du inte, men du behöver nog jobba på att förstå att dina tankar är just ingenting än tankar. Du behöver inte ta dem på allvar mer än du tar en dröm du drömmer på natten på allvar, det är inte sant, det är inget annat än ditt huvud som rör till det och skapar denna falska verklighet. Det är ingen sanning även om det känns så just i stunden.

    Du behöver utmana dig själv till att lita på honom, och känna att du duger utan all bekräftelse. Säkerligen får du nån sorts bekräftelse ändå, men du är som en junkie som behöver mer och mer. Lita på att han älskar dig, annars skulle han dra.

    Du kommer inte kunna ändra dina tankar, det vore dumt att försöka styra vad man tänker, det går liksom inte. Men du måste inte lyssna på tankarna, det är ett val du faktiskt kan styra. För visst är det så när du ältar ner dig i någon tanke att det är himla svårt att tänka på något annat, man blir uppäten av tanken, den tar över, skapar ångest och oro. Men så kanske telefonen ringer och du pratar med en kompis en stund och då mattas det av, du tänker på något annat. Detta är ett tydligt tecken på att det bara är tankar som skapar dessa känslor hos dig, det är alltså ingen sanning. Och när du verkligen inser det så förstår du också att du inte behöver ta dina tankar på allvar, även om de finns där och stör ibland. 

  • Anonym (Förstör)

    Tack så mycket för ditt svar.

    Han har tidigare sagt att han älskar mig, men det räcker inte ändå för honom. Han står inte ut med mig.

  • Anonym (-)
    Anonym (Förstör) skrev 2019-06-19 22:08:16 följande:

    Min osäkerhet förstör verkar det som.

    Min pojkvän/man säger det. Han menar att han blir rädd av hur jag ska reagera på saker och att han ibland ljuger för att inte göra mig ledsen eller upprörd.

    Jag är svartsjuk och är osäker på mig själv. Det gör att jag ofta blir ledsen och oroar mig. Svartsjuk på hans tidigare liv och på kvinnor han träffar i olika sammanhang.

    Han säger att vi pratat om detta länge och att det inte blir någon ändring på mig.

    Jag behöver bekräftelse. Det vet jag. Jag vet att jag är svartsjuk. Jag menar inte att förstöra nåt. Just nu verkar det vara för sent..


    Du har ansvar för din svartsjuka och din osökerhet HAN har ansvar för hans lögner, att han inte vill ta ansvar för sitt beteende och försöker lägga det på dig är bara idiotiskt.

    Så ts ta itu med din osäkerhet, arbeta med dig själv MEN din kille låter faktiskt inte så sympatisk, han låter feg och omogen och skyller sina brister och fel på dig.

    Du ska ta itu med dina problem men du är inte ansvarig för hans problem
  • Anonym (Förstör)

    Han menar att problemet är mina tankar. De gör honom illa till mods och får honom att ljuga.

    Nu vill han inte ha det så mer och därför är det slut, jag har inte ändrat mig eller varit bra för hans mående.

  • Anonym (Förstör)

    Jag förstörde detta. Jag vill vara bättre än så här.

    Men han ser inte sitt ansvar, lägger allt på mig..

    Varför lämnar man någon man älskar?

    Det gör ont.

  • Anonym (Friheten)
    Anonym (Förstör) skrev 2019-06-21 14:04:51 följande:

    Han menar att problemet är mina tankar. De gör honom illa till mods och får honom att ljuga.

    Nu vill han inte ha det så mer och därför är det slut, jag har inte ändrat mig eller varit bra för hans mående.


    Jag förstår honom, skulle inte heller orka leva med en så svartsjuk partner.
  • Anonym (Hmm)

    Du kommer aldrig kunna leva tillsammans med någon som ljuger för dig för att han är rädd för hur du ska reagera på saker..! Du hör väl själv hur det låter? Hur vet du att han skulle låta bli att ljuga om du reagerar annorlumda? Det låter mer som en ganska bra ursäkt för att komma undan med lögnerna.. det där förhållandet är ju destruktivt rakt igenom. Vad hade du gett en kompis som kom och bad dig om samma råd? Bryt förhållandet så fort du bara kan och håll dig borta!

  • Ällingen

    Du behöver hjälp, med din osäkerhet, svartsjuka och din mani för bekräftelse. Det måste vara väldigt jobbigt för partners som lever i ett sånt förhållande. Jag tycker synd om din pojkvän, och dessutom tycker du att HAN ska ansvaras för dina problem. Lasta inte över det på honom utan ta tag i det själv. Du kommer aldrig att kunna ha ett långvarigt förhållande om du inte jobbar med dig själv.

  • Anonym (Normal man)

    Det går inte att leva med någon som blir upprörd eller ledsen så fort man berättar något. Då håller man tyst eller ljuger, och när man tröttnat på detta så gör man slut. Man vill naturligtvis ha en partner som blir glad när man kommer hem. Anklagelser och "förhör" blir bara fel.

  • Anonym (Guru)

    Ett sådant förhållande blir aldrig bra, lämna och gå vidare på en gång för allas skul..

  • Anonym (No more)
    Anonym (Förstör) skrev 2019-06-21 14:04:51 följande:

    Han menar att problemet är mina tankar. De gör honom illa till mods och får honom att ljuga.

    Nu vill han inte ha det så mer och därför är det slut, jag har inte ändrat mig eller varit bra för hans mående.


    Sådär sa mina otrogna ex. Tycker du ska göra slut med honom.

    Tänk hans förvåning när DU gör slut. Du behöver inte honom, du behöver läka och det som singel.

    Det är inte ditt fel att han ljuger. Du må vara svartsjuk men han är opålitlig så din magkänsla har rätt även om du har problem med tillit.

    1. Gör slut och blockera honom, prata aldrig mer med honom.

    2. Börja gå i terapi.

    3. Börja med hobbies

    4. Börja umgås med vänner eller på sociala mötesplatser.
  • Anonym (A)
    Anonym (Guru) skrev 2019-06-30 01:13:28 följande:
    Ett sådant förhållande blir aldrig bra, lämna och gå vidare på en gång för allas skul..
    Håller med
  • Anonym (Friheten)
    Anonym (No more) skrev 2019-06-30 08:53:42 följande:
    Sådär sa mina otrogna ex. Tycker du ska göra slut med honom.

    Tänk hans förvåning när DU gör slut. Du behöver inte honom, du behöver läka och det som singel.

    Det är inte ditt fel att han ljuger. Du må vara svartsjuk men han är opålitlig så din magkänsla har rätt även om du har problem med tillit.

    1. Gör slut och blockera honom, prata aldrig mer med honom.

    2. Börja gå i terapi.

    3. Börja med hobbies

    4. Börja umgås med vänner eller på sociala mötesplatser.
    Terapi???
Svar på tråden Svartsjuka osäkerhet