• Anonym (Orolig som fan)

    Gravid och anhörig som får cellgifter

    Jag ör gravid i vecka 16 och har en anhörig som får cellgifter. Jag har träffat denne några ggr under graviditeten och har tyvär inte alls vetat att det är en risk för fostret. Suttit bredvid, gett en kram nån gång osv. Så som man beter sig kring sina anhöriga helt enkelt. Vid minst tre tillfällen lånat toaletten som denne använder.

    NU har jag fått reda på att det kan vara farligt. Hur farligt??? Är sjukt rädd. Haft kontakt med personen när jag var i vecka 6 och sedan efter det 4-5 ggr.

  • Svar på tråden Gravid och anhörig som får cellgifter
  • Anonym (..)

    Om du inte har fått cellgiftet in i blodet kan du ta det lugnt. Tror du blandat ihop cellgift(medicin) med strålning(farligt för gravida).

  • Anonym (Eh?)

    Eh, alltså va? Cancer smittar inte om du trodde det. Du kan omöjligt få i dig den personens cellgifter.

  • Anonym (Ingen fara)

    Inte ett dugg farligt. Du kan vara lugn.

  • Anonym (Orolig som fan)

    Jag vet väl att cancer inte smittar, men cytostatika utsöndras så länge som fem dagar efter en behandling.

    Det utsöndras i saliv särskilt men också i urin. Gravida för inte jobba med patienter som fått cellgifter (cytostatika), så det känns ju inte alls bra. ????

  • 8airam8

    Om toaletten var ren och inte nedsolkad med urin och avföring eller andra kroppsvätskor så ska det vara lugnt.

    Om din anhöriga inte var täckt av svett, nyss hade kräkts utan att tvätta sig eller hade rester av urin och avföring på sig och ju du fick detta mot huden så ska det också vara lugnt.

    Cellgiftsbehandling är normalt sett inget som hindrar ett normalt liv i den utsträckning som den sjuke orkar med. Cellgifter kan nå omgivningen genom ovanstående utsöndringar, så du som är gravid ska till exempel bära skyddskläder vid hantering av den sjukes tvätt om den är kontaminerad med någon typ av kroppsvätskor.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Orolig som fan) skrev 2019-06-19 22:36:23 följande:

    Jag vet väl att cancer inte smittar, men cytostatika utsöndras så länge som fem dagar efter en behandling.

    Det utsöndras i saliv särskilt men också i urin. Gravida för inte jobba med patienter som fått cellgifter (cytostatika), så det känns ju inte alls bra. ????


    Så länge du inte druckit personens urin behöver du inte vara orolig.

    Aldrig hört att gravida inte skulle få jobba med personer som får cellgifter, isåfall skulle varenda gravid som jobbar på canceravdelning vara sjukskrivna vilket dom inte blir.
  • Anonym (Edda)
    Anonym (Orolig som fan) skrev 2019-06-19 22:36:23 följande:

    Jag vet väl att cancer inte smittar, men cytostatika utsöndras så länge som fem dagar efter en behandling.

    Det utsöndras i saliv särskilt men också i urin. Gravida för inte jobba med patienter som fått cellgifter (cytostatika), så det känns ju inte alls bra. ????


    Jag såg en annan tråd om det. Hoppas någon som vet bättre hoppar in. Men jag tror framförallt att de gravida inte ska hantera patienters hygien när de fått cellgifter tex avföring osv. Sen är det säkert skillnad på att jobba nära någon varje dag på ett jobb jämfört mot att träffa någon 4 gånger? Gissar jag i alla fall.
  • Anonym (Orolig som fan)

    Är ju det att jag suttit nära och masserat hans huvud, hällt upp vatten osv osv. På sjukhus så jag hoppas ju där var städat.

  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Edda) skrev 2019-06-19 22:42:02 följande:

    Jag såg en annan tråd om det. Hoppas någon som vet bättre hoppar in. Men jag tror framförallt att de gravida inte ska hantera patienters hygien när de fått cellgifter tex avföring osv. Sen är det säkert skillnad på att jobba nära någon varje dag på ett jobb jämfört mot att träffa någon 4 gånger? Gissar jag i alla fall.


    Varför just gravida? Det gäller väl ALLA isåfall.
Svar på tråden Gravid och anhörig som får cellgifter