• FrökenMiss

    Flytta med katt 2 ggr på kort tid!

    Hej hej!

    Har nyss sålt vår bostad och de nya ägarna ska flytta in i Augusti. Själva får vi vårt tillträde först månaden senare.

    Jag har en boendelösning under tiden från deras tillträde till vårt men hur gör man detta på allt bästa sätt med en katt?

    Har förstått att katter i lugn och ro behöver få bo in sig på ett nytt ställe och jag kan förstå att en månad på ett nytt ställe för att sedan flytta igen inte är optimalt. Så tips mottages tacksamt så att vi gör det så bra vi kan för katten i denna situation.

    1. Har en granne som har låtit katten kommit in mycket hos henne. Kan det vara ett alternativ att katten får vara hos henne under tiden med påhälsning från oss?

    2. Eller ska den få vara inne under den månaden som vi bor tillfälligt (har läst att katter med fördel bara ska vara inne de första veckorna vid en flytt).

    3. Flytta tillfälligt och låta katten bo in sig inomhus rekommenderad tid/ kattens beteende/mående och sen att vi är ute tillsammans med den.

    Oavsett hur vi löser det kommer vi att ge den tid att bekanta sig med det nya huset och så småningom med omgivningen.

    Katten är drygt 1 år, kastrerad och är mer ute än inne idag!

    Tack på förnhand,

  • Svar på tråden Flytta med katt 2 ggr på kort tid!
  • 2barnsmorsan

    Katten kommer klara det utan problem. Katter är rätt tåliga ändå. Men jag hade nog bara haft den inomhus i det tillfälliga boendet. För att den ska slippa flera olika utemiljöer också med ev olika andra katters revir osv.

  • Anna60

    Ta med katten till det tillfälliga boendet, men håll den inomhus. När ni sedan flyttar bör ni ha katten inomhus de första två-tre veckorna så den får "ställa in gps:en". Om det går så släpp inte ut den ensam den första tiden.

Svar på tråden Flytta med katt 2 ggr på kort tid!